Våra race- och banåkarbilar
Volvo 360 -88 2,75 lit Time attack + Tjejens räser
18 besök senaste veckan (671158 totalt)
1, 2, 3 ... 62, 63, 64   >>
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1206


Trådstartare
Hej på er här är mitt projekt som jag för tillfälligt håller på med.



Bilen är en eller var en Volvo 360 -88 års mod med b200 motor.

2010 körde jag med en b230 med 16v topp och e85, Turbo laddad såklart.

Motorn gav 278hk och 418nm vid 0,75 bars ladd. Gick bra på bana, han med
3 heldagar bankörning + en dag med slalom körning.

Men som vanligt så vill man ha meeeer

Skickar in några bilder hur den såg ut 2010 .

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1206


Trådstartare



Motorn

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1206


Trådstartare
Nya motorn.

Recept

B230 fk block (kolvkylning) borrat 0,30mm
Vevaxel Rsi 94,5mm slag = 2,75 lit
Parner stakar 152mm långa
Parner kolvar 96,30mm med egen gjorda ventilurtag.

4-stegs torrsumpspump med egengjort tråg.

Topplock från 740 16v Glt. Uppsvetsade insugskanaler, ordentligt portad med rostfria
ventiler 36mm in 34 mm ut.

Hårdere ventilfjädrar med titan ventilfjäderbrickor

Volvo penta marin kammar.

Kompressor Eaton M-112 drevad att ge 0,75 bar i ladd.

Turbo Garrett GT 4202R med hemgjord backplate i alu och omsvarvat/tillsnyggat kompressorhus.

Grenröret är ett från f1 som jag byggt om så det passar.

Insuget består av 4 st separata 48mm spjäll + hembyggt plenum osv.

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1206


Trådstartare


_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1206


Trådstartare
Vxl en getrag 260 från en Bmw m535 som jag byggt ihop med en multilinkdiff med 3.73 utv
från vovlo 760. Stoppade i en torsen diff men då fick jag göra egna utgående medbringare.





_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Galet peter

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ezroller
Partille
Här sen Okt 2006
Inlägg: 543



Det var ju trevligt att den kom hit. Lite nyfiken på ditt gamla motorbygge eftersom jag bygger ngt liknande. B230F bottendel med 16V topp, kolvar & stakar. Just nu sitter 16V-veven i men är osäker vilket som funkar bäst, 8V eller 16V vev. Ska köra sugis till att börja med eftersom jag inte har flis till att bugga en riktig motor utan det blir en fulmotor enligt ovan med nya packningar och ringar. Lagren mäts bara då allting såg ut som nytt. Skulle det rasa så gör det inte så mycket med en motor som kostat väldigt lite. Det jag önskar se är hur din kamtransmission ser ut på gamla motorn. Kör du med Penta-spännrulle? Vanligt kamdrev som mellandrev?
Kul bygge din bil i vart fall. Nya motorn verkar bli nött o hästväg! F1 säger du om grenrör... men det är väl plenumet och insuget som kommer från en F1?? Arrows-Renailt mögligen?

_________________
Peter Lindberg i Pattille

Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1206


Trådstartare
Jag kan ta lite bilder hur jag bygger kamdrivning till 230 med 16v topp då
jag ska bygga en sats snart.

Grenröret är ett modifierat f1 rör . Plenumet har jag byggt från skratsch..

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ezroller
Partille
Här sen Okt 2006
Inlägg: 543



peter schmidt skrev:
Jag kan ta lite bilder hur jag bygger kamdrivning till 230 med 16v topp då
jag ska bygga en sats snart.

Grenröret är ett modifierat f1 rör . Plenumet har jag byggt från skratsch..


Vad är kvar av F1-grenröret? Biten närmast turbon? Känner igen det där med spännena. Ballt! Plenumet ser verkligen ut som ett F1-plenum! Har stått och stirrat på ett sådant i något sammanhang... F1 eller LMP-2... din kunskapsnivå ligger några hack högre än min på området, det är klart. Har letat efter ngn som kan svetsa om en sprängkåpa för rakställning men de prisförslag man fått är i klass med en färdig ZF. Önskar man kunde och hade maskinparken själv... man blir lite avis!

_________________
Peter Lindberg i Pattille

Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
tungfotad
Halmstad
Här sen Maj 2007
Inlägg: 20



Ser riktigt bra ut! Schysst val av bil Kör på, kommer följa!

_________________
Manuel Gustafsson
BMW M3 - 01 | BMW 318 touring - 97
Jeremy Clarkson - "M3 drivers have no friends"
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



ezroller skrev:

Vad är kvar av F1-grenröret? Biten närmast turbon? Känner igen det där med spännena. Ballt! Plenumet ser verkligen ut som ett F1-plenum! Har stått och stirrat på ett sådant i något sammanhang... F1 eller LMP-2... din kunskapsnivå ligger några hack högre än min på området, det är klart. Har letat efter ngn som kan svetsa om en sprängkåpa för rakställning men de prisförslag man fått är i klass med en färdig ZF. Önskar man kunde och hade maskinparken själv... man blir lite avis!


www.bonnmeck.se snacka med Möller så fixar han det te riktigt bra pris !.

ca 20 mil söder om dig.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11492



Bilder på bromsarna

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1206


Trådstartare
Supramannen skrev:
Bilder på bromsarna


Lungn bara lungn dom kommer snart

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710



Heeey gubbe
kul att du följde strömmen

In med mer bilder på allt de goa nu !!

_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
norrköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4845



thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
norrköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4845



thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Maruder
Gefle
Här sen Feb 2010
Inlägg: 20



kul med fler 300power folk här

_________________
Robin Bergdahl

Mercedes C230 Sport Kompressor
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662



Cool bil! kommer att bli kanon när det är klart

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1382



häftigt bygge Peter men de ser trångt ut för downpipen

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
knotan
norrköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4845



Spjuvern skrev:
häftigt bygge Peter men de ser trångt ut för downpipen

det kan man tro, men misstänker att man inte lär kombinera orginal fjäderben/torn med F1 upprighters

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
zyklon
Tibro
Här sen Jun 2011
Inlägg: 583



Härligt Peter! Kul att vi tog oss hit båda 2

Ang. platsbrist vid downpipen, så ska ni få se på lite roliga grejjer längre fram när guppen uppdaterar om chassiekittet/bromsar

_________________
Filip Åkeson

Kinnekulle: 56,59s
Mantorp Park: 1.23,31s
Gelleråsen: 1.10.76s
Knutstorp: 1.04,16s
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 360 -88 2,75 lit Time attack + Tjejens räser
18 besök senaste veckan (671158 totalt)
1, 2, 3 ... 62, 63, 64   >>