Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bur i Helbilsgodkänd? Ombyggt fordon?
1956 besök totalt
Björn Friberg
Varberg
Här sen Jan 2008

Trådstartare

Hej. har en corvette C5 som jag tänkt att börja tävla med men vill ändå kunna besigtiga. Bilen är helbilsgodkänd men jag funderar på om jag kan besiktiga den som ombyggt fordon. Har gjort följande ombyggnationer. Orginal Cab nu med fast "Z06 tak". Bytt bromsar bak o fram. Bytt från bladfjädring till Coilovers. Bytt slutväxel. Bytt motor. Fullbur på väg i.
M.V.H Björn
Tacksam för svar

SL 55 AMG Gubbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

För att det ska räknas som ombyggt fordon ska du uppfylla Transportstyrelsens definition. Till exempel:
- motor, växellåda och slutväxel utbytts, SAMT
- bromssystem (hela bromssystemet) utbytts

Det ska då också vara bytt till delar som är annorlunda, och förändrar fordonets prestanda. Att byta utväxling i bakaxeln brukar till exempel inte räknas som att bakaxeln är bytt, om axeln i övrigt är likadan.

Övriga definitioner som kunde vara aktuella är:
- större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats
Men att skruva fast en hardtop på en bil som inte har självbärande kaross brukar inte räcka, inte heller att montera bur

- fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts
Då ska även länkarmar, spindlar etc. bytas och funktionsprincipen ska normalt sett ändras (från stel axel till delad, McPherson till A-armar etc.

Alltså ser det inte riktigt ut som att ändringarna räcker.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
1956 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande