Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gatregga med bur
2 besök senaste veckan (3458 totalt)
jonsson_marcus
Blekinge
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Gatregga med bur

Hej.
Är det någon som vet om det finns något sätt att gatregga en helbilsgodkänd bil med helbur.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Halvbur via omreggning till lastbil möjligen.
Även nationellt godkända med 1a bruksdatum 2005-01-01 och senare har samma krux med ändring, så att gå omvägen via andra regformer för att nå en nationell typning hjälper inte då.

Ombyggt fordon är ju lite mycket "HotRod" för just detta syfte (skyddsbur och uppgraderat bromssystem tex).

Standardrallybil kanske kan passa ett fåtal. Skruva i och skruva ur passar inte alla heller (dessutom får du alltid en sämre passform).

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Det finns ju bilar här på forat som är helbilsgodkända och har reggat sina bilar med helbur. Hur fattar jag inte men det gick tydligen smärtfritt. Jag snackar alltså 2012!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Dom får gärna posta hur de gick tillväga.

Det är gott träligt att behöva ta i och ur bur varje år.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Fastlane skrev:
Dom får gärna posta hur de gick tillväga.

Det är gott träligt att behöva ta i och ur bur varje år.

den senaste jag vet är en M3 E46 som ägs av Schmiedmann

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Borde vara stört omöjligt om inte det är flyttgods alt. att BMW har skrivit intyg på buren.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Fastlane skrev:
Borde vara stört omöjligt om inte det är flyttgods alt. att BMW har skrivit intyg på buren.

Det omöjlig är i bland möjligt uppenbarligen för mig veterligen var inget av dessa ovanstående krav uppfyllda.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Perfekt!

Jag vill också!

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Fastlane skrev:
Perfekt!

Jag vill också!

Jag oxå,hade det löst sig hade det definitivt blivit en helbur

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Jag är glad om jag kan få igenom min halvbur bara.

Helbur hade varit gottigt som bara den men här kan jag förstå om SBF ser risker med att man slår sig i buren kanske.

Stockholm
Här sen Jul 2004

Re: Gatregga med bur

jonsson_marcus skrev:
Hej.
Är det någon som vet om det finns något sätt att gatregga en helbilsgodkänd bil med helbur.

En sammanfattning av mina tidigare diskussioner med BMW Sverige och Transportstyrelsen nedan.

Generellt svar: nej.
En helbur anses inverka negativt på den från fabrik befintliga inre säkerheten.
På svenska: hindra airbags etc.
Sedan så vill varken Transportstyrelsen, eller biltillverkaren ta ansvaret som följer en eftermarknadsbur.
Varför skulle tex BMW AG ta ansvar för en bur som en person har tillverkat hemma i garaget, eller någon inköpt av ett tuningföretag?

En halvbur alternativt båge enbart borde gå att montera i en helbilsgodkänd bil registrerad för en passagerare enbart då denna inte anses inverka på den inre säkerheten för passagerare i baksätet av naturliga orsaker.

Att det sedan trots allt går att få en helbur godkänd i en helbilsgodkänd bil av SBP ändå har med det gamla vanliga att göra; SBP:s irregulära subjektiva bedömning, dvs den varierar från en besiktningskontrollant till en annan.
Alternativet är att gå via SFRO som vissa har gjort, men då krävs det större förändringar av bilen än bara en helbur monterad.

Vad jag har gjort under en längre tid är att bearbeta SBF, och försöka få SBF att ta en ledande roll i frågan då denna berör ett stort antal SBF-medlemmar.
Varför ska tex en enskild "nobody" som jag försöka driva något framåt när vi har ett helt förbund som ska arbeta för sina medlemmars intresse?
För ett par veckor sedan accepterade SBF detta ansvar.
Jag fortsätter för BMWSC/BMWCS:s räkning att föra en öppen och kreativ diskussion med SBF gällande frågan så våra medlemmar kommer att få fortlöpande information när sådan görs tillgänglig.

Då frågan berör ansvar, och myndigheter så gäller det att ha tålamod.

Örebro
Här sen Maj 2011

Måns Ulveståhl skrev:

En sammanfattning av mina tidigare diskussioner med BMW Sverige och Transportstyrelsen nedan.
....

Nu kanske det här är något som framförts otaliga gånger men skulle det inte kunna finnas ytterligare en definition vid sidan av Ombyggt fordon? Ombyggt är, som jag förstått det väldigt mycket fokus på effektökning och sedan kompensera för denna.
En "klass" som inte låter dig sätta i vilka burar som helst utan att samma SBF krav följs och att då krävs även rejsstol+6p bälte (hjälmkrav?).
Känns som vissa burar inte borde få finnas i bilar oavsett vart de framförs och då tänker jag även på halvburar. Löst sammanhängande stålspjut i baksätet känns inte säkert!

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012

Har en bekant som åker bur i sin M3 E46 från 2005 Reggade in det för några månader sen
Helbur va NO NO, men halvbur gick bra

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

S Agartsson skrev:
Måns Ulveståhl skrev:

....

Nu kanske det här är något som framförts otaliga gånger men skulle det inte kunna finnas ytterligare en definition vid sidan av Ombyggt fordon? Ombyggt är, som jag förstått det väldigt mycket fokus på effektökning och sedan kompensera för denna.
En "klass" som inte låter dig sätta i vilka burar som helst utan att samma SBF krav följs och att då krävs även rejsstol+6p bälte (hjälmkrav?).
Känns som vissa burar inte borde få finnas i bilar oavsett vart de framförs och då tänker jag även på halvburar. Löst sammanhängande stålspjut i baksätet känns inte säkert!
Det som behövs är en registreringsform som ligger emellan Standardrallybil och Ombyggt fordon. Denna måste in i författningssamlingen (VVFS 2003:22 41 och 42 kap) och då kan man definiera den lite som man vill (men den ska igenom riksdagen).
"Skyddsbur godkänd av accepterad bilsportorganisation" skulle kunna vara ett krav för att sålla bort de hemskaste varianterna samt att minska volymerna (så det inte blir en dammlucka för att omregistrera för minskade krav av diverse typ).

Men detta kräver ett mångårigt lobbyarbete mot Transportstyrelsen och lämpliga riksdagsmän. SBF känns från min synvinkel som några som bör användas i kulissen (först när de är användbara), eftersom de garanterat krånglar till det med slentrianmässiga grodor som "tävlingsbilar har ingen på allmän väg att göra"...
Grovjobbet måste göras av några outtröttliga eldsjälar, inte av en förbundsstyrelse alt utskott hos ett trött SBF.

"Motionsredskap för Racing" kan vara ett sätt att sälja in det till SBF, för de som inte förstått vad det handlar om.

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Sådan eventuella slentrianmässiga grodor har försökts att minimerats efter mångårig genomförd kommunikation med SBF/Teknik, SBF/RA, och SBF/ETL vad det gäller denna fråga.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Sådan eventuella slentrianmässiga grodor har försökts att minimerats efter lång genomförd kommunikation med SBF/Teknik, SBF/RA, och SBF/ETL vad det gäller denna fråga.

Ditt arbete uppskattas som vanligt Måns thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

SFRO är ju gärna med i en sådan dialog också. Mycket på grund av att vi rätt ofta "drabbas" av ombyggt fordon som egentligen inte riktigt uppfyller grundkraven för ombyggt fordon, det skulle underlätta för oss om det fanns en enklare väg att regga enklare ban/gatbilar.

/Gustaf

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Erajk skrev:
Har en bekant som åker bur i sin M3 E46 från 2005 Reggade in det för några månader sen

Eftersom en M3 liknar RX-8an med baksäte osv... hur gjorde han? reggade om för en passagerare och halvbur på en gång eller vart han tvungen att dela upp det i två besiktningar?

Här sen Feb 2012

Re:

Fastlane skrev:
Erajk skrev:

Eftersom en M3 liknar RX-8an med baksäte osv... hur gjorde han? reggade om för en passagerare och halvbur på en gång eller vart han tvungen att dela upp det i två besiktningar?

Han reggade om till 1 passagerare samtidigt som han registrerade buren
Originalstolarna i + halvbur åkte han in med

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Re:

therealpinto skrev:
SFRO är ju gärna med i en sådan dialog också. Mycket på grund av att vi rätt ofta "drabbas" av ombyggt fordon som egentligen inte riktigt uppfyller grundkraven för ombyggt fordon, det skulle underlätta för oss om det fanns en enklare väg att regga enklare ban/gatbilar.

/Gustaf

Gustaf,

jag skickar ett pm.

Här sen Feb 2003

Ett tips:

På en bil med EG-typgodkännande nummer går det alltid att regga bort passagerare ifrån. Men aldrig lägga till. Har man bara en passagerare så kan man ha vad som hälst bakom de två främmre stolarna.

Så lastbilsreg är inte ett nödvändigt alternativ.

mvh C

Skruva banåkabil
Gatregga med bur
2 besök senaste veckan (3458 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande