Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo 360 -88 2,75 lit Time attack + Tjejens räser
tråden läst  
607831 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 62, 63, 64  Nästa>>
 
   
peter schmidt
Åsbro





Här sedan: 08 Okt 2003
Inlägg: 1183
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 18:20     Volvo 360 -88 2,75 lit Time attack + Tjejens räser Citera

Hej på er här är mitt projekt som jag för tillfälligt håller på med.



Bilen är en eller var en Volvo 360 -88 års mod med b200 motor.

2010 körde jag med en b230 med 16v topp och e85, Turbo laddad såklart.

Motorn gav 278hk och 418nm vid 0,75 bars ladd. Gick bra på bana, han med
3 heldagar bankörning + en dag med slalom körning.

Men som vanligt så vill man ha meeeer

Skickar in några bilder hur den såg ut 2010 .


_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com


Senast ändrad av peter schmidt, 27 Aug 2014 16:53, ändrad totalt 4 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
peter schmidt
Åsbro





Här sedan: 08 Okt 2003
Inlägg: 1183
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 18:23     Citera




Motorn


_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
peter schmidt
Åsbro





Här sedan: 08 Okt 2003
Inlägg: 1183
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 18:39     Citera

Nya motorn.

Recept

B230 fk block (kolvkylning) borrat 0,30mm
Vevaxel Rsi 94,5mm slag = 2,75 lit
Parner stakar 152mm långa
Parner kolvar 96,30mm med egen gjorda ventilurtag.

4-stegs torrsumpspump med egengjort tråg.

Topplock från 740 16v Glt. Uppsvetsade insugskanaler, ordentligt portad med rostfria
ventiler 36mm in 34 mm ut.

Hårdere ventilfjädrar med titan ventilfjäderbrickor

Volvo penta marin kammar.

Kompressor Eaton M-112 drevad att ge 0,75 bar i ladd.

Turbo Garrett GT 4202R med hemgjord backplate i alu och omsvarvat/tillsnyggat kompressorhus.

Grenröret är ett från f1 som jag byggt om så det passar.

Insuget består av 4 st separata 48mm spjäll + hembyggt plenum osv.


_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
peter schmidt
Åsbro





Här sedan: 08 Okt 2003
Inlägg: 1183
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 18:41     Citera




_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
peter schmidt
Åsbro





Här sedan: 08 Okt 2003
Inlägg: 1183
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 18:53     Citera

Vxl en getrag 260 från en Bmw m535 som jag byggt ihop med en multilinkdiff med 3.73 utv
från vovlo 760. Stoppade i en torsen diff men då fick jag göra egna utgående medbringare.






_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristian Hesselmark
ring knutstorp





Här sedan: 19 Jan 2003
Inlägg: 6929
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 19:00     Citera

Galet peter


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ezroller
Partille





Här sedan: 01 Okt 2006
Inlägg: 533
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 19:04     Citera

Det var ju trevligt att den kom hit. Lite nyfiken på ditt gamla motorbygge eftersom jag bygger ngt liknande. B230F bottendel med 16V topp, kolvar & stakar. Just nu sitter 16V-veven i men är osäker vilket som funkar bäst, 8V eller 16V vev. Ska köra sugis till att börja med eftersom jag inte har flis till att bugga en riktig motor utan det blir en fulmotor enligt ovan med nya packningar och ringar. Lagren mäts bara då allting såg ut som nytt. Skulle det rasa så gör det inte så mycket med en motor som kostat väldigt lite. Det jag önskar se är hur din kamtransmission ser ut på gamla motorn. Kör du med Penta-spännrulle? Vanligt kamdrev som mellandrev?
Kul bygge din bil i vart fall. Nya motorn verkar bli nött o hästväg! F1 säger du om grenrör... men det är väl plenumet och insuget som kommer från en F1?? Arrows-Renailt mögligen?


_________________
Peter Lindberg i Pattille

Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
peter schmidt
Åsbro





Här sedan: 08 Okt 2003
Inlägg: 1183
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 19:11     Citera

Jag kan ta lite bilder hur jag bygger kamdrivning till 230 med 16v topp då
jag ska bygga en sats snart.

Grenröret är ett modifierat f1 rör . Plenumet har jag byggt från skratsch..


_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ezroller
Partille





Här sedan: 01 Okt 2006
Inlägg: 533
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 19:19     Re: Citera

peter schmidt skrev:
Jag kan ta lite bilder hur jag bygger kamdrivning till 230 med 16v topp då
jag ska bygga en sats snart.

Grenröret är ett modifierat f1 rör . Plenumet har jag byggt från skratsch..


Vad är kvar av F1-grenröret? Biten närmast turbon? Känner igen det där med spännena. Ballt! Plenumet ser verkligen ut som ett F1-plenum! Har stått och stirrat på ett sådant i något sammanhang... F1 eller LMP-2... din kunskapsnivå ligger några hack högre än min på området, det är klart. Har letat efter ngn som kan svetsa om en sprängkåpa för rakställning men de prisförslag man fått är i klass med en färdig ZF. Önskar man kunde och hade maskinparken själv... man blir lite avis!


_________________
Peter Lindberg i Pattille

Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tungfotad
Halmstad





Här sedan: 06 Maj 2007
Inlägg: 20
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 22:10     Citera

Ser riktigt bra ut! Schysst val av bil Kör på, kommer följa!


_________________
Manuel Gustafsson
BMW M3 - 01 | BMW 318 touring - 97
Jeremy Clarkson - "M3 drivers have no friends"
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristian Hesselmark
ring knutstorp





Här sedan: 19 Jan 2003
Inlägg: 6929
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 22:16     Re: Citera

ezroller skrev:

Vad är kvar av F1-grenröret? Biten närmast turbon? Känner igen det där med spännena. Ballt! Plenumet ser verkligen ut som ett F1-plenum! Har stått och stirrat på ett sådant i något sammanhang... F1 eller LMP-2... din kunskapsnivå ligger några hack högre än min på området, det är klart. Har letat efter ngn som kan svetsa om en sprängkåpa för rakställning men de prisförslag man fått är i klass med en färdig ZF. Önskar man kunde och hade maskinparken själv... man blir lite avis!


www.bonnmeck.se snacka med Möller så fixar han det te riktigt bra pris !.

ca 20 mil söder om dig.


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Supramannen






Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 11126
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 22:28     Citera

Bilder på bromsarna


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
peter schmidt
Åsbro





Här sedan: 08 Okt 2003
Inlägg: 1183
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jan 2012 22:55     Re: Citera

Supramannen skrev:
Bilder på bromsarna


Lungn bara lungn dom kommer snart


_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Åkeson
Tibro





Här sedan: 04 Jan 2011
Inlägg: 701
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2012 03:49     Citera

Heeey gubbe
kul att du följde strömmen

In med mer bilder på allt de goa nu !!


_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
knotan
norrköping





Här sedan: 23 Feb 2006
Inlägg: 2309
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2012 09:21     Citera

thumbs up


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping





Här sedan: 23 Feb 2006
Inlägg: 2309
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2012 09:21     Citera

thumbs up


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Maruder
Gefle





Här sedan: 01 Feb 2010
Inlägg: 20
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2012 09:44     Citera

kul med fler 300power folk här


_________________
Robin Bergdahl

Mercedes C230 Sport Kompressor
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Janard
Stockholm





Här sedan: 19 Sep 2005
Inlägg: 650
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2012 10:19     Citera

Cool bil! kommer att bli kanon när det är klart


_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
spjuvern
stockholm





Här sedan: 18 Nov 2005
Inlägg: 1289
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2012 11:10     Citera

häftigt bygge Peter men de ser trångt ut för downpipen


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
knotan
norrköping





Här sedan: 23 Feb 2006
Inlägg: 2309
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2012 12:32     Re: Citera

Spjuvern skrev:
häftigt bygge Peter men de ser trångt ut för downpipen

det kan man tro, men misstänker att man inte lär kombinera orginal fjäderben/torn med F1 upprighters


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
zyklon
Tibro





Här sedan: 14 Jun 2011
Inlägg: 583
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2012 12:42     Citera

Härligt Peter! Kul att vi tog oss hit båda 2

Ang. platsbrist vid downpipen, så ska ni få se på lite roliga grejjer längre fram när guppen uppdaterar om chassiekittet/bromsar


_________________
Filip Åkeson

Kinnekulle: 56,59s
Mantorp Park: 1.23,31s
Gelleråsen: 1.10.76s
Knutstorp: 1.04,16s
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo 360 -88 2,75 lit Time attack + Tjejens räser
tråden läst  
607831 ggr 
1, 2, 3 ... 62, 63, 64  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec (varav server render 0.310 sec)
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec