Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen
1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (68588 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Gelleråsen, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?gellerasen osv thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Tänkte höra om det är någon som märkt vilket sätt som går snabbast ut ur ejes. thumbs up thumbs down

Själv "smyger" jag ut längs med högerkanten, med så lite hjulspinn som möjligt. Jag tycker de flesta verkar satsa hårdare igenom hela kurvan, men utan att tjäna tid.

om det nu är så att det går exakt (?) lika fort, borde man inte satsa på den kortare vägen (man borde ju spara på både bil och däck på så sätt).

Återigen kan jag tänka mig att det snålare spåret passar framhjulsdrivnabilar bättre än de som driver där bak.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


Gröna istället för blåa? Gröna ska väl vara lite mer för FWD som du säger?

Det är svårt att låta bli att ha kul i den böjen med RWD.... men det går ju knappast fortare lite på tvären

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Jag kör enligt det blå spåret i Ejes kurva och behåller 3:ans växel trots att min bil är helt "död" vid det varvtalet och smyger in i böjen.
Sedan ger jag gas tidigt och har fullt turbotryck strax innan punkt 16.

Detta ger en mjukare och lättare körstil med min bil, om jag går ned på 2:ans växel svarar får jag en snabbare utgång ur kurvan (vid punkt 14) men man då riskerar jag hjulspinn.

osäker på vilken metod som gå fortast då jag bara kört banan 1 gång och inte tagit några sektionstider.

Jag tror att tekniken gällande denna kurva kan variera stort beroende på bil samt körstil?



Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Hihi, en riktigt rolig bana! Körde där 13juni med PSC och fick en bästa tid på 1.27.7xx (taget med en mobil ). Längtar nu till 22/7 då jag ska köra igen Då med Tony Ring som instruktör, då bör man ju kapa minst 5s

Nä men nu när väghållningen är uppgraderad och motorn går som den ska hoppas jag på en 1.25-tid

Vad har ni för tider med era bilar?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Kommer att köra på Gelleråsen för första gången nu i helgen

Är det något särskilt man ska tänka på? någon kurva som är extra lurig?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4676



Calle gsi skrev:
Kommer att köra på Gelleråsen för första gången nu i helgen
någon kurva som är extra lurig?


Trösen!! Ta det lungt här i början... tänk på att apex ligger sent i kurvan, annars kommer du hamna bland leca kulorna...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Sitter och funderar på om det har ramlat bort nån spårvalsbeskrivning eller liknande här, vad beyder de olika kurvornas färger? RWD/FWD/stark/svag?

Har det aldrig funnits nån beskrivning som går från punkt till punkt (siffra) vill minnas att det diskuterats spårval genom Esset t ex men kan inte hitta nåt nu.
Körning/tävling på Söndag, dags att börja plugga.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan det varit bl.a. i denna tråden?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=124254#124254

_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Troligtvis, varför är jag så usel på att söka?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Dags att dra mitt spår till stacken då...

Rakan och trösen är väl inte så mycket att orda om, trean genom trösen och definitivt viktigare att hitta tempo/spår genom Trösen än att bromsa senast, rätt spår ger nästan en rälskänsla, grymt bett.
Kör mera det gröna spåret med en dutt på bromsen mot punkt fem, viktigt att få ett mjukt spår in mot punkt 7 annars är det lätt att få bromsande sladd vid turn-in, blev en hel del körning på curbsen här dock bör man följa högerkanten för bättre linje genom vänstern.
Spåret mellan punkt 8, 9 och 10 är otroligt viktigt för att få farten med sig mot Ejes, svänger man in för tidigt här så är man rökt. Trean genom Esset förresten, varvar ur den bort mot Eje med troligt övervarv innan inbromsning
Viktigt att komma ut ordentligt mot punkt 12 så man verkligen bromsar rakt, jag bromsar precis i början på uppförsbacken och återigen är det bättre att komma in kontrollerat i högern än att bromsa sent, nedväxling till tvåan innan kurvan och jag följer det blåa spåret, uppväxling till trean strax innan apex vid 17.
Hårnålen... bromsa i tid, kanten till höger är lurig och det är lätt att ramla av till höger vid inbromsning, ner på tvåan, sen apex gör att man går rakare över "kanten" i banans mitt i utgången och slipper grepproblem. Håll in vid 23, släpp inte ut bilen i utgången.
Jag duttar bromsen innan insvängning mot punkt 25 och trailar mot 26 men släpper aldrig ut ända ut till kanten utan söker mig in mot curben på högersidan och tangerar där samtidigt som jag går på gas (fullt) och släpper ut bilen mot curben vid depåinfarten och fullt ut på rakan.

Repetera...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Någon som läst/hört något om trösen? Det ryktades(?) ju om att det skulle byggas om så att man fick mera avåkningszon..

Själv gillade jag verkligen den kurvan, men det är väl mycket bättre och tryggare att ha marginaler..

_________________
Rachid Rachid
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Var där förra helgen. De har schaktat bort en massa massa.
och stakat ut den nya svängen, ser ut att bli klurig. Men jag tror att esset kommer bli lite väl långsamt, men det vet man ju inte förän man provat.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ege skrev:
...nya svängen...

Finns det någon skiss på nya sträckningen som man kan kika på... *nyfiken*


_________________

Rice and shine
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420





fin handstil va??

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ege skrev:
...utsökt handwriting...

Inte alls som jag hade fått för mig... Nya trösen ser ju ut att bli snabbare...
En tröst är ju att rakan blir lite kortare..

_________________

Rice and shine
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



När dom ändå jobbar på med banan kan dom ju lägga igen det gupp som är i utgången av Depåkurvan..min grabb fick styrvobbel på racerhojen ut på rakan pga det och drog in i armcoräcket i typ 200 blås..tydligen inte första MC-olyckan heller pga det guppet thumbs down >

Ursäkta off Topic..men när ändå drevet går såå..

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Anders, håller med dig, det hoppar ganska duktigt där. Vi får hoppas att dom fixar det också.

_________________
Rehan Mirza
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Shit...

En jävulssnabb kurva efter långa rakan, upplagt för omkörningar och avåkningar. Hoppas bara dom gör den rejält bred så det får plats några bilar i/på bredd.

Är det ingen som bor i krokarna som känner för att sticka dit och plåta lite?

Hoppas detta betyder att de plöjer ner lite stålar i banan, tänk om det blir vettiga curbs i alla kurvor och kanske lite bättre kringutrustning!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lite nyfiken...
Hur går det med nya kurvan? Någon som har koll?

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag själv skrev:
Lite nyfiken... Hur går det...

Jag tog några bilder på nya Trösen häromdagen. Jag trodde att nya kurvan skulle börja betydligt tidigare, men den är alltså belägen alldeles innan den gamla kurvan. Den nya varianten består av en "nittiogradare" följd av en mellanliggande kort raka och ytterligare en böj ganska nära ingången till esset. Gamla sträckningen tjänstgör som escape route om man bromsar på sig och missar nya kurvan. Efter nya kombinationen känns det lite annorlunda iom att man kommer så direkt fram till esset, spåret in i den kombinationen blir lite ovant.
Det kändes f.ö. redigt halt med Smurf-Porschen på den nya asfalten.

Slutsats, kan nog bli ganska bra när man vant sig...




Nya "första" kurvan från fel håll.


Första kurvan från innerplan. (Ingången till gamla Trösen i bakgrunden)


Från första mot andra kurvan.


Samma plats som ovan fast lite annan vinkel.


Mot kurva 2.


Kurva 2 mot esset. Utgången från gamla Trösen till vänster.


I brist på DV-kamera rafsade Nicke i all hast ihop en gif-animation som visar lite hur det ser ut. (Ursäkta halvdassig kvalitet)


_________________

Rice and shine
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen
1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (68588 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande