Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckfunderingar Audi TT-RS
5493 besök totalt
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Ska i dagarna lägga på däck på sommarfälgarna, men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska åka på.

Bilen är en Audi TT-RS ca 1500kg, 370hk och 4wd, fälgarna är 19x9.5".

Bilen används dagligen och målsättningen är att kunna köra lite bandagar och en del konbana under säsongen. Min avsikt är inte att vara snabbast utan att ha roligt och utvecklas som förare.

Dom däcken jag funderar mest på är R888 och AD08, bägge finns i rätt dimension.
AD08 känns lite intressant då dom enligt vad jag läst ska fungera bättre på gatan och ha bättre våtegenskaper samt inte vina lika mycket som trippelåttorna.

Är det någon som kan ge lite tips angående detta?

Stockholm
Här sen Jul 2004

Dubbla uppsättningar med fälgar och däck för gata och bana annars enbart gatdäck.
Bankörning enbart någon gång kan bli svårt att motivera r-däck på bilen för dagligt bruk.

Göteborg
Här sen Sep 2004

Håller med fullständigt, har gjort misstaget att köra nån månad på gata med Toyo-däcken och om de inte slits särskilt mkt på bana så slits de desto mer i vardaglig trafik.. Inte ekonomiskt försvarbart samt bullrigt.

Annars tycker jag R888 funkar fint till tung bil/mkt effekt. thumbs up

Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Jag hade valt mellan Yokohama AD08 eller Dunlop Sport Maxx Race eller GT/RT om bara en uppsättning var alternativet.

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Eldh skrev:
Håller med fullständigt, har gjort misstaget att köra nån månad på gata med Toyo-däcken och om de inte slits särskilt mkt på bana så slits de desto mer i vardaglig trafik.. Inte ekonomiskt försvarbart samt bullrigt.

Annars tycker jag R888 funkar fint till tung bil/mkt effekt. thumbs up

Bullrigt, absolut! Slits desto mer i vardagstrafik? Det låter konstigt.... vad hade du för hjulvinklar?

Västkusten
Här sen Okt 2007

Håller med thome, r888 känns outslitbara på vanlig väg med hyfsade hjulvinklar.

Men bullrar de gör dem, vatten klarar de galant även kall asfalt.

Nästan så jag skulle kunna sätta dem på brukisen

Göteborg
Här sen Sep 2004

Ok kan ha inbillat mig men jag tyckte de verkade slitas märkbart snabbare än mina gat-F1:or och kopplade det till den förhållandevis mjuka gummiblandningen.. Men jag kan ha felbedömt där!
Hjulvinklarna var rätt snälla/normala, -1.5grad camber fram bara.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Camber även på över 3 grader sliter inte nåt faktiskt bara man har lite toe.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Åker 888. Visserligen är det de enda siffrorna som är jämförbara mellan våra bilar, men:

gör att 944:ans däck håller 4-5 bandagar, ett par slaloms och kanske 600 inte allför provocerande landsvägsmil. Sen är det helt hyland på insidan.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Var förbi Nelson på TWS idag och det blev en beställning på ett set R888 i 265/30-19, är klart i veckan så åker på till nästa helg.

Tyvärr är Nelsons laserbänk belamrad med däck för tillfället, någon här som har tillgång till liknande utrustning? Skulle vilja se över hjulinställningarna innan 5/5 då det är säsongspremiär.

Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

Reine skrev:
Var förbi Nelson på TWS idag och det blev en beställning på ett set R888 i 265/30-19, är klart i veckan så åker på till nästa helg.

Tyvärr är Nelsons laserbänk belamrad med däck för tillfället, någon här som har tillgång till liknande utrustning? Skulle vilja se över hjulinställningarna innan 5/5 då det är säsongspremiär.

AJ AJ, varför tog du inte orginal dim, 255? Är rätt för att det tar i, Pär(ACE) provade detta när han fick den första TT-RS i Sverige, och fick gå ner i dim. Byt om du kan. thumbs up

Porsche GT4-20
Citera
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Har varit och provat nyss faktiskt, fanns några däck på lager.

Det är ganska tajt mot stötdämparbenet, men det går fritt med ~5mm i fram, i bak är det mycket plats över.

Funderar lite på hur mycket negativ camber det är möjligt att få med orginal mag.ride, samt om det finns några topplagringar för orginalbenen att köpa.

Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

Reine skrev:
Har varit och provat nyss faktiskt, fanns några däck på lager.

Det är ganska tajt mot stötdämparbenet, men det går fritt med ~5mm i fram, i bak är det mycket plats över.

Funderar lite på hur mycket negativ camber det är möjligt att få med orginal mag.ride, samt om det finns några topplagringar för orginalbenen att köpa.

Ok, prova går ju bra, men full belastning på banan är ju annat

Gör en inställning och se hur mycket som går.

Porsche GT4-20
Citera
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Självklart är inte däcksidan statisk, men att den skulle röra sig ~5mm låter lite konstigt men jag har inga belägg för varken eller så jag låter det vara osagt och i stället försöker ställa på lite mera negativ camber för att då ev. kunna flytta ut hjulet någon mm extra.

Kristianstad
Här sen Apr 2006

Berättade bara vad Pär sagt till mig, tänkte det kunde vara bra att veta, är ju rätt mycket pengar och då vill man ju att det ska bli bra. thumbs up
När ska du köra första träffen? Skriv gärna och berätta hur/om det blev bra.
Hoppas det funkar.

Porsche GT4-20
Citera
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Första träffen är 5/5. Ja visst är det så, men jag har pratat med en kille i UK som också kör en tt-rs, har kör r888 i 265/30 och det fungerar så det hela handlar nog om att hitta rätt et.

5493 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande