Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Turbo
1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (41879 totalt)
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Efter att ha byggt några rätt vassa gatbilar, däribland BMW med turbo och Mitsubishi Evo 4 (520whp) bestämde jag mig för att bygga min egen drömbil. Någon som inte skämdes för sig vare sig på bana eller strippen.

BMW M3 E30 har alltid varit drömmen, men den gamla sköra S14 motorn lockade inte alls då jag kom ifrån två motorer med låg volym som blev rätt laggiga när man satte lite större turbos på dem. Jag bestämde mig för att köra på en motor som jag hade liggande som från början var tänkt till ett "rakt fram" bygge som aldrig blev klart. S50B30 motorn från M3 e36 passade fint i e30 med lite blandade delar från BMW hyllorna och med lite egen tillverkning. Tog hjälp av PPF (www.pure-pf.com) med att bygga kringutrustning till motorn som grenrör, insug, tryckrör avgassystem mm. De har genomgående fått leverera alla speedparts till mer eller mindre hela bilen.




Chassiet består av blandade hårdare bussningar och AVO stötdämpare med egenhändigt byggda skruvben i fram. Bak sitter AVO 1,9" Coilovers enkel justerbara.
Millway topplagringar samt camber/caster justeringsplattor till spindlarna fram.
Inredningen består av Sparco stolar och en halvbur samt golvmatta och Autometer mätare.

Har massor av byggbilder och information om bilen om det skulle intressera någon!









_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Vintern som redan känns som en kort meksäsong blev genast lite kortare när jag förra veckan köpte på mig nästa projekt. Någon som vet vad det här är för växellåda?



_________________
Johan Kihl
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



johankihl skrev:
Vintern som redan känns som en kort meksäsong blev genast lite kortare när jag förra veckan köpte på mig nästa projekt. Någon som vet vad det här är för växellåda?




DKG?

Fin bil, gillar M3 E30, S50 och måste erkänna att överladdning är något som börjat tilltala mig mer och mer. Klart det är spännande med mer info!
Citera
scape_2_paradise
Vaggeryd
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206



Ge oss info!

_________________
Carl-Erik Sjöholm
_________________
Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176



Otroligt grym bil. Snyggt jobbat.

Men 600whp på gatan, funkar det verkligen bra?

Det måste vara rätt tufft med greppet.


Skälet till att jag frågar är att jag bygger en e30turbo och har funderat en hel del på vilken effekt man bör lägga gatmappen på.

_________________
Fredrik Ryding
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7724



Med en riktigt inställda bakvagn med schyssta genomgångna delar så funkar det nog ypperligt, klart att man kan lägga lakrits på 4an om man vill men det är ju bara praktiskt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176



erikjakan skrev:
Med en riktigt inställda bakvagn med schyssta genomgångna delar så funkar det nog ypperligt, klart att man kan lägga lakrits på 4an om man vill men det är ju bara praktiskt



=)

_________________
Fredrik Ryding
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Jävla snygg bil alltså!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Tack för de glada tillropen!

Jag anser att 600whp är ungefär vad bilen behöver för att vara trevligt lynnig på gatan. Med R-däck blir den inte så vinglig som man kan tro, det biter ganska bra. Även om det spinner mycket så driver det på väldigt effektivt. Körde med 0,5bar i början av denna sommaren för att testa hur lite effekt jag kunde få och det räckte till ganska bra, tyvärr blir bilen tråkig när man vet hur bra den egentligen kan gå med bara några knapptryckningar i datorn.

Växellådan är en DKG (Dubbelkopplingslåda) från BMW 335, mao samma som sitter i M3 e9x. Förhoppningen är att jag i samarbete med några duktiga vänner ska kunna få ihop ett styrsystem till den.

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Köpte bilen 2009, röd och fin. Tyvärr var den inte lika fin när man granskade den. Ny lack stod på tapeten och jag valde att byta färg på den då jag för stunden var trött på röda bilar. Nu är den lackad i BMW Nogarosilber som är en originalfärg på M3.





Plockade ihop en stadig motor med ARP skruvar. Balancerade den och bestyckade den med:

PPF H-profil vevstakar
CP Pistons Heavy duty kolvar.
Supertech rostfria insug och inconel avgas ventlier.
Precision 66mm wastegate
Custom Insug och tryckrör från PPF

Nu uppdateras motorn med Dailey Engineering Torrsumpspump och fäste.
12l oljetank i bagaget
Vanos enheten återmonteras

Hoppas på en trivsam säsong med mycket körning!





Bakvagnen byggdes om med justerbara hjulvinklar och M5e34 klump. Drivknutar även de från M5 och sviktstålsdrivaxlar från PPF.




Bilen byggdes på en vinter och förra vintern valde jag en mycket lugnare bana då det tog hårt på energin att bygga bil och bo på annan ort. Är numera boende i sthlm medan bilen huserar i min hemort i Värmland!

_________________
Johan Kihl
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41503

Forumägare
Forumägare

Har du hunnit med någon banåka med sexan i bilen? Vet flera E30 med både V8 och raka sexor med överladd som kört mycket bana (tex i SLC ) men det är inte ovanligt att man hör att fördelningen av vikten jmfrt med en fyra märks. Vore intressant att höra vad du fått göra för att få fin balans i den.

DKG med fristående styrsystem låter som något många kan vara extremt intresserade av !!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Har du hunnit med någon banåka med sexan i bilen? Vet flera E30 med både V8 och raka sexor med överladd som kört mycket bana (tex i SLC ) men det är inte ovanligt att man hör att fördelningen av vikten jmfrt med en fyra märks. Vore intressant att höra vad du fått göra för att få fin balans i den.

DKG med fristående styrsystem låter som något många kan vara extremt intresserade av !!!!!


Har inte hunnit med någon banåka ännu. Hade planer på att ta med bilen på en bandag jag deltog på i somras med det passade inget bra med logistiken då. Hoppas verkligen kunna få komma iväg på några träffar i sommar! Har ingen erfarenhet av e30 på bana så tyvärr kommer jag inte att kunna uttala mig om huruvida det påverkar viktfördelningen.

Har någon något bra tips på vad man ska köra med för krängningshämmare. Är det enklaste att montera knivar? Har ingen möjlighet att köra med originalinfästningar i bak så har hittills kört utan krängare bak. Det verkar göra susen för väggreppet att köra utan krängare. Har kört 10.04 på strippen med 1,1bar laddtryck.

_________________
Johan Kihl
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3192



Tjena johan

Vågar du berätta för AB att du vill åka bana

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Mange K skrev:
Tjena johan

Vågar du berätta för AB att du vill åka bana


Det vet han om Han kom till och med, med idén för ett par år sedan när han hade sin m-tech 1 e30 att vi skulle åka på någon Mantorp bandag.

Han kanske till och med köper en Android lur någon dag i framtiden

_________________
Johan Kihl
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Grymt med DKG!! thumbs up

Har kört min bil på bana två gånger med turbo (9 gånger med sugmotor) Tyckte det funkade bra trots mycket effekt å vrid. Nu hade jag inte 600whp, utan 540whp, men det knuffar väl på nått liknande.
Känns mycket trevligt att ha tps-styrt laddtryck så laddtrycket begränsas ner vid små spjällöppningar, annars känns det helt kört att försöka ligga på gränsen tycker jag .
Hade 0,8 bar i grundladd på min förra året å 1,8 bar som maxtryck vill fullgas. Ska testa att köra med ännu lägre grundladd, så lågt jag kan få och ändå kunna nå 1,8 bar vill fullgas.

Kör med 25mm krängare fram och 22mm bak. Den fram har jag ställt i hårdaste läget och den bak i mjukaste. Ireland Engineering heter tillverkaren av dem.

Det är säkerhet långt ifrån optimalt att ha en turbosexa hängande över framaxeln, det är kul är det. Det man tappar i kurvan får man ta igen på rakan
Gläds fortfarande åt en klubbmedlem som körde 911 turbo på samma pass som mig, han kom fram och undrade vad i helvete jag hade under huven, för han trodde gasvajern hade gått av på rakan när jag blåste om


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3192



johankihl skrev:
Mange K skrev:
Tjena johan

Vågar du berätta för AB att du vill åka bana


Det vet han om Han kom till och med, med idén för ett par år sedan när han hade sin m-tech 1 e30 att vi skulle åka på någon Mantorp bandag.

Han kanske till och med köper en Android lur någon dag i framtiden



han måste ha varit pårökt när han berättade det,eller så ville han låna pengar.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Grymt med DKG!! thumbs up

Har kört min bil på bana två gånger med turbo (9 gånger med sugmotor) Tyckte det funkade bra trots mycket effekt å vrid. Nu hade jag inte 600whp, utan 540whp, men det knuffar väl på nått liknande.
Känns mycket trevligt att ha tps-styrt laddtryck så laddtrycket begränsas ner vid små spjällöppningar, annars känns det helt kört att försöka ligga på gränsen tycker jag .
Hade 0,8 bar i grundladd på min förra året å 1,8 bar som maxtryck vill fullgas. Ska testa att köra med ännu lägre grundladd, så lågt jag kan få och ändå kunna nå 1,8 bar vill fullgas.

Kör med 25mm krängare fram och 22mm bak. Den fram har jag ställt i hårdaste läget och den bak i mjukaste. Ireland Engineering heter tillverkaren av dem.

Det är säkerhet långt ifrån optimalt att ha en turbosexa hängande över framaxeln, det är kul är det. Det man tappar i kurvan får man ta igen på rakan
Gläds fortfarande åt en klubbmedlem som körde 911 turbo på samma pass som mig, han kom fram och undrade vad i helvete jag hade under huven, för han trodde gasvajern hade gått av på rakan när jag blåste om


Styrt laddtryck är helt klart trevligt. Jag har fördelen att kunna dra ner trycket till 0,5 bar med mjukare fjäder, det skulle nog kunna passa fint på bana och styra det mot 1bar med spjälläget. Teoretiskt borde det ge någonstans runt 450hk vid 0,5.

Ska undersöka krängare lite mer nogsamt och även se över fjäderkonstanterna då den är ganska mjuk idag.

Ang Porschen så har jag provat att rasta några på gatan, rolig kommentar om gaswiren, det är så underhållande med övermotoriserade bilar som inte "ska" vara det
Har även gasat lite mot diverse Corvetter och Vipers mm som tappat hakan rätt bra Sånt är stor del av behållningen med att slita i garaget hela vintrarna!

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Mange K skrev:
johankihl skrev:
Mange K skrev:
Tjena johan

Vågar du berätta för AB att du vill åka bana


Det vet han om Han kom till och med, med idén för ett par år sedan när han hade sin m-tech 1 e30 att vi skulle åka på någon Mantorp bandag.

Han kanske till och med köper en Android lur någon dag i framtiden



han måste ha varit pårökt när han berättade det,eller så ville han låna pengar.


Bäckis är ju banken, inte den som långar pengar Han måste mao varit pårökt!

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Testmonterade pumpen i helgen samt den nya ramen till tråget. Har bockat en 3mm aluminiumplåt som "tråg". Nu lämnad till PPF för svetsning.







Här är planen att trycka in oljan i motorn, originalpumpen sitter här normalt, ett hål för olja-in ska borras samt ett hål för en infästningsskruv. En liten rörböj ska svetsas på och en An -10 anslutning.



_________________
Johan Kihl
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Grymt!

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Jag kommer följa projektet med lådan med spänning.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Turbo
1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (41879 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande