Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
För / Nackdelar med kadett gsi..
1450 besök totalt
No brakes
Ängelholm
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Har en kompis som har en kadett gsi.. Och jag har trötnat en del på hans tjat om hur bra bilen e.. Visst det e en bra bil.. Men personligen så tycker jag inte den ser bra ut iaf..
Undrar om det finns någon som kan säga en massa för och nackdelar om just kadett gsi..

Http://nobrakes.no-ip.com/
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re: För / Nackdelar med kadett gsi..

No brakes skrev:
Har en kompis som har en kadett gsi.. Och jag har trötnat en del på hans tjat om hur bra bilen e.. Visst det e en bra bil.. Men personligen så tycker jag inte den ser bra ut iaf..
Undrar om det finns någon som kan säga en massa för och nackdelar om just kadett gsi..

Fördelar: Billig bil med hyfsad prestanda, och som det dessutom går att lasta en hel del i.
Nackdel: Rost...

Kolla vad tokarna på www.Opelsportclub.com tycker, dessutom finns det ju några här som har Kadett GSi'er så de kommer nog att ge dig ett antal synpunkter på bilen. Själv hade jag bara en GL med hela 75 pållar under huven, men till slut var det bra väghållning även i den.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Är det en gsi 8v eller 16v det handlar om?

Vad med bilen är det han tycker är så bra då som du inte håller med om?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Värnamo
Här sen Aug 2003

Jag håller med föregående talare att det är en bil med hyffsad prestanda för billig peng.
Den går snålt (om man inte ligger och tok-kör)
Man kan lätt få riktigt go väghållning på den, och den har rätt go ballans också.
Motorerna och växelåderna håller för nästan hur mycket plåg som helst!
Med hjälp av en massa "tysk touch" går de få kadetterna riktigt snygga också...

Nackdelar:
Som sagt rost...och rost....ehhh sa jag rosten?
Annars kommer jag inte på någon mer nackdel, direkt...

Täby
Här sen Nov 2002

Den har väl både för- och nackdelar som de flesta andra bilar. Till nackdelarna hör väl att grundkonceptet: kostnadspressad, 80-tals småbil med enkel och prisbillig teknik, känns besvärande när man lagt mycket tid och pengar på att utveckla den till en sommarbil för snabba och roliga resor.

Till fördelarna hör en stark och snål motor (2,0 16v), slitstark och bra teknik i övrigt samt ett bra pris. Utseende kan man alltid diskutera men jämfört med "konkurrenterna" tycker jag den står sig bra.

Med tanke på ditt användarnamn kan jag nämna att Kadetten har mycket bra originalbromsar också.

No brakes
Ängelholm
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Nu har ju han bara en gsi 8v.. Hans exemplar har nog klarat sig från rosten ganska bra..
Men hur kan en kadett gsi ha så bra tider på superstage ?
Körde inte m3 csl på 1.28 nått med.. Visst, nu var ju inte kadetten orginal.. Men endån..

Http://nobrakes.no-ip.com/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

No brakes skrev:
Nu har ju han bara en gsi 8v.. Hans exemplar har nog klarat sig från rosten ganska bra..
Körde inte m3 csl på 1.28 nått med.. Visst, nu var ju inte kadetten orginal.. Men endån..

Eftersom Bilsports Kadett är rensad på allt onödigt så har den säkert ett ganska hyfsat vikt/hk förhållande. Med det plus ett väl genomarbetat chassie (kostade mer än bilen...) och bra däck så kommer man väl långt. Och trots den enormt stora kostnaden för chassiet procentuellt av bilens totalkostnad så var det ju ändå inte mycket pengar den kostade totalt jmfrt med vad en nyare prestandabil kostar. Men visst är det imponerande siffror

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
No brakes skrev:

Eftersom Bilsports Kadett är rensad på allt onödigt så har den säkert ett ganska hyfsat vikt/hk förhållande. Med det plus ett väl genomarbetat chassie (kostade mer än bilen...) och bra däck så kommer man väl långt. Och trots den enormt stora kostnaden för chassiet procentuellt av bilens totalkostnad så var det ju ändå inte mycket pengar den kostade totalt jmfrt med vad en nyare prestandabil kostar. Men visst är det imponerande siffror

Sen är ju det även en 16v vilket vi inte får glömma.
Skillnaden mellan motorerna är extrem, har ägt bägge motorerna, dock inte i nån kadett..
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Tyckte det var otroligt att se att de förbättrade tiden med nästan 3 sek bara genom att byta från H&R till Öhlins chassie... undrar vad Öhlinsdämparna kommer göra jämfört med innan på banracingbilen i MSLS...

Visste att Öhlins är bra, men att de är så grymt mycket bättre än andra kända chassie tillverkare... imponerande!

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

patand skrev:
Tyckte det var otroligt att se att de förbättrade tiden med nästan 3 sek bara genom att byta från H&R till Öhlins chassie... undrar vad Öhlinsdämparna kommer göra jämfört med innan på banracingbilen i MSLS...

Visste att Öhlins är bra, men att de är så grymt mycket bättre än andra kända chassie tillverkare... imponerande!

Rätta mig om jag har fel, men hade man inte tekniker från Öhlins som justerade in dämparna? Isåfall tror jag att det är där som den stora skillnaden ligger om man jämför med ett vanligt bolt-on-kit sänkningskit med racingabitioner. DVS skillnaden med Öhlins och "vanliga" bolt-on-kit är att Öhlins är justerbara. Man kapar antagligen inte 3 sekunder genom att bara bulta på Öhlin-dämpare. Sen är jag säker på att Öhlins går väldigt bra grejer.

Tystberga
Här sen Feb 2004

självklart måste man veta hur man ställer in grejerna, kul att öhlinsgrabbarna lyckades så bra iaf om det nu var de som gjorde det... kul iaf att se att man kan om man vet vad man gör åstadkomma storverk med realtivt "små" medel... men det visste vi ju alla redan iof...

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

patand skrev:
självklart måste man veta hur man ställer in grejerna, kul att öhlinsgrabbarna lyckades så bra iaf om det nu var de som gjorde det... kul iaf att se att man kan om man vet vad man gör åstadkomma storverk med realtivt "små" medel... men det visste vi ju alla redan iof...

"Små" = 50 000:- om jag inte minns fel

Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Citat:
Citat:
patand skrev:

Eric skrev:
"Små" = 50 000:- om jag inte minns fel

Allting är relativt...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Anders Carlsson skrev:
patand skrev:

Rätta mig om jag har fel, men hade man inte tekniker från Öhlins som justerade in dämparna? Isåfall tror jag att det är där som den stora skillnaden ligger om man jämför med ett vanligt bolt-on-kit sänkningskit med racingabitioner. DVS skillnaden med Öhlins och "vanliga" bolt-on-kit är att Öhlins är justerbara. Man kapar antagligen inte 3 sekunder genom att bara bulta på Öhlin-dämpare. Sen är jag säker på att Öhlins går väldigt bra grejer.

Precis.

I Bilsports totalkostnad för Öhlinarna ingick 6000 kr för en dag på Kinnekulle med två experter från Öhlins på plats. Den utsorteringen gav nog den större delen av förbättringen. Man bytte fjädrar och skruvade på dämparinställningarna... Ingen ide att ha dyra grejer som är kapabla till stora resultatförbättringar och sen inte ha justerat in det...

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Innan jag ger mig på och köper justerbara fjädringskomponenter till nån bil så ska jag lära mig att köra. Det känns som om jag inte behöver fler okända parametrar än jag redan har.

Enda fjädringsjusteringen jag hållit på med är fyrlänksupphängningar på rattlåsracers och redan där kan man göra fel innan man hinner blinka.

1450 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande