Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Rotax 08
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10459 totalt)
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Tänkte att det var på tiden att man lägger upp karten här,
det är en rotax motor på 125cc o växlad på ett birel chassi

Tanken är den att det ska rejsas denna säsong, 8st tävlingar i mellan Sverige
Men det går ju att köra kart vintertid också :-)

Så här ser skönheten ut vitter tid :-D

_________________
Max Benje
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



152 cc, då kör du nog oplombat

Tänk på att körning med "piggedäck" på grov sjöis sliter hårt på chassit, efter några rundor blir det ju ganska så hoppigt. Rätt som det är får man ta fram svetsen.....
Så har du tänkt tävla med den i sommar skulle då jag åtminstone inte köra speciellt mycket på is. Hellre då skaffa något billigt gammalt skräpchassi för isracingen och skruva dit motorn på den. Det är ju inga större problem att få tag i hyfsade chassin för några få tusingar.

Min sista racekart sålde jag f.ö. till en som enbart skulle ha den för isåka.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Härligt Max!

Du verkar inte ha nått problem med bromskylningen

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Hehe nä det blev nog en feltryckning ska ju vara 125cc
har flera chassin stående så har tagit ett av det mera slitna till att köra på isen med
har nästan plockat i hopp det chassit som jag ska rejsa med ska flytta över fram vagnen bara :-D
skickade iväg motorn till Forsman motor på renovering :-)

_________________
Max Benje
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Nu känns det som om det är på tiden att uppdatera lite
Var och hämtade två nu renoverade motorer hos Forsman motor
i fredags+ en massa andra roliga prylar
Nu går första rejset av stapeln i Klippan den 7/4 :-D
men nu först ska vi köra in motorerna och prova chassin den kommande helgen :-D
vi=mitt team som består av mig och men morfar Rolf :-)

_________________
Max Benje
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Nu har vi varit i Linköping (sviesta) och kört in motorena
Ena motorn bytte vi cylinder på när den renoverades och det värkar som om det skiljer ganska mycket
på cylindrarna thumbs down denna går betydligt bättre än den gamla
Tyvärr han vi inte testa det andra chassit men vi chansar på det som gått minst och är lite mjukare nere i
Klipan den 7/4 så nu laddas för fullt, ska bli kul och se hur jag häger med nu efter ett par års uppehåll

_________________
Max Benje
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Har packat lite tidigare idag inför Klippan, men hoppas inerligen på något bättre väder för kart åka

_________________
Max Benje
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
tjo!
Nu är vi nere i klippan, kom ner i ons kväll
Körde hela dan igår gick ganska bra Fick bort ca en sec men det fattas nästan lika mycket till
Har kört ett pass på morgonen nu är nere på samma tider som när jag slutade igår
Men just nu regnar det så det ger ingenting tyvärr
Men nu laddar vi för morgon dan ska tydligen bli bättre

_________________
Max Benje
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Nu har jag kört klart för denna helg :-/ Men det har varit en givande helg, har jag fått set vart vi står lite med det material vi har att ut gå ifrån. Det såg faktiskt inte så illa ut skulle kunna komma en bit upp i den övre halvan om på fältet! Men har en del kvar att testa och lära innan jag är där, både som förare och med skruvandet
Kommer lite bilder senare när jag har kommit hem

_________________
Max Benje
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kul att det verkar funka. Bara att träna mer thumbs up
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Jepp blir å träna mer :-)
Ska till Lasse på Forsman motor och få lite hjälp med chassi inställning nån gång nästa vecka
Ska bli intressant att att se vad han har för tips och ideer
Här kommer några bilder ifrån helgen:

tankat och klart!

frukost torsdag morgon 2mil från Klippan

Framme på kart banan

råkade parkera i fel pris grupp tror jag

Morfar putsar lite efter fredagens träning

lite kylig morgon, snöade på träningen men torkade upp till tidskörningen

och så passade tältet på att säga upp sig

men det blev fint väder resten av lördagen

_________________
Max Benje
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Nu är det dax igen rejs i rasbo/Uppsala imorgon
Första i Mkr-serien. Ska bli spänande och se hur det blev
Med ny stol och helt andra hjulvinklar fram som Forsman hjälpte till med
Fick även ett par alu skivor till skurna i fredags så man kan sjustera hjulvinklar lite bättre själv
Vart inte godkänt av Lasse att mäta mellan kryss på framhjulen

_________________
Max Benje
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Lite om hur det gick i Rasbo nu, det var halt bak under hela dagen mera eller mindre så där har vi något att jobba på Det gick skapligt på tidskörningen kom på 13 plats lyckades sedan köra till mig en 9 plats i första kvalet då vi hade smalat lite fram Men halt bak så vi testade att styva upp chassit bak till kval två men det visade sig att vara åt fel håll kom i mål som 13 i det heatet. Fick då starta som 11 i finalen hade lite tur i starten då det strulade lite i första kurvan det innebar att jag jag sexa ett tag men så småning om blev det halt bak igen och började tappa en del kom i mål som tia totalt Över för väntan faktiskt Och det vi ändrade hos Forsman har en stor betydelse i detta, blev en helt annan kart att köra
Har tyvärr inte mycket bilder från när jag kör men några från depån iaf.

ny införskaffade skivor för framvagns inställning

putsar å putsar

lite större en i klippan, blev ju av med det andra

_________________
Max Benje
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kul att du hänger med så bra med de där gamla grejorna. Rätt läge på pedalerna är viktigare än stor buss och massa prylar.
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Så sant så
Nu bär det snart av mot Södertelje mkr 2.
Ska vara flaggvakt på lördag för små klasserna när det är hemma bana

_________________
Max Benje
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Nu så är det på tin för resume ifrån rejset i Södertelje
Var en ganska så kylig dag som flaggvakt på lördagen men det vart riktigt fint sen på söndagen när det skulle rejasas Började med att jag glömde bort att hämta ut transpondern Men när den kom på visade det sig att det var ganska bra tider Kom fyra på tidskörningen och lyckades behålla fjärdeplatsen i första kval heatet, kom trea i andra kval heatet så fick starta på en andraplats i finalen, kom på yttern i första kurvan var sjua ut ur första men lyckades köra upp mig till en fjärde plats in i mål bästa rejset hitils hoppas det fortsätter så
Nästa skulle ha varit i Kartineholm men blev inställt pg av för få startande så vi satsar på jönköping i stället den 2-3 juni

_________________
Max Benje
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Nu är förberedelserna i full gång inför helgens rejs och sponsor event.
Kommer ha event i Enköping för sponson där firman får köra hyrkart först och sedan testa
rejskart på fredag, sedan bär det av till Jönköping där det är rejs både lör/sön. Men det är i stället för Katrineholm som skulle ha varit den 27/5 som blev inställt pg för få anmälda

_________________
Max Benje
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Då är man hemma igen och lyckats komma igång igen
Men törs knappt skriva hur det gick i Jönköping menmen, kom runt i lördags utan större problem förutom att det gick för LÅNGSAMT en sec efter ledaren men det var iaf ca:30 st emellan... Men söndagen började bra var nere på lör tider direkt men sen började det, gjorde en tabbe på tidskörningen snurrade=trasig stol.
och i första heatet smällde det i starten vart ett krokigt styrstag+krokig rattstång, andra heatet startade nästan sist. och så var det B-finalen startade sist var uppe på 8-10 plats efter starten. Men på andra varvet krockade några framför lyckades veja men sedan kommer en tok och kör rakt in i sidan på mig och landar uppe på. Lyckas få den honom och köra i mål som sist

Men nu har jag kommit över ett spritt nytt chassi fast -06a men det är bättre en mitt gamla som gått flera säsonger var å testade i Enköping i ons och det ser lovande ut så nu satsar vi på Borlänge den 17/6.

_________________
Max Benje
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bra skrivna racerapporter, det är kul att följa dina äventyr

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Benje
Kerstinbo
Här sen Sep 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Tackar kul å höra
Nu har vi varit i Borlänge å rejsat, känns lite bättre än Jönköping iaf. lite närmare toppen tidsmässigt.
Var med Björn Ågren i Enköping i torsdags å laborerade med lite nya inställningar på chassit, testade att gå emot principerna inom kart kör nu mer brett fram å smalt bak Åter till Borlänge dagen startade med regn å halka fick inte till det på regn så tidskörningen gick åt fanders... men sen torkade det upp och det var slicks som gällde till kvalet å då gick det lite bättre, startade på ruta 11 å var 10 i mål. Lyckades även i kval två klättra lite i fältet från tionde till åttonde plats Men i finalen blev det spännande på slutet, strulade som "vanligt" i starten så var ganska långt bak i fältet men tog mig till en nionde var på väg mot en 8-7 plats, innan det började stänka på visiret å innan man han tänka så öppnade himlen sig vart bambi på hal is för smtliga tappade lite efter det vart till sist tia av fjorton startande

_________________
Max Benje
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Benje skrev:
Tackar kul å höra
Nu har vi varit i Borlänge å rejsat, känns lite bättre än Jönköping iaf. lite närmare toppen tidsmässigt.
Var med Björn Ågren i Enköping i torsdags å laborerade med lite nya inställningar på chassit, testade att gå emot principerna inom kart kör nu mer brett fram å smalt bak Åter till Borlänge dagen startade med regn å halka fick inte till det på regn så tidskörningen gick åt fanders... men sen torkade det upp och det var slicks som gällde till kvalet å då gick det lite bättre, startade på ruta 11 å var 10 i mål. Lyckades även i kval två klättra lite i fältet från tionde till åttonde plats Men i finalen blev det spännande på slutet, strulade som "vanligt" i starten så var ganska långt bak i fältet men tog mig till en nionde var på väg mot en 8-7 plats, innan det började stänka på visiret å innan man han tänka så öppnade himlen sig vart bambi på hal is för smtliga tappade lite efter det vart till sist tia av fjorton startande


Det är bara att kämpa på. Sen är det ju så att vill man åka fort gör som de andra vill man åka fortare måste man tänka lite själv. thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Rotax 08
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10459 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande