| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Effekttapp runt 4700 varv
|
910 besök totalt |
|
Har lite irriterande problem med racebilen (en Volvo S60 Challenge) Framför allt märks det på trean, fyran och femmans växel (är väl iofs de jag kör på främst). När man precis har växlat från säg trean till fyran (växlar vid ca 5100 varv) så hamnar man på 4500-4600 varv på fyrans växel. När växeln väl är i och man fortsätter att gasa på så "tar motorn emot" vid 4700, 4800 ungefär. Den får små hackningar, varvräknaren (motorn) ramlar ner ett par hundra varv för att sedan få ny kraft och fart igen. Och sedan blir det likadant på nästa växel. Motorn och styrsystem är helt s60 challenge original (är väl i princip original volvo vad jag förstått). Det ända som inte är original är att vi har en annan tank och annan bränslepump. Dock så använder vi oss av volvos tryckreduceringsventil (uppmät bränsletryck 3,9 kg). Har haft problemet både med T16 och T19 aggregat. Så är det någon som har något tips på vad detta kan vara för fel skulle det uppskattas. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
|
Ja det vill jag nog påstå. Vi har även ett problem med att bilen hackar väldigt mycket när det kanske gått åt 50 liter (120 liters tank) misstänker att det är problem med pumparna till catctanken. Att de inte går eller är igensatta. För problemet försvinner nämligen när det är fulltank.
Dock återstår effekttappet vid tidigare nämnda varvtal. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
|
Kolla upp förpumparna och se till allt det lirar först. Låter som sopparelaterat nämligen. (jag kan ha fel förståss).
Men skvalp/skumbildning i catchen (om det nu är möjligt) kan ge symptomen du har. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
![]() |
Skruva banåkabil
|
910 besök totalt |