| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kylare bak med elpump. Den mekaniska då?!
|
3462 besök totalt |
|
Jag bygger om med kylaren bak. Jag har köpt en fin elpump som ska sköta cirkulationen har jag tänkt. Planen var att ta min extra original vattenpump och helt enkelt plocka bort själva pumpen ur den kåpan och svetsa igen den. Det kommer enligt min plan att bli ett bättre flöde. Nu kom min polare förbi i garaget och härjade om att han tyckte jag skulle ha kvar original pumpen med. Jag känner spontant att det är dumt då de kommer flöda olika mycket. En av fördelarna med elpump är ju att den håller ett jämt och fint flöde. Om jag då har mek pumpen också så blir det ju skitkonstigt vid olika varvtal? Min plan är fortfarande att ta bort den mekaniska pumpen, ville bara ventilera och se om jag är dum som gör det? _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Re: Kylare bak med elpump. Den mekaniska då?!
Nu är väl inte den mekaniska pumpen och dess olika flöde på olika varvtal helt idiotiskt. Du har oftast störst kylbehov vid max effekturtag och det är oftast vid högre varv. Och där flödar troligen den mekaniska som mest. Vid låga varv har du oftast minst kylbehov och där flödar den mekaniska minst. Behöver du byta pump bara för att du har kylaren bak? Eller vill du bara göra det? _________________ Roland Johansson |
||
|
Jag skulle behålla orginalpumpen.
Den har till uppgift att trycksätta blocket så att vattnet får en jämn spridning i toppen. Denna tycksättning är mycket viktig...och slås ut om man tex tar bort termostaten helt. Så högsta flödet är inte det man strävar efter i första vändan. Detta har varit uppe för diskusion många gånger...för några år sedan. Fotnot: Trycksättninga av blocker har ingenting med tryck i kylsystemet att göra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Fast frågan var mer om det är lämpligt att behålla två pumpar i serie?
Att bara plocka bort termostaten är inte lämpligt vilket som du skriver varit uppe många ggr. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
|
Hmm fast det var kanske inte riktigt så du skrev iof ser jag nu
En annan fördel med elpump är möjligheten att efterkyla efter ett race te.x samt att en std pump är knappast dimensionerad att ligga i 5-7000 rpm intervallet hela tiden. Men visst på en std maskin är nog fördelarna med elpump små om än några _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
|
Re:
Ja...det är väldigt behändigt. Vad jag vill ha sagt är.....ska man ha elpump överhuvudtager, ska man vara väldigt säker på att den klarartrycksättningen av blocket. (eller toppen, på dom få motorer vattnet går baklänges) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Det är skönt med Rejsa att man inte får ett "ja" eller "fan vad fett" bara som svar.
Idag har jag svetsat om en gammal vattenpump jag hade och plockat ur hjulet ur det. Det är numera bara en kåpa och en vatten kanal. Jag tänkte så här. För enkelhetens skull säger vi att elpumpen pumpar 10l/min. Den mekaniska pumpar kanske 4l/min på tomgång och kanske 20l/min på 8000 Rpm. Det kommer ju bli knas tänker jag om elpumpen håller sina 10 och mosar på för mycket så det blir "nerförsbacke" för mek. pumpen. Samma sak på fullvarv. Då kommer ju mekpumpen att mosa på så att det blir knas för elpumpen? Nej, jag kör med endast elpump. Det är en fin och mycket kraftig elpump jag köpt som är gjord för motorsport. http://www.motorsportshop.nu/epages/ Det är en Davies Craig EWP 115 pump. Jag hoppas att den klarar att trycka blocket. Det är ju erkänt bra grejjer liksom. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Du kan inte ha två pumpar i samma system vare sig parallell- eller seriekopplade utan ett komplicerat ventilsystem. eller kan & kan förresten, kan kan man så klart men det kommer inte att fungera något vidare.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Brukar man förresten inte ha en tempstyrd FET-styrning av elpumpen som då agerar som "termostat"?
Har för mig att nya BMW:s har elpump som i stort sätt inte går alls tills tempen går upp, och då går det precis lagom mycket för att hålla motortemp konstant. På det sättet slipper man "överkapacitet". _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Har en sån pump liggandes om nån känner sig sugen
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Re:
Jo det stämmer.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Jag hade nog bara kört på den mekaniska om den ändå får plats. Elpumparna har oftast betydligt lägre flöde än en mekanisk pump och har nackdelen att den kan sluta fungera även om motorn är igång. Med kylaren bakmonterad blir det ju än värre med den lägre kapaciteten som elpumpen har.
I vissa specialfall är det bra med elpump, om man inte får plats med en vanlig vattenpump eller om man måste göra depåstopp med avstängd motor (minskar risken för efterkokning). I annat fall är det bara att stå på tomgång i några minuter så har man kylt ner motorn till normaltemperatur. Ingen motor tar skada av att stängas av med en vattentemperatur på 90 grader... Vattenpumparna i standardbilar är oftast överdimensionerade på maxeffekt då det dimensionerande driftsfallet är fullast på låga varvtal. Bmw:s elvattenpump används för att ge snabbare uppvärming vid kallstart och för att tillåta högre vattentemperatur på låglast (bränslebesparing). Sen ger elpumpen lite mindre förluster då den kan ha lägre kapacitet på höga motorvarvtal än en mekanisk pump. Men det handlar om enstaka hästkrafter... En envattenpump är iaf det sista jag köper till min bil om det inte är absolut nödvändigt för att få plats med den motorn jag vill ha! Annars är det bara ett par tusen kr i sjön när man kan få i princip samma funktion genom att bara låta motorn gå på tomgång i några minuter med elfläkten igång. Finns många saker man kan köpa för de pengarna som ökar effekten mer än en elvattenpump som t.ex. kamaxlar, grenrör, insug, turboaggregat etc. Sälj elvattenpumpen till nån som tror att den är bra och kör på den mekaniska... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Av olika anledningar vill jag köra på elpump.
Först trodde jag att original inte klarade att pumpa runt i mitt system. Det verkar ju tydligen som om jag har fel där. En fördel jag ser är att det blir enklare att lufta systemet nu. Det är ju ett ganska komplicerat system, det kommer troligen bli jobbigt att lufta. Sen var min pump dålig, så jag skulle ändå byta. Då valde jag en elpump istället. Är väl ungefär samma pengar med min sponsor rabatt... framtiden får utvisa om jag gör rätt. Jag har nu fått en massa nyttig info jag inte hade innan, det är ju bra
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Av olika anledningar vill jag köra på elpump.
Först trodde jag att original inte klarade att pumpa runt i mitt system. Det verkar ju tydligen som om jag har fel där. En fördel jag ser är att det blir enklare att lufta systemet nu. Det är ju ett ganska komplicerat system, det kommer troligen bli jobbigt att lufta. Sen var min pump dålig, så jag skulle ändå byta. Då valde jag en elpump istället. Är väl ungefär samma pengar med min sponsor rabatt... framtiden får utvisa om jag gör rätt. Jag har nu fått en massa nyttig info jag inte hade innan, det är ju bra
||
|
Re:
Inte racerbil då men bussar har inte sällan minst 3 vattenpumpar i bisarra konfigurationer. En mekanisk på motorn, sedan en eller två elpumpar i serie med tillskottsvärme (beroende på hur många tillskottsystem) och ventiler etc saknas i stort. Borde kunna fungera på mindre motor också men har du någon info varför det inte fungerar?
_________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3462 besök totalt |