| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Löstagbart toyotastag / burskarv
|
1227 besök totalt |
|
Tänkte bygga ut buren lite då jag sett att det är ganska glest med skydd för knäna sett från sidan, men eftersom bilen även ska klara SBP, vill jag att toyotastagen ska vara demonterbara. Har ingen riktigt bra bild, men nere vid fötterna vill jag ju ansluta typ som jag ritat, dels för att krafterna ska fördelas vidare rätt och för att få bra längd på svetsfogen.
Alltså måste jag ha en permanent monterad rörstump nere vid golvet (och förmodligen uppe vid taket också). Tycker det är döfult med skarvrör med skruvar igenom, så jag ställde mig vid svarven o fräsen lite efter jobbet och fick ihop ett par sånna här... (behöver jag nämna att det tog gaaanska långt tid med en manuell fräs från -58 utan kylvätska...?)
Jag har sett liknande "godkända" skarvar som plutten till höger, men då med ett par plåtöron upp att fästa i, så hållfastheten bör väl knappast vara något problem. En M10 skruv i 12.9 klarar över tio ton innan den skjuvas av, så det får väl också anses godkänt. Om det går vrider jag så hela skarven måste skjuvas av vid en smäll från sidan, medan skruven får ta belastningen i bilens färdriktning. Tanken är väl att ha den högra plutten permanent monterad för den är lite mjukare i formerna och enklare att skydda/vaddera. Vad säger ni lite mer rutinerade burbyggare om detta?
_________________ Peter Sternersson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1227 besök totalt |