| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Water wetter? Erfarenheter?
|
4 besök senaste veckan (11993 totalt) |
|
Om bilen inte behöver frysskydd så funkar väl Water Wetter lika bra, om än kanske lite bättre?
Såg någonstans dock att man kanske inte ska laborera med det på bilar med garanti där det uttryckligen står viss typ på vätska i kylsystemet i handboken. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
|
För min del så har jag vanligt med glykol enligt BMW's anvisningar men jag har problem med att vattentempen drar iväg vid hård bankörning. Oljetempen är helt okej. Och jag har uppfattat det som att Water wetter skulle kunna hjälpa åtminstine en liten bit med detta. Vi byter till s.k. motorsporttermostat och ser över kylarna nu innan säsongen går igång. Men "every bit helps " är temat just nu.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Ska du öka bufferten för temporär hårdkörning så kan annan termostat hjälpa (eftersom du har ett kallare system när du börjar och kan peta in fler KJ innan det blir för varmt).
Ska du öka värmeavgivningen vid steady-state (dvs oändlig bankörning) så är det större värmeavgivningseffekt som behövs. Större kylarearea, bättre luftflöde, högre kylvätsketemp (större deltaT). WaterWetter (eller lite såpa) istället för glykol ökar värmetransfer framförallt från toppen till vatten så det går att köra med lite högre vattentemp utan högre risk för hotspots. Kombineras gärna med lite högre tryck på kylarlocket. Men mer luft genom kylaren är nog det bästa tipset (all luft in igenom kylaren och se även till att luften kommer ut från motorrummet, så det inte blir som en "mopedstrut"). Men kan även skippa att köra om det är varmare än 20 grader
|
||||||
|
Re:
Check! Mer luftgenomströmning och sånt är jag inte beredd på att meka med än, bilen ska inte gå varm så det är ju lite en fråga om vad det är som spökar. Termostatsbyte + spola kylaren + water wetter som en första åtgärd var tanken. Och då bidde frågan om det var en idé att hinka i water wetter. Men det låter ju som det inte är till nackdel _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Pratade med Jan Tolli på GT Motorsport i Helsingborg och hans erfarenhet av Water-wetter gav en sänkning av driftstempen på vattnet med ca 1 till 2 grader.
|
||||||
|
Väldigt lite erfarenhet men jag körde med Water Wetter i somras och upplever att det sänker temperaturen, borsan har kört med det i åratal och är helnöjd med det. Klart värt att prova tycker jag. Jag körde utan glykol och skiftade nu inför vintern, men det skall ju fungera även med glykol men med något sämre värden (har jag för mig).
_________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||
|
Re:
Maskindiskmedel är bland det dj_vligaste du hanterar i ett hushåll. Baskiska medel och aluminium trivs inte så bra ihop över lång tid. |
||||||
|
Om jag tolkat det rätt så måste man köra på rent vatten (helst destilerat) och water wetter, water wetter i kombination av glykol ger ingen effekt.
Har kört med låg inblandning av glykol (vågar inte skippa glykol utifall att) och water wetter i flera år utan att märka nått direkt. iofs har ju inte bilen kokat men... Annars är ju detta en bra lösning jag tror mer på: http://evanscooling.com/products/coolants/ _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||
|
FF
I en Formel Ford 1600 sänks motor tempen med nästan 5° plus renare kylsystem men det finns säker samma ett billigara alternativ ? som ex STP insprutar smörjning som det står att det innnehåller olja och lacknafta _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||||
|
Re:
I så fall får ni egentligen inte använda Water Wetter heller. Den innehåller också glykol fast halten är betydligt lägre. Så egentligen skall regeltexten vara att kylsystemet får max innehålla X% glykol.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
|
Re:
Någon som av erfarenhet av den? För mig ny och okänd ... _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=109834&highlight=coolant
Jag har dock ingen erfarenhet, har funderat på att prova men det har inte blivit av. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||
|
Re:
Och inte gratis.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
|
Re:
One time fee å andra sidan. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Jag frågade om en liknande vätska i en annan tråd och där sågades dessa vätskor... |
||||||
|
Re:
Inget jag vågar hälla i CSL'en utan rekommendationer från några som kört bana med det liksom. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Water wetter? Erfarenheter?
|
4 besök senaste veckan (11993 totalt) |