Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1699 besök totalt |
v70a vs r888 eller andra (slitage)
På evon är jag lite begränsad i storlek. 215/45-17 är vad jag kan köra som det är nu. Körde v70a k90 förra året men undrar om det finns något r-däck som håller emot bättre på en ganska tung (1300) bil med för smala däck. Då tänker jag på värme och slitage. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Har kört båda och Kumhodäcken var ett skämt jämfört med Toyo-däcken. Hade samma problem, tung bil + mkt effekt. Nu vågar jag inte byta från R888.
|
||
Hmm, jag tycker inte toyodäcken är särskilt värmetåliga, 205or gick åt riktigt fort på min bil. Mpsc klarar mycket mer temp och har mycket bättre stomme. Trodde v70 var vassare än toyo...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Enligt michelin.se finns inte MPSC i mindre än 18" och 225 brett.
Jag hade R888 i 205/50-15 på ca 1200kg E30 för några år sedan, tyckte det funkade. Man jag körde bara en gång och minnet kan svika. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Re:
205/50-15, 7"fälg på ~1250kg bil på ca180 hästar (ca 50/50 viktfördelning) dög inte riktigt. Men det kändes också som om jag hade sänkt tempot 10-20% så hade däcken säkert hållt dubbelt så länge. Mycket fart, en del trailbrake bygger mycket värme och manglade ner däcken. Slitaget är också mycket jämnare på MPSC, stommen i R888 flexar rätt mycket så det blev lite tendens av toyovecket. MPSC är mycket stadigare när stommen är varm och farten är hög. Då blir toyodäcken sladdriga. Även om maxgreppet var svårt att skilja dom åt så gick det för mig att åka fortare med MPSC än med toyo pga av stabiliteten. V70 har ju många bilar bytt till i roadsport C på senaste tiden vad jag förstått.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Re:
![]() Inget däck är bäst för alla fall och ett litet dimensionsbyte (eller bara ändrad produktionsmetod) kan kasta många "sanningar" på ända. |
||
Visst är det så, olika däck i olika dimension funkar ju olika. V70A är ju bra grejjer, men kanske inte bäst till just min.
Jag provar ett set R888 nu så får vi se, beställde 225/45-17 iofs så inte precis samma. Får se om det går att svänga... ![]() _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
R888 överhettar ganska snabbt om man pressar dom stenhårt!! Men i övrigt tycker jag hållbarheten och fästet är helt ok.
Har man en tyngre bil 14-1500kg och uppåt hade jag inte kört Kuhmo. Flera som jag känner som åkt Kuhmo med framförallt Porsche har hamnat i farliga situationer när däcken spruckit i kanten.. /pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1699 besök totalt |