Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 Turbo -94
8038 besök totalt
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15


Trådstartare
Hejsan!

Olle heter jag. Är 23år gammal, bosatt i Linköping och jobbar som konstruktör på BT i Mjölby.

Intresset för Volvo i allmänhet och Volvo 850 i synnerhet väcktes på allvar när jag som 17 åring under några dagar fick köra en 850 T5-R, men den säregna gula färgen, givetvis med den obligatoriska gröna skylten på bakluckan, även fast det var lite tvivelaktigt om mina dåvarande medtrafikanter kunde se den tydligt...

18 års dagen kom och körkortet togs kort därefter. Sedan passerade ett halvår innan jag äntligen hittade bilen jag länge letat efter. En svensksåld Volvo 854 Turbo, 1994 års modell, lågt miltal och endast en enda ägare.

Det var lite kort om hur jag hittade min förstabil. För de som vill läsa om hur jag fått bilen som den är i dagsläget kan briefas lite genom att läsa min projekttråd på TPC enligt länken nedan: (man måste regga sig på sidan för att kunna läsa den)

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=56&t=229596

Resan jag gjort med rent kunskaps- och erfarenhetsmässigt, tack vare bilen, har för min egen del varit otroligt rolig och givande. Från att i princip helt okunnig på motorer och kringutrustning har jag lärt mig en hel del nyttigheter genom att dels göra det mesta själv och där det behövts också tagit hjälp av andra.

Så, nu vet ni lite vem jag är och hur mitt bilintresse ser ut. För er som inte läst tråden på TPC kan jag berätta att det senaste stora ingreppet gjordes i somras då motorn togs ur för att renoveras och förstärkas. Motorn kördes därefter lugnt och fint under resten av säsongen och bilen har i princip stått orörd i vinter fram tills för förra veckan då jag tog tag i lite småsaker som måste göras innan den ska iväg på mappning. Förhoppningarna är att motorn ska lämna en bit över 500hk på E85 när den är mappad och klar. En spec på motorn ska jag skriva ner, men det får bli någon annan dag.

Bilen som den såg ut innan den ställdes av:



På agendan den här månaden står:

-Bygga om bränslesystemet för E85-drivmedel samt att dra om slangarna så att de ligger lite "svalare"

-Byta slang till oljereturen

-Turbomössa för att få ner motorrumstemperaturen lite

Var nere i garaget igår och passade på att ta lite bilder.



2st Bosch -044 under bilen



Reläer till bränslepumparna



I tanken sitter det en Bosch -040 och pumpar till en catchtank på 0,9l. Modifierade originalarmaturen lite och efter det passade den kanon utan några slangklämmor eller dylikt. Lödde dit nya fräsha kablar.



Mvh Olle Edlund, Linköping

_________________
Olle Edlund
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



Välkommen hit!!!

Men, nog om moroten.

VAD BLIR/ÄR DET I CHASSI VÄG????

BROMSAR??

Är det Sviesta och Mantorp somhägrar för dig då??

.....det är när det svänger det är som roligast.....

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15


Trådstartare
vrod skrev:
Välkommen hit!!!

Men, nog om moroten.

VAD BLIR/ÄR DET I CHASSI VÄG????

BROMSAR??

Är det Sviesta och Mantorp somhägrar för dig då??

.....det är när det svänger det är som roligast.....


Tackar!

Ja, det blir lätt mycket motorsnack då jag fokuserat på den det senaste året. Men uppgraderingar på chassi och bromsar har inte förbisetts helt och hållet.

Chassit består i dagsläget av några enklare coilovers fram och sänkfjädrar med hårdare dämpare bak. Länkarmarna har fått sig ett en uppsättning plastbussningar och krängarn har fått nya infästningar i power-flex och lite grövre k-stag. Förutom fjädrar och dämpare är bakvagnen orörd.

Bromsarna består av en komplett uppsättning från s60r, dvs. brembos 4-kolvok i aluminium med 330x32 framskivor samt 330x28 bakskivor. Stålomspunna bromsslangar har hittat dit också och ATE Super Blue Racing bromsvätska.

Bromsarna tror jag hänger med ett tag men chassit är något jag skulle vilja se över inom en snar framtid. Har kikat lite på Sellholms fjäderben men jag misstänker att de kommer att bli alldeles för hårda att att kunna bruka på gata, det är ju fortfarande en gatbil

Sviestad verkar vara en rolig bana men jag tror att turbon är för stor för att göra bra där. Då känns Mantorp mer lockande, då kan man låta turbon flåsa på ordentligt på långa rakan thumbs up

_________________
Olle Edlund
Citera
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15


Trådstartare
Knäppte några bilder idag när jag var i garaget.

20mm spacers och pinnbult. Förhoppningsvis kommer den bli mindre understyrd med dessa. Bakaxelns spårvidd är 50mm smalare än framaxeln i standard utförande.



Turbomössan på plats. Trångt är ordet!



Drog om bränsleslangen med en 45graders böj istället för en 90graders som jag hade innan. Nu hamnar den inte så nära de varma delarna längre.



Bränslefiltret sitter ungefär på samma position originalfiltret



Smidigt när man, efter lite modifiering, kan använda original slang-skena


_________________
Olle Edlund
Citera
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15


Trådstartare
Dags för en liten update.

Catchtanken har fått ytterligare en nippel ditsvetsad och 044an har fått sällskap av en till.



Har även tryckt dit 1000cc spridare och fått styrboxen justerad med en startupmapp på E85.



Provstartade bilen i igår med gott resultat. Upptäckte dock att bränslereturen är för klen då jag inte kan justera trycket under 4 bar . Blev tydligen en sån skillnad på flöde med två pumpar. Det är bara göra och och göra rätt .

_________________
Olle Edlund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 Turbo -94
8038 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande