| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken SBF-kat. håller?? Cellpaketet lossnade för 2:a gången
|
8151 besök totalt |
|
Hej Varför lossnar cellpaketen i metalliska 100 cells katatalysatorer? Först gick en Raka-rör kat. sönder och satte sig på tvären, för några år sedan. Den var inte SBF-godkänd, dock metallisk. Och idag har jag upptäckt, medan jag höll på med att bygga om ljuddämparna, att min FINNKAT 100 cell SBF kat. har råkat ut för samma sak. Cellpaketet sitter löst och man kan skaka den som en "maracas". Självklart måste jag köpa en ny, kan inte riskera att den hamnar på tvären, när man minst behöver det. Finns det något märke som håller bättre en dem två ovannämnda? ------------------------------------------------------------------------------------- A-Alt.Avgassystem: Katalysator S100R godkännande nr. SBF KAT 05-010 : ca 2300:- Ferrita: Kat 08-020 godkännande nr: SBF KAT 08-020 : Ray Metallfabrik: SIMKAT01 godkännande nr. SBF KAT 08-021 : ca 2500:- AM Group Redback: Racecat C1T134MT,CAT104R1 godkännande nr. SBF KAT 08-022 : ca 2000:- Hansen Racing : RDB104SBF godkännande nr: SBF KAT 11-024 : -------------------------------------------------------------------------------------- Så vilken rekomenderas? _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
|
Jag köpte en 100 cells kat från KL racing, den är hel än så vitt jag vet. Har kört ett par trackdays och några konbanor samt en del vanligt landsvägsåka. Har inga flexrör på mitt avgassystem.
Den har dessutom fått ta lite små smällar från tröskeln i garageporten, iofs ingen fart där men ändå. Jag får testa att skaka lite på katten, är den hel så får ni väl köpa Kina-katar från KL!
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Kattar har inget på rejsbilar att göra, men måste man så måste man.
Kika på vad rallycrosskillarna åker, dem har ju katkrav o mycket mos! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Väl värt att tänka på är att det finns typ bara 3 fabriker i hela världen som tillverkar kattar.
det är i de allra flesta fallen bara ytterplåten som ser annorlunda ut alltså. MIn är från A-Alt Avgassystem i GBg, den har hållt i 3år. Dock sitter den längst bak. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Re: Vilken SBF-kat. håller?? Cellpaketet lossnade för 2:a gå
Har tävlat i 7 år med min HJS utan problem. En del av de kattar som Finnkat sålde var just HJS men med deras egna muffar påsvetsade bara. WRC heter modellen jag använder. Inhandlades hos http://www.jt-tuning.se på den tiden. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Re: Vilken SBF-kat. håller?? Cellpaketet lossnade för 2:a gå
Det låter som du har betydligt större koll på kattar än vad jag har men de Finnkattarna jag har tittat in i har inte sett ut som HJS värre varianter? De kanske har en uppsjö i olika kvalisort? Numera kör jag 1 cell katt sen några år tillbaka, den håller mycket bra.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||
|
Re:
Anton var till-o-med på min begäran hos dem för att se vad som hänt & det var stängt/tomt. Deras ägare blåste nämnligen mig på en produkt, Undrar då vart du fått tag på dem/han/ägaren isf tack _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Har en SBF från Biltema(Redtop eller vad den heter) som suttit på i 2 tävlingssäsonger på min Alfa 75 turbo. Håller vad jag vet än så länge i alla fall. Den sitter hyggligt långt fram och det är varmt om öronen efter snurrbon.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Tänk på att hålla koll på avgastemperaturen om ni har katt, även med sugmotor så kan man behöva köra fetare än vad som är optimalt effektmässigt för att hålla nere inloppstemperaturen till katalysatorn. Nått som också kan hjälpa är att sätta katalysatorn längre bak på systemet men då kommer den troligen inte fungera öht vid lugn körning.
Avgastemperaturmätare är ett måste vid mappning... Sen lär knappast en 100cpsi racekatalysator vara i närheten lika bra som den som bilen var utrustad med ifrån början. Men det är väl iaf bättre än ingen katalysator alls. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Tack för alla tips.
All moralisk stöd uppskattas. Varför skall det strula så mycket?!?! Har idag beställt en ny katt., från G/A Lindberg, som hade med klamm-muffar på hyllan. Billig var den också jämfört med HJS. AM Group Redback SBF KAT 08-022 : 2500kr _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||
|
Re:
Nu har du redan beställt men andra kanske har nytta av denna info.
KL Racing tar 1935:- inkl. frakt. för AM Redbacks SBF-godkända katalysator. http://shop.klracing.se/sv/artiklar/ Har en själv på compacten sen 2009 och känner ett par till som har dessa och de har fungerat klanderfritt. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
|
Re:
Har ringt och pratat med dem faktiskt. Deras har ingen muff och han kunde inte svetsa dit någon med kort varsel. Annars är det perfekt, om man kan svetsa själv. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||
|
Re:
Frågan är om det måste sitta framför katten eller fungerar det att sätta det bakom? Är det motorns vibrationer som är värst eller skaket från avgasystemet? Grenröret har en konisk anslutning så det kan röra sig där också. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8151 besök totalt |