Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318i -89
3 besök senaste veckan (3004 totalt)
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Hej!

Tänkte lägga upp en liten tråd om min lilla bil.
Köpte på mig en röd 318i dvs tvåventilsfyran på 113 hk, som gått 22000 mil som är tänkt att agera körredskap för den närmsta tiden. Har dock den hemska egenskapen av att den har taklucka, men inget som inte går att fixa



Bilen är i bra skick bortsett från att förarstolen inte går att justera och att motorn har det ökända "tickandet". I övrigt skall den vara utrustad med sportavgas från kat 2,5tum och sportfjädrar och dämpare enl säljare.

Tanken för tillfället är att lätta, lätta och se till att få bilen körvänlig, vilket innefattar ordentlig sitta-still stol, greppvänlig ratt och ev nya fälgar med r-däck mm.
Långsiktigt finns det inte direkta planer, men m3-breddning och ev besikta som ombyggt fordon med nån lite roligare rova under huven finns i bakhuvudet, men som student säger plånboken nej till sådana planer för tillfället, men får se vad som händer under tiden.

Nått i stil med denna hade ju varit trevligt:






Har även lyckats med första riktiga modifikationen på bilen, svarvade till ett par distanser till rattstången så man blir av med buss-lutningen



Blev riktigt trevligt och för en annan som är väldigt kort i rocken så går det numera att se hela instrumenteringen men som gav en viktökning på hiskeliga 26 gram.

_________________
Johan Sahlström

BMW 318i -89
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



En sån där har jag haft en gång i tiden. Trots att 113hk låter lite tycker jag motorn var riktigt schysst med lite klipp på toppen, och den är inte hopplöst trött i en lätt E30 (har kört den i E34 också och då j-klar är den för liten... ). Finns klar potential till rolig bil även med originalsnurra. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Davve skrev:
En sån där har jag haft en gång i tiden. Trots att 113hk låter lite tycker jag motorn var riktigt schysst med lite klipp på toppen, och den är inte hopplöst trött i en lätt E30 (har kört den i E34 också och då j-klar är den för liten... ). Finns klar potential till rolig bil även med originalsnurra. thumbs up


Jo, det låter lite men det är en trevlig liten snurra som dock är hopplöst klen i e34:an
Tanken från min sida är att byta bakvagnen så man får skivor bak, och då kan man ju passa på att byta lite fler delar när man är igång
Alternativ som känns intressanta för tillfället är:
Volvo T5 med zf-låda alt Honda f20/k20 med någon lämplig låda
Men får se vad som händer, inget är hugget i sten än så länge.

Har även tittat lite på stolar, någon som vet hur denna är?
Stol
Eller ska man gå på en fia-klassad stol?

_________________
Johan Sahlström

BMW 318i -89
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Sparco Sprint stolen är annars prisvärd stol som är FIA godkänd. Kostar väl knappt 2000:-.

Lycka till med bygget och om du inte redan är det så gå gärna med i BMW Club Schweden på www.bmwcs.com

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Var ute på Returbilen i helsingborg och letade delar till bilen, hittade tyvärr inte allt för mycket som var nått att ha, men lyckades springa på en e30 med servo.
Så jag lyckades få tag på en rattaxelknut från e30 servo och en styrväxel från e36, så nu ska man nog kunna få till en vettig styrning, med sänkt ratt och bättre utväxling



Sen lyckades jag hitta ett fint paket hos Ga lindberg, så fick tag på ny fin mockaratt med snap-off nav mm till en bra peng




När jag ändå var ute o körde så passade jag på att ta lite bilder på vrålåket, dock har han inte fått sig en tvätt, ska bara hitta en gds-hall att utföra detta på.

Jaja, "lite" bilder då:














_________________
Johan Sahlström

BMW 318i -89
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318i -89
3 besök senaste veckan (3004 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande