Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 - *Garagetool*
340 besök senaste veckan (1016938 totalt)
1, 2, 3 ... 177, 178, 179   >>
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11374


Trådstartare
2009 revs bilen ned för omfattande renovering och modifiering. Denna renovering börjar på sidan 50.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=874086#874086 <- tar dig direkt till sid 50. thumbs up


En liten presentation av min pontiac som är tänkt som asfaltsskrynklare!

Mål: att göra folk förvånade

------------------------------
siffror;
Vikt utan förare och 82 liter bensin; 1690 (föraren väger ungefär lika mycket som 82 litet soppa )
viktfördelning (52/48%)
cgh (enligt strippbyggare) 55 cm

ofjädrad vikt bak ca 160 kg (kapar många kilon i vinter med ny bakvagn!)
ofjädrad vikt fram ca 95 kg

hjulbas 2745 mm
spårvidd fram 1600 mm
spårvidd bak 1545 mm

------------------------------
Kaross:
ganska original än så länge
solida bussningar mellan hjälpram och kaross
fyrkantsprofiler skall svetsas i golvet mellan framram och bakram
även en liten bur/båge finns i tankarna
karossen är delvis sömsvetsad, samma sak gäller framramen
luftintag under kofångaren är förstorat och är tänkt att ta in kylluft till kylare och bromsar.
Grillen ovanför kofångaren är stängd för att inte få in onödigt mycket luft i motorrummet.
rensad kofångare fram för att spara "ett par" kilon.

------------------------------
inredning:
dörrsidor; kåååålfiber. Ok, erkänner.. det är snyggt.
Momo RS2 stolar,
5 pkt bälte
momoratt, wilwood löstagbart rattnav
Autometermätare - massvis!
topeak cykeldator monterad i rattcentrum - funkar som hastighetsmätare och enkel färddator
Växelspaken är förlängd för att vara enklare att nå från ratten. Slaglängd ca 17 cm Kortning är aktuellt så fort tid finns...

------------------------------
drivlina:
motor:
Pontiac 400
borr 104,7 mm
slaglängd 95,3 mm
volym 6555 cm3

Bottendel
-Pontiac originalblock, borrat 0.030", toppdeckat, linjehonat både vid kamaxel och vevaxel. Avgradat -gjutskägg och förbättrad oljeretur från topparna. Pinnbultade överfall.
-"high performancelager" för kam, stakar och vev
-avgradad gjutskägg på veven. Externt balanserad
-SCAT H-beam stakar, totalt 1,6 kg lättare än original med ARPbultar
-TRW smidda kolvar, 400 gram lättare än original
-Smitt stålsvänghjul, lättat 6 kg (till 9,5 kg) med rullager som pilotbussning istället för bronsstyrning.
-Centerforce 11" tryckplatta och lamell
-Siliconfylld svängningsdämpare
-Sacs Kamkedja och CNCfrästa kamdrev
-Hemmabyggd torrsumpsdrivning
-Ministartmotor, 6 kg lättare än original

Smörjsystem
-Barnes 4-stegs torrsumpspump, genomgången och renoverad med nya o-ringar osv. Suger från två ställen på tråget samt i dalen ovanför kamaxeln (där tändspolen satt tidigare).
-En bärkasse ANkopplingar ungefär
-Hemmabyggt oljetråg
-Peterson oljetank placerad bakom höger framhjul. Behöver demontera framskärmen för att kunna släppa ut oljan...
-Peterson oljefilter och scavengenät

toppar
-Kauffman Racing aluminiumtoppar CNCportade till 290 CFM vid 28", 65 cc (kompression med standardhöjd på packningen 10,9:1)
-Titan retainers
-Ferrera rostfria ventiler
-Comp Cams lättviktsfjädrar

insug
-modifierat Edelbrock Torker insug med 2" spacer. Lättat 2 kg, bortkapad EGR och modifierat för insprutning. matchportat mot topparna både på insug samt mot vattenkanaler.
-Wilson racing spjällhus, 1000 cfm
-Moroso termostathus med uttag för termostatlock
-summit racing fuel rail
-Bosch 42 lbs gröna spridare
-En herrans massa ANkopplingar
-Steeda justerbar bränsletrycksregulator
-Electromotive TEC 2 styrsystem med fördelarlös tändning

Övrigt
-Elvattenpump
-1 3/4" Headers med 3" collector.
-3" avgassytem fram till dämparna (som ligger före bakaxeln) och därefter 2,5". X-pipa.
-Servopump från någon winston cup bil
-105A generator, lågt monterad
-Effekt: Alldeles för mycket... det var aldrig meningen att det skulle bli sån här monsterrenovering...
-Viktbesparing: Ca 73 kg! thumbs up
------------------------------
'specialmodifierat' SAAB 9000 kopplingslager
Borg Wagner T56 6-vxl låda 2.66:1 på ettan, tätstegat till 4an och 0,50:1 på sexan
bakaxel: stel gjutjärnsklump med 4,56:1 och en diff...

------------------------------
Chassie:
fram:
infästningspunkten för övre bärarmen något sänkt och tillbakaflyttad
650 lbs/in fjädrar med justertallrik - kan höja bilen 1,5" eller sänka 1"
1,25" kräningshämmare
Koni justerbara dämpare
polyuretan och delrinbussningar överallt... byter så sakteliga ut polyt mot delrin
330 mm Corvette eftermarknadsskivor med Corvette C5 ok och Hawk hiperformance belägg samt 3" kylslangar

------------------------------
bak:
175 lbs/in bladfjädrar (jag vet, det är lite häst&vagnstuk på kärran ) där framfästet är höjt för mer anti squat
1" krängare - ska bygga om den till justerbar när jag får tid (har sagt det i två år nu )
koni justerbara dämpare
300 mm skivor med Corvette C4 ok

Beemerfälgar 17x8,5 och 17x10

------------------------------
vinterns modifieringar
ny huvudbromscylinder och bromsservo
mastodontmotorrenovering!!!!
ny lättöverskådligare instrumentbräda (ingen som är lite sugen på att koppla el?)
lätta bilen lite här och där...
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11374


Trådstartare
här var det lite bilder!




ramen, pulverlackad och med nya bussningar.


Hemmasvarvade delrinbussningar till krängaren


bakaxel i klart skick


Den högteknologiska bakvagnen i färdigt skick.. Och nej, det är inte en rallybil!


frambromsarna


Detaljstudie av blöta bromsok


växellådskåpan, eftersom originalkåpan är för cheva, slaktades en annan pontiackåpa och sattes ihop till vad som syns på bilderna


urtrampningslager alá saab!


70 kg växellåda!


det ska va sex o välja på!


motorrummet ser ut så här, bra med pulverlack, bara o tvätta lite o så blir det blankt o fint!


hastighetsmätare!


Stolarna

Liter bilder på utsidan!





Den här vyn kommer ni se mest av!!!
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2716



Äntligen en vettig tråd om din coola bil thumbs up

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Per Håkansson
Sundsvall
Här sen Nov 2003
Inlägg: 67



Vad säger bilprovningen om cykeldator som hastighetsmätare?

_________________
Per Håkansson
"Vik hädan discoäckel"
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11374


Trådstartare
Per Håkansson skrev:
Vad säger bilprovningen om cykeldator som hastighetsmätare?


hmmm.... jag ser det så att det är en digital hastighetsmätare... det finns ju en massa bilar med digital hastighetsmätare...
ärligt talat tänkte jag faktiskt inte så långt....
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Återigen en stilren bil på rejsa! Dom blir mycket snyggare när de inte har överdimensionerade bakhjul eller luftfilter som sticker upp genom huven de där Pontiacarna.

_________________
//Mikael Jardstam
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 211



Per Håkansson skrev:
Vad säger bilprovningen om cykeldator som hastighetsmätare?


Dett borde inte vara ett problem, finns massor med motorcyklar med digital mätare (R1, Fireblade, GSX-R, osv) samt massor av Supermotard hojar med faktisk cykeldator.....

mvh
Bo

_________________
There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games...
- Hemingway
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 15395



Har du provat att väga den där "ramen" som framvagnen sitter i?
Där finns några extra hekton. Vi bytte ut den mot egentillverkade pinaler på en Camaro för ett tag sen och blev mäkta förvånade när vi skulle flytta de gamla bitarna.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11374


Trådstartare
man tackar för kommentarerna!

Lennart Mäkinen skrev:
Har du provat att väga den där "ramen" som framvagnen sitter i?
Där finns några extra hekton. Vi bytte ut den mot egentillverkade pinaler på en Camaro för ett tag sen och blev mäkta förvånade när vi skulle flytta de gamla bitarna.


nej jag kom aldrig så långt... bar omkring på den lite i garaget och när den skulle till blästraren, men hade aldrig vågen i närheten förrens det var för sent... Skulle dock tippa på att den väger kring 50-60 kg Utbytesversion finns på vill ha listan, men då får det bli corvetteupphängningar också
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13930



Myckrt prydligt...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Cool bil

Man blir rädd när man läser att bilen har 6.5 liters motor!!
Ljudet måste vara helt beroendeframkallande.
Berätta mer om motorn, hästar, vrid, varv mm.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2345



Hm , skulle det få plats med ett större luftfilter ? tycker det ser litet ut för 6,5 L

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 120 i
En upptagen Man
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Cool bil thumbs up

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



skittuff bil, dock skulle jag inte montera lågprofildäck på den!. passar inte riktigt.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Per Håkansson skrev:
Vad säger bilprovningen om cykeldator som hastighetsmätare?


Jag har läst att det går finfint i amatörbyggen om man bara ser till att ha belysning på den också. Jag antar att det även gäller äldre bilar... Kanske det går att fixa så belysningen på denna lyser konstant (vilket jag har för mig att den modellen inte gör)?

och jag tycker det ser uppfriskande ut med lågprofildäck på en jänkare. Jag tycker det brukar vara superfläskiga 13-14" eller 20" stylinghjul med två varv isoleringstejp på numera. Dessa hjulen är precis lagom, IMHo.

_________________
Göran Karlsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Nilsson
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1358



Mycket härlig bil med rätt stuk

Suget efter en jänkebil blev klart större

Vi får träffas och snacka lite snart!

/Björn

_________________
/Björn Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO - E85
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2765



Kul läsning!

Du har lagt ner en hel del tid och resultatet ser mycket bra ut!

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2765



Jag är förövrigt mer intresserad av motorn jag också!

Är den bromsad?
vad har du för mål?

M.m m.m

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



så här ska jänkare användas

ska bli kul att se resultatet hur den går på banan

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3093



Den är svintuff! Gillar BMW fälgar och manuell 6-växlad låda också!

På tal om motorer...är det inte bättre att behålla orginalmotor istället för att böka dit en BMW spis? Tänkt dig Megasqirt, alutoppar och eventuellt dubbla sniglar om det finns plats (och det verkar det finnas). Då får du ett hav av vrid och hästkrafter...
Det finns utbredda lösningar för att få snurr på dessa motorer bland rag...sorry, bilinteresserat folk. och det verkar inte vara så hiskligt dyrt at plocka med dom heller... (fast jag kan inget om jänkebilar).

Jättecool bil! Bakaxelupphängningen är lite sådär för bana men det kan man säkert fixa :-)

_________________
G o r a n A m c o f f
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11374


Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
skittuff bil, dock skulle jag inte montera lågprofildäck på den!. passar inte riktigt.


jag monterade 330 mm bromsarna fram... då fick jag inte över 15"fälgarna... 16" funkade inte heller... 17" är det några millimeter frigång... Och det görs bara suvdäck i högprofil o de e inte high performance
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 - *Garagetool*
340 besök senaste veckan (1016938 totalt)
1, 2, 3 ... 177, 178, 179   >>


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt