Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ksport coilovers EXTREMT hårda?
1, 2   >>
13772 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare

Jag har problem med att mina bakstötdämpare är otroligt hårda. Det blir extremt studsigt att åka. Har även 19" fälgar med 275/30 däck vilket jag förstår bidrar till en försämrad komfort. Förstår att dessa dämpare säkerligen är hårdare än original men att det skall vara så här studsigt känns löjligt. Inte ens racebilens dämpare är så här hårda.

Jag upplever att det blivit mer stötigt sedan jag skruvade upp hylsan på dämparna bak (höjden bilen).

Har ni någon aning om det skall vara på detta vis eller om det finns någon justeringsmöjlighet alternativt om det är något fel på dämparna?

Bilen det gäller är en M3 E46.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Min setup med XYZ kitet på E36 var extremt hård innan vi fick till det och då handlade det om att vi /ställt in det fel. Men när det väl var korrekt blev det som natt och dag! tidigare kändes bilen mer eller mindre STUM i rumpan och var extremt obekväm att köra

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

vilka k-sport coilovers gäller det ?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Jag vet ärligt talat inte. Har inte köpt dem själv.

Var utläser jag vilken variant det är? Har inte kollat så noga än om jag skall vara ärlig.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Min setup med XYZ kitet på E36 var extremt hård innan vi fick till det och då handlade det om att vi /ställt in det fel. Men när det väl var korrekt blev det som natt och dag! tidigare kändes bilen mer eller mindre STUM i rumpan och var extremt obekväm att köra

Med vilka medel kan man ställa ni in det? Fjädrar, höjd?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

jag kan svamla men jag har FÖR mig att dämpare var för lågt satt och att bilen slog igenom väldigt lätt.
Sen vet jag inte om du kan justera längden på dämparen i den lösningen du har.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
jag kan svamla men jag har FÖR mig att dämpare var för lågt satt och att bilen slog igenom väldigt lätt.

Jag kan ju justera höjden genom att skruva hylsan som sitter på bakdämparen.
Jag måste höja bilen ytterliggare då det är väldigt tajt mellan skärm och däck ca 7-10mm Har dock inte noterat att det tagit i direkt, dock så är det som sagt stenhårt just nu.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

JonasR1 skrev:
Johan Sjöström skrev:

Jag kan ju justera höjden genom att skruva hylsan som sitter på bakdämparen.
Jag måste höja bilen ytterliggare då det är väldigt tajt mellan skärm och däck ca 7-10mm Har dock inte noterat att det tagit i direkt, dock så är det som sagt stenhårt just nu.

Jag hade testat att skruva ut dämparen en bra bit och se hur det känns, andra kanske kan förklara hur man ställer in längden på ett korrekt sätt.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Studsigheten brukar komma från att dämparen är ställd för hårt.

Jag körde D2 förut som är ungefär samma gjejor med annat namn.
Ställde man dämparen mjukt var det helt ok att åka på gatan
ställde man den hårt vart det rätt obekvämt.
Så kolla hur dämparna står & testa mjukare sättning.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Studsigheten brukar komma från att dämparen är ställd för hårt.

Jag körde D2 förut som är ungefär samma gjejor med annat namn.
Ställde man dämparen mjukt var det helt ok att åka på gatan
ställde man den hårt vart det rätt obekvämt.
Så kolla hur dämparna står & testa mjukare sättning.

Men går dämparen bak att justera i hårdhet? Var gör man det i så fall?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Så var det inte i mitt fall, att ställa den biten på dämparen hoppas jag inte personen i fråga har missat. För som Micke säger så är hårdaste läget hyffsat obekvämt på våra fina svenska vägar

Gällande justering: på mina gör du det med en ratt med stång du trär ner i dämparen ovanifrån och bara vrider..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Så var det inte i mitt fall, att ställa den biten på dämparen hoppas jag inte personen i fråga har missat. För som Micke säger så är hårdaste läget hyffsat obekvämt på våra fina svenska vägar

Gällande justering: på mina gör du det med en ratt med stång du trär ner i dämparen ovanifrån och bara vrider..

Då måste jag kolla lite noggrannare om det går att justera någonstans. För man kan ju hoppas att det går att justera med tanke på det "järnstångs-mode" som nu är...

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

inte säkert det handlar om desssa såklart men bredvid verktygen ligger 4 pinnar med en "ratt" på, det är en per dämpare för smidig justering i typ 36 steg om dom är som mina.

http://www.streettunedmotorsports.com/parts/b/d2_purple_coilovers_dsm. . . . .

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
inte säkert det handlar om desssa såklart men bredvid verktygen ligger 4 pinnar med en "ratt" på, det är en per dämpare för smidig justering i typ 36 steg om dom är som mina.

http://www.streettunedmotorsports.com/parts/b/d2_purple_coilovers_dsm. . . . .

Bakstötdämparna har ju inte fjädern i en enhet med dämparen, men det ska ju inte ha någon betydelse gissar jag. Får man skruva bort något för att kunna göra justeringen eller kan man justera direkt utan någon demontering?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

lite svårt då vi inte vet vad det är för chassie och bil men ser du toppen på dämparen (i en ej rensad bil är den bakom lite tyg osv på dom flesta bilar) så är det bara att skruva på liksom. Tanken är att det skall vara mkt enkelt. jag har för mig att det blir mjukare om du skrivar den moturs men det brukar stå på "pinnens" topp.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

När jag monterade mina D2, borde vara liknande fast på en helt annan bil var det ett väldigt studsande baktill. Jag hade ställt dämparna runtom på mjukaste och det var troligen kombinationen hårda fjädrar-relativt mjuka dämpare som gjorde att det studsade. När jag ställde dämparna hårdare (på samma sätt som de andra beskriver) blev det bättre komfort och studsade inte alls på samma vis.

Bara en annan infallsvinkel.

Karlstad
Här sen Apr 2008

Har du inte kvar "Juster-pinnarna" så passar en Insex-nyckel perfa (storlek kommer jag ej ihåg)!

N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Lind4hl skrev:
Har du inte kvar "Juster-pinnarna" så passar en Insex-nyckel perfa (storlek kommer jag ej ihåg)!

Nej dem verkar saknas om de någon gång har funnits. Var någonstans skall dessa sitta?
Den "silvriga stång" som håller dämpade i sitt fäste( med utvändig gänga ) är ju ihålig. Ska pinnen ner i det hålet?
Eller ska hela "stången" skruvas runt?
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

justerpinnanrna levereras med men är alltså ett separat verktyg, i centrum på dämparens topp har du ett hål för insex, där skall verktyget ner och sedan vrider du.

Som någon sa så går en vanlig insex bra dock är det smidigare med verktyget samt att det indikerar riktning för hårdare/mjukare

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Här har du en bild på mina gamla D2 coilovers (samma uppbyggnad, den runda "ratten" är justerskruven som sitter rakt ner i mitten på kolvstången.

N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Tack allihop för hjälpen!

Efter era fina illustrationer och förklaringar hittade jag justeringen igår.
Så på fem minuter var problemet löst. "Allt man vet är lätt, det man inte vet är svårt. "

Stötdämparna bak var inställda ett klick ifrån max hårdhet, inte konstigt att det var obekvämt...

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
13772 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande