Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -96 kompressor- TOGGEXproductions!Filmtajm...
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (44640 totalt)
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Så.....
Några av er känner nog igen lite av detta bygge jag återskapar en tråd om här på Rejsa.

I huvudsak är det väl mitt amatörbygge ToggeX 3RST som jag lagt ner den stora energin på innan.
Men med hus och barn pausades det med det stora bygget och jag "skulle bara" bygga ihop ett litet snabbt sidoprojekt..

Lägger även upp det så att polare man inte hinner träffa så ofta man vill har en närmare inblick i ens garage utöver telefonsamtalen.

Så Peter (volvo 360 2,75lit, kompressor turbo) och Dan (porsche Ubersport).... Och ni andra som känner er berörda, håll till godo!


Nåväl------- Här visar jag lite hur man kan sabba en bmw

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Jag tog en kik på blocket efter ett billigt objekt och hittade en bmw 328 touring på blocket med trasig kyl och påstått topplockspackningsras..

Så här såg den ut när jag hämtade den bara 2 mil hemifrån..perfekt med lite tur ibland. Kunde vart 50 mil bort förstås!

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Det första föll sig til att fixa kylning på nytt. Bara att rota i gömmorna och stod det inte en skitstor griffinkylare någonstans?

Lika bra att göra plats för intercoolern också samtidigt.
Visst får det inte plats..eller...ALLT går att lösa .



_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Kapade jag bort lite i rambenen och det mesta som höll framlysena så gick det ju tillslut

Passade på att öppna upp lite för kylarna samtidigt.

Efter detta byttes det toppackning mot en 3,5mm MLS och i samma veva även bultarna i toppen mot ARP.

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Ska väl inte kladda ner tråden med för mycket detaljer utan skyndar långsamt!

Bilder säger mer än 1000 ord.




_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Dämparna fram var sämre än tänkbart... Gungade man på bilen så eftergungade den 3ggr innan den stannade. Och ljudet av en vattenfylld cykelpump är väl inte vad man vill höra av en stötdämpare.


Det fick bli alternativbudget. K-sport coilovers inhandlades .


_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Och här en Eaton M112 kompressor från" schmidt-racing"

Och lite laserskurna plattor jag fixat.



_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Kompressorn ger 1,84lit/varv och varvar sisådär 12000v/min på max drevning.

Finns i mina ögon ingen likhet med alla eftermarknadskit med "remdriven turbo" typ rotrax och vortech t.ex.

Här är det fullt ladd vid öppetspjäll inga krusiduller här inte!

Fördelen må vara att alla andra kits kompressorer är en tredjedel så stora, vilket skapar lite problem med den här då den tar stor plats.

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
hoppar lite vilt i ordning som det byggdes....

Här var det coilovers på plats. Så lågt det går...typ!

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Bakvagnsbrygga ner då det blir en annan diff bak.
Bytte alla bussningar i samma veva.

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Hittade breddare av en kille i Karlstad.
Perfekt!!!!

Bara att kapa ur och låna fälgar av Jocke Frid från hans stcc E46:a när han körde privatcuppen.






_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Och så här blev det till att börja med !





_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
I det här skicket skulle jag prova på under vår klubbdag med örebro racing club.

Men vilket skit det blev... Jag fick rödflagg tre gånger då bilen dog efter startrakan när jag bromsade och svängde. Efter 5 min startade bilen varje gång efter den dött.
Jag testade att koppla ur larm, tvångsmata soppapumpen , tanka fullt o.s.v..

Det visade sig först efter 2 veckor då jag skulle köra ut eländet till garaget och bilen dog då jag svängde av motorvägen. Visade sig att kontaktstycket till motorn satt i..... Men var inte instucket i stiften.

Gaaahhhh... så dumt!

Jaja.. kompressormatning nästa. Trots att jag inte fått känna på bilen så som tänkt1

_________________
Togge Stensson
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



den ser riktigt tuff ut med de där breddarna! thumbs up
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Ja..tack!
Tanken är/var att det inte ska vara för mkt finish på den. Så allt som görs finns det ändå en tanke med trots allt.

Vill förvisso inte att man tror att jag är en slarvig sopa som bara haffsar ihop ngt. Men Tiden utöver det vanliga läggs inte på detta utan det andra projektet.
Detta ska vara rått, brutalt och otroligt skoj!!!

Men som det kommer att visa sig kanske det blir lite petigt på denna med i slutändan :-)

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Innan jag ställde av bilen för året så blev det en sväng till Vianor i örebro för en hjulinställning.


_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Hittar inget papper just nu men detta är mina nya justerade mått på hjulen.

Camber fram 3,9 grader
Camber bak 2,0 grader

Fyller i korrekta mätvärden senare för support från er proffs på forumet. Vet att många har kört med denna typ av bil på banan !






Hann även med ett besök med min numera väldigt låga bil ( men helt ok i denna fas med bara org. avgas)hos en polare.
Tur de inte bodde mer på landet än så här!!!

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Var nervös varje gång då jag befann mig i trafiken då slicks blir så kostsamt att bli stoppad med

_________________
Togge Stensson
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Gått och undrat när tråden skulle dyka upp och sedan var den bara där!
Gött att se thumbs up

Tråkigt att du inte hann testa ut ordentligt på Gelleråsen men vägen mellan Rinkaby och Fellingsbro är ju en utmärkt testväg annars..hrm...just nu liite hal kanske och det blir nog inte lättare med slicks på

Vill nu se mer av hur du löser kompressorfrågan och vad resultatet blir.

Vill inte vara tjatig men det skulle vara kul om du kunde skapa en tråd på Fiaten oxå, om inte annat att kunna få en bild?

_________________
D Ekholm
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Tanken var att bygga ngt snabbt och enkelt nu... men annonserna jag såg fick mig att byta riktning och göra rätt från början.

detta inhandlades bl.a



En kompis hade grenrör från M3 e36 då han numera kör turbo på den. Bara att slå till.




Hittade även detta och det var det som avgjorde inriktningen på kompressormontaget.
En halvklar adapterplatta för separata spjäll på M50 motorn. Även spjäll från 3,2 liters rovan infann sig snart.






Ett helt nytt plenum köptes av samma kille då det var byggt för spjällhusen jag hade.






Även ett omsvetsat oljefilterhus från M3 med separatoljefilterhållare åkte med i detta köpet oxå.






Nu är det väl dags att börja rensa ur och bygga lite.

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Trueracer skrev:
Gått och undrat när tråden skulle dyka upp och sedan var den bara där!
Gött att se thumbs up

Tråkigt att du inte hann testa ut ordentligt på Gelleråsen men vägen mellan Rinkaby och Fellingsbro är ju en utmärkt testväg annars..hrm...just nu liite hal kanske och det blir nog inte lättare med slicks på

Vill nu se mer av hur du löser kompressorfrågan och vad resultatet blir.

Vill inte vara tjatig men det skulle vara kul om du kunde skapa en tråd på Fiaten oxå, om inte annat att kunna få en bild?



Aah... men hallåhej!
Jag lovar att vara lite mer grundlig i mina bilder runt kompressorbyggandet.

Angående amatörbygget kanske jag kan lägga ut ngn bild. Men får se framöver om det blir en tråd på den med då jag snarte igång med det bygget igen!

okido... kör i vind . Här är ngn bild..


Mitt första test för att se om jag var på rätt väg.






Lite tidigare i bygget .. har ju inga bra bilder på dagsläget...






JAJA..... resten får komma i egen tråd i framtiden

_________________
Togge Stensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -96 kompressor- TOGGEXproductions!Filmtajm...
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (44640 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande