Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 360 -88 2,75 lit Time attack + Tjejens räser | 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 >> 44 besök senaste veckan (683277 totalt) |
Hej på er här är mitt projekt som jag för tillfälligt håller på med.
Bilen är en eller var en Volvo 360 -88 års mod med b200 motor. 2010 körde jag med en b230 med 16v topp och e85, Turbo laddad såklart. Motorn gav 278hk och 418nm vid 0,75 bars ladd. Gick bra på bana, han med 3 heldagar bankörning + en dag med slalom körning. Men som vanligt så vill man ha meeeer Skickar in några bilder hur den såg ut 2010 . _________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||
Nya motorn.
Recept B230 fk block (kolvkylning) borrat 0,30mm Vevaxel Rsi 94,5mm slag = 2,75 lit Parner stakar 152mm långa Parner kolvar 96,30mm med egen gjorda ventilurtag. 4-stegs torrsumpspump med egengjort tråg. Topplock från 740 16v Glt. Uppsvetsade insugskanaler, ordentligt portad med rostfria ventiler 36mm in 34 mm ut. Hårdere ventilfjädrar med titan ventilfjäderbrickor Volvo penta marin kammar. Kompressor Eaton M-112 drevad att ge 0,75 bar i ladd. Turbo Garrett GT 4202R med hemgjord backplate i alu och omsvarvat/tillsnyggat kompressorhus. Grenröret är ett från f1 som jag byggt om så det passar. Insuget består av 4 st separata 48mm spjäll + hembyggt plenum osv. _________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||
Vxl en getrag 260 från en Bmw m535 som jag byggt ihop med en multilinkdiff med 3.73 utv
från vovlo 760. Stoppade i en torsen diff men då fick jag göra egna utgående medbringare. _________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||
Det var ju trevligt att den kom hit. Lite nyfiken på ditt gamla motorbygge eftersom jag bygger ngt liknande. B230F bottendel med 16V topp, kolvar & stakar. Just nu sitter 16V-veven i men är osäker vilket som funkar bäst, 8V eller 16V vev. Ska köra sugis till att börja med eftersom jag inte har flis till att bugga en riktig motor utan det blir en fulmotor enligt ovan med nya packningar och ringar. Lagren mäts bara då allting såg ut som nytt. Skulle det rasa så gör det inte så mycket med en motor som kostat väldigt lite. Det jag önskar se är hur din kamtransmission ser ut på gamla motorn. Kör du med Penta-spännrulle? Vanligt kamdrev som mellandrev?
Kul bygge din bil i vart fall. Nya motorn verkar bli nött o hästväg! F1 säger du om grenrör... men det är väl plenumet och insuget som kommer från en F1?? Arrows-Renailt mögligen? _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Jag kan ta lite bilder hur jag bygger kamdrivning till 230 med 16v topp då
jag ska bygga en sats snart. Grenröret är ett modifierat f1 rör . Plenumet har jag byggt från skratsch.. _________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||
Vad är kvar av F1-grenröret? Biten närmast turbon? Känner igen det där med spännena. Ballt! Plenumet ser verkligen ut som ett F1-plenum! Har stått och stirrat på ett sådant i något sammanhang... F1 eller LMP-2... din kunskapsnivå ligger några hack högre än min på området, det är klart. Har letat efter ngn som kan svetsa om en sprängkåpa för rakställning men de prisförslag man fått är i klass med en färdig ZF. Önskar man kunde och hade maskinparken själv... man blir lite avis! _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
www.bonnmeck.se snacka med Möller så fixar han det te riktigt bra pris !. ca 20 mil söder om dig. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||
_________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
Härligt Peter! Kul att vi tog oss hit båda 2
Ang. platsbrist vid downpipen, så ska ni få se på lite roliga grejjer längre fram när guppen uppdaterar om chassiekittet/bromsar _________________ Filip Åkeson Kinnekulle: 56,59s Mantorp Park: 1.23,31s Gelleråsen: 1.10.76s Knutstorp: 1.04,16s |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 360 -88 2,75 lit Time attack + Tjejens räser | 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 >> 44 besök senaste veckan (683277 totalt) |