Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Closed loop lambda
4042 besök totalt
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Closed loop lambda

Jag har köpt en bredbandslambda och kopplat till min MBE 9A4 ECU som styr en 2.3L Duratec motor med 13:1 kompression och vassa kammar.

ECUn stödjer "closed loop lambda control" genom hela registret, kopplat till en "target lambda map" så man kan ha olika målvärden för lambda på maxlast och tomgång.

Frågan är om man vågar ha det påslaget?

Bilen är redan mappad en gång på rullande landsväg, men det vore ju trevligt om ECUn kan finjustera mappen automatiskt.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Hur är den mappad idag?

Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Den är mappad av ett proffs på en rullande landsväg. Jag tycker den går lite väl fett på några ställen men inga större fel, särskilt på bana där man mest håller sig högst upp i registret på maxlast. På vanlig väg är den lite "yxig" och körbarheten var klart bättre med "closed loop lambda" påslaget.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Jag tänkte på hur den läser av AFR idag, går den på LMM, MAP, MAF när den inte går i closed loop?

Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Aha, den går enbart på TPS, baro och temperatur. Det är en NA-motor med roller barrel.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Den går på MAP alltså?

Är inte så hemma på din bil men gissar på att den mäter luft mängden som ett tryck?

Rent generellt är det bättre att mäta vad som kommer in i insuget och mappa efter det än att mappa efter vad som kommer ut i avgassystemet (Lambda). Risken för spikning ökar ju vid fullgas/höga varvtal eftersom du släpar efter genom att endast gå på Lambda.

Men det är generellt och kanske inte applicerbart för just din motor/konfig.

Varberg
Här sen Maj 2005

Inte så hemma på andra sprut än MegaSquirt, men det normala när man kör closed loop verkar vara att man har en offset eller skalfaktor som finjusteras när motorn går i valda områden. Man justerar alltså inte själva mappen, utan bara förskjuter eller skalar den med en global variabel. Finns dock integrerade funktioner och externa program som justerar mappen också, men det är väl inte tänkt att användas under normal drift.

Har man en lambda-tabell istället för ett enda målvärde så kan man ha funktionen aktiv i ett större område, men om det är så stor vinst vet jag inte.

En sak som slår mig är att det kan vara ganska stor skillnad i lufttemp mellan sol och skugga, men det borde väl bli både snabbare och mer exakt att hantera det med en korrekt tabell för lufttemperatur eller LMM?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Nej, den har ingen MAP-sensor. Den har inget plenum och innanför luftfiltret är det (nästan) ingen tryckskillnad att mäta.

Jag förstår vad du menar, men om jag förstår saken rätt så fungerar det så att den använder vanliga mappen precis som vanligt först, och om allt är stabilt ~0.25s så anpassar den bränsle-mängden så att lambda-målvärdet uppnås. En mängd av justeringen skriver den in i en "long term adjustment map" som den senare använder nästa gång den ska hämta ett map-värde.

(denna "long term adjustment map" försvinner när strömmen bryts. Man kan välja att den ska skriva in den i den permanenta mappen om man har en dator kopplad till ECUn)

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Nä hade jag läst lite bättre så hade jag sett det, du skrev ju N/A.

Verkar som jag och Olofson är inne på samma spår, det verkar bättre att inte bara gå på Lambda utan använd korrektur funktionen bilen har.

Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Den går på TPS + temp som vanligt, men sedan använder den lambda värdet för att justera mappen tills "nästa gång" den ska spruta in bensin. Spontant tycker jag det verkar hur bra som helst, men det känns som det finns någon baksida av myntet...

Har googlat lite och hittade någon som skrev att om motorn miss-tänder så blir lambda-värdet felaktigt och det blir en ond spiral av det hela. Det låter inte så roligt... Är det något att oroa sig för tro?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Oftast kan man ställa in hur mycket sprutet får justera soppan baserat på lambda, säg +20% och -15% som exempel. Genom att välja de värdena rätt kan man minska risken för att det går för (=farligt) snålt pga fel mätvärden.

Min egen erfarenhet är att det är trevligt med lambdareglering på dellast och låglast, men att man på fullast kanske hellre kör utan. En förutsättning för att det ska fungera bra är också att grundmappen är bra från början.

Det stämmer att misständningar ger "fel" lambdavärde men misständer motorn är ju något annat fel också.

Vassa kammar med mycket överlapp kan också påverka hur säkert det avlästa lambdavärdet är, ytterligare en anledning att vara försiktig med closed loop.

/Gustaf

Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Intressanta synpunkter, tack.

Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

som kanske lite småintressant information kan jag ju nämna att standardsprut (motronic, siemens ms41-42 etc) generellt inte använder lambda-reglering på fullast (TPS + ca 85%) över huvudtaget. de reglerar bara på låg och dellast. ofta då mot lambda 1 eller lite fetare på dellast.

MVH Henke

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Det är ett ganska komplext kapitell detta, med många fallgropar.

För det första är regleringen i sig väldigt lätt på last. Stor försätkningarn och små tidkonstanter fungerer ypperligt. Den slätar lätt över en felmappning utan att knappt märkas.

Svårtigheten är får till det på tomgång och svennebanankörningar, speciellt ihop med in- och utgångar i icke reglerade områden.

Generellet om man hela tiden jobbar med för stort regler fel bör sonden slås av. Vi kan inte veta om det är felmappat då eller om sonden är trasig. (billtillverkna har det mkt enklare, de vet att det inte är felmappat i bakgrunden Och i princip med plausibitetes diagnos skulle fel kunna detekteras mha lambda. Mer eller mindre omöjligt för eftermarkanden.

Det enda man kan göra är se till att grundmappningen är mkt bra så du alltid kan falla tillbaka på den.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006

Jag skulle inte våga använda open loop lambda reglering på annat än del och låglast, dvs inte under TPS=70% eller liknande.

Detta kör jag med främst för att katten ska kunna rena avgaserna korrekt.

Citera
Skruva banåkabil
Closed loop lambda
4042 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande