Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
banjofråga
791 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
banjofråga

Ok, pular med sånt som ska få otyget att flytta ut ur garaget. Bromsoken har sina fästen, nu ska slangar på plats. Originalslangarna känns långa men borde gå att använda. Alternativslangen är en något kortare volvo-slang.

En detalj som fastnade i huvudet var detta:

Det här är alternativ-slangen. Rund banjo som synes.

Och det här var då slangstumpen som följde med oken (Corvette C4. Pontiacen har rektangulära banjos). Notera att kanten ger en riktning på slangen men att den inte låser helt mot rotation.

Frågan är om jag behöver bekymra mig om huruvida banjon kan rotera runt skruven eller om det är ett icke-problem? Är alla uppriktningsgeometrier bara något som ska underlätta montering (blir ju jobbigt om en batch med bromsok har slangen riktad åt helt fel håll)?

Kristoffersson Engineering
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

det handlar nog om att slangen garanterat skall peka åt ett håll så att den räcker till för alla hjulvinklar som kan uppstå vid körning.

Allstå om man inte har en sån "styrning" så kan man sätta den i en vinkel så att det ser bra ut, men vid t.ex max utfjädring o fullt styrutslag så slits slangen av.... alltså nån form av säkerhetsgrej eller vad man skall kalla det

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

hauge skrev:
det handlar nog om att slangen garanterat skall peka åt ett håll så att den räcker till för alla hjulvinklar som kan uppstå vid körning.

Allstå om man inte har en sån "styrning" så kan man sätta den i en vinkel så att det ser bra ut, men vid t.ex max utfjädring o fullt styrutslag så slits slangen av.... alltså nån form av säkerhetsgrej eller vad man skall kalla det

Jag har varit med om att banjorör nu men principen är lika som med slang har vridit sig. Det var pga mekaniskt 'drag' i lite fel riktning.

Så en rund banjo ska gå fint, du kan ju komplettera med ett fäste som hindrar vridning runt banjon...

banjofråga
791 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande