Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kopplingkrångel Porsche 911 3,2 -84
2177 besök totalt
matte.s
Borlänge
Här sen Nov 2006

Trådstartare

Hejsan.

Köpte mig en Porsche 911 3.2 Carrera -84 igår som födelsedagspresent efter att ha drömt ett tag efter en rolig bil för bankörning.

Har knappt hunnit nyttjat bilen men tyckte idag att det var dags för en längre tur och få lära känna den lite bättre för att se vad som ska förbättras. Tyckte från början att koppling kände annorlunda emot min brors 911 -80a men inget som jag tyckte verkade fel.
Sen helt plötsligt efter ett stopp så får jag inte i backen eller 1ans växel utan skrap. När man väl kommit i rullning fungerar alla växlar precis som dom ska.
Känns som att den inte kopplar ur riktigt?
Vad kan felet tänkas vara?
Lådan i fråga är en 915 låda, är det hydralisk eller mekanisk koppling?

Min brors 911: Relativt tungtrampad till hälften för att sedan koppla ur och gå lätt sista biten.
Min 911: Går tungt hela vägen i bott. Kanske går det att justera på något vis?

Kan även tillägga att lampan bredvid "handbromsindikeringen" började lysa i samband med detta.
Ungefärligt utseende på lampindikeringen (O).

Mvh Mattias

Porsche 911 3.2 Carrera -84
Ex: Volvo 850 turbo banbil
Ex: Porsche boxster 2,5 -98
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Jag har egentligen ingen aning om hur det ser ut på porschen men kan det inte vara så att det är en hydralisk koppling som delar vätskebehållare med bromsarna och att du nu har så låg nivå i den behållaren (därav varningslampan) så att du fått luft i kopplingssystemet?

Se för allt i världen till att ta reda på vad varningslampan betyder för har du ett läckande bromssystem så är kopplingen ditt minsta bekymmer.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm...såvitt jag minns finns det en hjälpfjäder precis under lådan vid koplingen som ska hjälpa till när man trampar. Går den av blir det svårtrampat. Den ser ut som bokstaven Omega.

Kopplingscylinder är det definitivt inte då kopplingen är vajerstyrd.

http://forums.pelicanparts.com/uploads18/omega+spring1308107814.jpg

Borlänge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Bromsvätskan är kontrollerad u.a. Bromssystemet är tätt och fint, ska dock göra en rejälv genomgång innan första banträffen med lite nya slangar och vettiga belägg och ny bromsvätska.

Har kikat lite på ferdinand på sprängskisser ang "omega" hjälpfjädern och det är mycket möjligt att det är den som spökar. Ska ta upp bilen på lyften efter jobbet och kontrollera.

Någon som har nåt tips på bra spakställ? Just nu sitter enbart en shortshift av okänt fabrikat.

Mvh Mattias

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Wevo spakställ är närmast man kan komma någorlunda bra växlnigskänsla men man kommer aldrig ifrån att 915 är en rätt sladdrig växellåda med gammaldags synkromekanism.

http://wevo.com/Products/ShifterProducts/WevoShifterProducts_Shifter-9 . . . .

Borlänge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Nu har jag tagit mig en kik under. "omega" hjälpfjädern är iaf hel, rörelsen på axeln för urtrampningslagret är ca 10mm och det verkar okey.
Såg att kopplingsvajern går att justera men den ska man väl inte behöva justera om det fungerat förut?

Fick tips om att lamellen skulle kunna kärva på axeln ut ur lådan? Känns det inte ologiskt att det fungerade bra och sen hux flux inte alls fungerade?

Med vänlig hälsning, Mattias

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Det kan vara lamellen. Kika också att det inte har hänt något med gaffeln som drar i urtrampningslagret. Alternativt har det hänt något med vajern så du inte får tillräckligt mycket pedalväg...

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Det är vajer på din 84, precis som på din brosas bil, så det bör vara något problem med själva kopplingen.

Bara att plocka ur motor och låda och undersöka...

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004

Lägg dig under och kolla samtidigt som någon trampar ned pedalen. Kolla så att allt rör sig lätt och att kopplingsvajern inte håller på att ge upp.

1977 Porsche 911
Citera
Skruva banåkabil
2177 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande