| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gatregga med bur
|
2 besök senaste veckan (3458 totalt) |
|
Halvbur via omreggning till lastbil möjligen.
Även nationellt godkända med 1a bruksdatum 2005-01-01 och senare har samma krux med ändring, så att gå omvägen via andra regformer för att nå en nationell typning hjälper inte då. Ombyggt fordon är ju lite mycket "HotRod" för just detta syfte (skyddsbur och uppgraderat bromssystem tex). Standardrallybil kanske kan passa ett fåtal. Skruva i och skruva ur passar inte alla heller (dessutom får du alltid en sämre passform). |
||||
|
Re:
Det omöjlig är i bland möjligt uppenbarligen för mig veterligen var inget av dessa ovanstående krav uppfyllda. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re: Gatregga med bur
En sammanfattning av mina tidigare diskussioner med BMW Sverige och Transportstyrelsen nedan. Generellt svar: nej. En helbur anses inverka negativt på den från fabrik befintliga inre säkerheten. På svenska: hindra airbags etc. Sedan så vill varken Transportstyrelsen, eller biltillverkaren ta ansvaret som följer en eftermarknadsbur. Varför skulle tex BMW AG ta ansvar för en bur som en person har tillverkat hemma i garaget, eller någon inköpt av ett tuningföretag? En halvbur alternativt båge enbart borde gå att montera i en helbilsgodkänd bil registrerad för en passagerare enbart då denna inte anses inverka på den inre säkerheten för passagerare i baksätet av naturliga orsaker. Att det sedan trots allt går att få en helbur godkänd i en helbilsgodkänd bil av SBP ändå har med det gamla vanliga att göra; SBP:s irregulära subjektiva bedömning, dvs den varierar från en besiktningskontrollant till en annan. Alternativet är att gå via SFRO som vissa har gjort, men då krävs det större förändringar av bilen än bara en helbur monterad. Vad jag har gjort under en längre tid är att bearbeta SBF, och försöka få SBF att ta en ledande roll i frågan då denna berör ett stort antal SBF-medlemmar. Varför ska tex en enskild "nobody" som jag försöka driva något framåt när vi har ett helt förbund som ska arbeta för sina medlemmars intresse? För ett par veckor sedan accepterade SBF detta ansvar. Jag fortsätter för BMWSC/BMWCS:s räkning att föra en öppen och kreativ diskussion med SBF gällande frågan så våra medlemmar kommer att få fortlöpande information när sådan görs tillgänglig. Då frågan berör ansvar, och myndigheter så gäller det att ha tålamod. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Nu kanske det här är något som framförts otaliga gånger men skulle det inte kunna finnas ytterligare en definition vid sidan av Ombyggt fordon? Ombyggt är, som jag förstått det väldigt mycket fokus på effektökning och sedan kompensera för denna. En "klass" som inte låter dig sätta i vilka burar som helst utan att samma SBF krav följs och att då krävs även rejsstol+6p bälte (hjälmkrav?). Känns som vissa burar inte borde få finnas i bilar oavsett vart de framförs och då tänker jag även på halvburar. Löst sammanhängande stålspjut i baksätet känns inte säkert!
_________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||
|
Har en bekant som åker bur i sin M3 E46 från 2005
Reggade in det för några månader sen
Helbur va NO NO, men halvbur gick bra
_________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
|
"Skyddsbur godkänd av accepterad bilsportorganisation" skulle kunna vara ett krav för att sålla bort de hemskaste varianterna samt att minska volymerna (så det inte blir en dammlucka för att omregistrera för minskade krav av diverse typ). Men detta kräver ett mångårigt lobbyarbete mot Transportstyrelsen och lämpliga riksdagsmän. SBF känns från min synvinkel som några som bör användas i kulissen (först när de är användbara), eftersom de garanterat krånglar till det med slentrianmässiga grodor som "tävlingsbilar har ingen på allmän väg att göra"... Grovjobbet måste göras av några outtröttliga eldsjälar, inte av en förbundsstyrelse alt utskott hos ett trött SBF. "Motionsredskap för Racing" kan vara ett sätt att sälja in det till SBF, för de som inte förstått vad det handlar om. |
||||
|
Sådan eventuella slentrianmässiga grodor har försökts att minimerats efter mångårig genomförd kommunikation med SBF/Teknik, SBF/RA, och SBF/ETL vad det gäller denna fråga.
_________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Ditt arbete uppskattas som vanligt Måns _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
SFRO är ju gärna med i en sådan dialog också. Mycket på grund av att vi rätt ofta "drabbas" av ombyggt fordon som egentligen inte riktigt uppfyller grundkraven för ombyggt fordon, det skulle underlätta för oss om det fanns en enklare väg att regga enklare ban/gatbilar.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Eftersom en M3 liknar RX-8an med baksäte osv... hur gjorde han? reggade om för en passagerare och halvbur på en gång eller vart han tvungen att dela upp det i två besiktningar? _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Re:
Han reggade om till 1 passagerare samtidigt som han registrerade buren
Originalstolarna i + halvbur åkte han in med
_________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||
|
Re:
Gustaf, jag skickar ett pm. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Ett tips:
På en bil med EG-typgodkännande nummer går det alltid att regga bort passagerare ifrån. Men aldrig lägga till. Har man bara en passagerare så kan man ha vad som hälst bakom de två främmre stolarna. Så lastbilsreg är inte ett nödvändigt alternativ. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Gatregga med bur
|
2 besök senaste veckan (3458 totalt) |