| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Insugs fundering
|
2636 besök totalt |
|
Insugs fundering
Tjo . Jag vill bygga en nytt insug till min motor men har ett par funderingar som ja vill ha lite råd om. gälller en 1,7l motor. måste man bygga ett med separata spjäll ? eller kan man bygga ett plenum liknade insug med ett stort spjäll och ev trattar i det ? eller har ni nå andra bra förslag ?? _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
|
Det är okay med ett spjäll. Framför allt lättare att jobba med då synkningen alltid blir perfekt. Ingången på varje rör i plenumet skall rundas, det är inte nödvändigt med frilagda trattar. Hur det bör formas är däremot lite jobbigt att återge med ord. Själva insugningsröret bör vara något större area vid tratten än nere vid toppen, alltså lite konisk kanal. Formen bestäms i hög grad av hur kanalen i toppen ser ut. Hur spridaren bör sitta bestäms av insugningsrörets vinkel samt om det går i en böj. Samma sak bestämmer även vilket spridarbild spridaren bör ha. Separata spjäll kan ge behaglig doserings känsla vid höre varvtal men ger inte alltid bättre effekt än singelspjäll. Det hänger på hur sofístikerat spjällbladen är utformade då fler spjäll bjuder på mer luftmotstånd. Singelspjäll är något behagligare att köra i trafik då vacuumet ändras mindre vid första delen av spjällöppningen. Det ger även mer marginaler för tomgångsinställning, särskilt jämnfört mot mycket stora separatspjäll. Har man god ekomnomi så man kan köpa kvalitets sepratspjäll så är det helt okay, då kan man bortse från att det blir dyrare i alla fall.
Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Om du inte vill bli doktorand och nöjer dig med att komma i närheten av det du vill åstadkomma, så finns detta.
http://www.bgsoflex.com/auto.html _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Insug är trial'n'error. Finns alltid en massa kostiga effekter som dyker upp med stående vågor och andra märkliga resonanser. Det blir mer känsligt med vassa kammar och avstämda grenrör. Men runt 35cm från ventil till tratt och ett par liter i plenum är nog en hygglig tumme-pekfinger för ett brett register. Inte för mycket koning på rören, då släpper det bara. För stort spjäll ger mer on/off känsl i pedalen. Trattarna tar luft från sidorna inte rakt framifrån, så bygg ett brett och lågt plenum. Med en stor radie på tratten breddas registret. Annars ligger magin snarare i kanalen, ventilerna och kammen.
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Re:
Intressant läsning! Jag köpte ett begagnad plenum till vår CSN-räcer (318is) och var lite förvånad när jag hittade en platt plåtbit rakt framför trattarna, inuti själva plenumet. Vad er skäl till att man har denna? Luften går inte rakt mot trattarna utan från sidan...
Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Troligen främst därför att luften tas in från sidan av tratten. Kan också vara för att få en jämn fördelning av luft mellen de fyra, annars brukar ofta det flöda bäst längst bort. Tredje anledning kan vara att dra fördel av reflektionspulsen så går rakt ut - plattan är nära tratten, mindre än trattens diameter.
Bara en bromsbänk kan ge svaret. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Re:
Jag har aldrig sett den lösningen förut, så jag får tillåta mig gissa. Som redan sagts så förefaller det som att ta tillvara på pulser. Att luften i hög grad kommer från sidorna är även det känt. Om vi tar en 50 mm kanal så är ytan 1900mm2 och det räcker med 13mm avstånd till taket för att erhålla samma drapperiyta. Luften kommer från alla håll men den största inlops-försörjningsarean blir från sidorna. "Tratten" kan även ha en liten bulkig kant för bättre flöde. Jag skulle kunna föreställa mig att en "pulsplatta" fixerar en effekttopp lite mer än om avståndet är stort, men det skulle kunna bli bredare register utan. Sedan kan en trång plenumkammare kanske justeras mellan cylindrarna med olika arrangemang internt. Lite gissningar så här på kvällskvisten. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
funderingar kring insuget till 318 is
varför bygger man som ett rör från öppningen av plenumet som går längs med själva plenum-kammaren,
ett annat exempel.
ger detta ett jämnare/lugnare luftflöde in till själva plenumet i jämförelse med ett av denna typ
vad ligger bakom den designen? ger det någon fördel när man kör med restriktor? _________________ MVH |
||
|
Göran, du har både rätt & fel. Att skriva likartad är närmare sanningen än att skriva att det sprider ut luften jämnt i plenumkammaren.
De är sk dual plenum-insug & ja, dom skall fördela luften bättre, men de flesta flödesdiagram jag sett på dessa visar att de, rent generellt, hämmar maxflödet. Inte heller räcker det med att kasta på en hals & ett rör till & tro att det gör underverk. Du kan få kass fördelning även på dessa + sämre maxflöde.... De biltillverkare som använder denna konstruktion har nog gjort en hel del tester, nåt man kanske inte alltid kan påstå om eftermarknadsinsug Rent generellt så är oftast insug en kompromiss där bl a utrymmet spelar en stor roll. Sen kan konstruktionen vara lika invecklad som val av kamaxlar & utformning på grenrör. Du nämnde att du hade en 1.7L motor, men vad sitter den i för bil & vad mer är gjort med motorn? Rent generellt, utan att veta vad för bil eller motor du har, så skulle jag vilja påstå att BMW & Honda är bra bilar att titta på vad gäller utformning på insug. BMW är väl bland de bästa på att nå bra fyllnadsgrad i sina motorer. Vad gäller sugmotorer så skulle jag dessutom studerara motorcyklars utförande på intag. Googla RAM air & läs på lite. Kort & gott, så använder man sig av ett lämpligt utformat intag & nyttjar bilens framfart för att skapa ett statiskt "lufttryck" inuti plenumet. Så, mer info om din motor & vad som är gjort, ger bättre svar
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Insugs fundering
|
2636 besök totalt |