Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 219, 220, 221 >> 158 besök idag (1114834 totalt) |
Frallan; Tack! Slutet av juli nästa år menar du?
Sätt upp mig på 2014 eller -15 istället så att jag får en ärlig chans. [/quote] Sätter upp dig på 2014...och påminner dig till våren 2014. Då har min Pontiac kanske blivit snabbare och föraren med. 1;16,52 var jag inte helt nöjd med. Min bubbla har gjort 1;15,88 och där finns mycket mer att hämta. _________________ Fredrik Reichel |
||||||
Fan också... nu känner jag mig plötsligt stressad... |
||||||
470:- på Meca var inte så farligt, finns garanterat billigare också, om man orkar leta. Ser ut att vara samma från -90 till 05. Någon borde väl ha en beg. för att rita av. /Fredrik |
||||||
Annonsera här så lär du ha en snart: http://www.mx5racingclub.se/forum/vi |
||||||
Mercaleden har begränsad rörlighet åt ett "håll" det är nog därför den är så stark, bara som info. Honda legend har också fjäder på undre bärarmen och också kraftig led.. Varför kör du inte orginal GM led? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Rörligheten förklarar ju en del... Varför jag inte kör GM-led är egentligen samma anledning som att jag inte kommer välja mercaleden. Leder som pressas i hylsa kräver gods på "andra" sidan leden, dvs mellan led och bromsskiva. Många GM-leder är dessutom ganska feta i diameter och jag försöker få leden så nära bromsskivan som möljigt. 5-10mm hit eller dit kan kanske tyckas löjligt, men man kan ju inte kompromissa överallt - Något måste ju få vara optimaliserat. Miataleden ser som sagt trevlig ut. Ska kontakta min besiktningsman och förhöra mig lite. |
||||||
Dom här verkar ganska vanliga bland SuperSeven-byggare
(Snodd bild, finns att köpa på många ställen) Från Austin Maxi Vet inte om de är för klena för din bil dock. /Fredrik |
||||||
Jag tror brossan har ritningar på sånnadär om du vill kolla och mäta på.
Som det ser ut nu så hinner jag nog börja med kolvarna i kväll. |
||||||
Om man spanar lite bilder hjulupphängningen på Austin Maxi så tror jag faktiskt att även den skulle diskvalificeras av SFRO's regler... Kan vara så att den godkänns pga bevisad duglighet.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Tack för tipset, men Austinen har ju McPerson-framvagn. I alla fall enligt denna posten;
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Miata-leden ser som sagt intressant ut med tanke på belastningarna som Gustaf listar. Ajden; Kolvarna - grymt! |
||||||
Yesssss
Fick nyss mail från min SFRO-besiktningsman att Miataleden var OK att köra på Blir till att beställa ett par sådana och fortsätta med framvagnen! För att tråduppningen inte ska upplevas som helt bortkastad får det bli lite CAD-p0rr till de som klickat på tråden: |
||||||
De sitter ju på den dragande sidan så det blir kanske acceptabelt ändå? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
Jag kan sponsra med en virtuell spindelled http://locostcadfiles.wikispaces.com/file/view/Miata+LBJ+Zip.zip i SolidWorks-format
Plocka bort lite i länken så kommer du till en sida med en massa bilrelaterade cad-filer, där hittar du filen i Step-format också. |
||||||
Och där var den ja! Smidigt! Då behöver jag inte ens masa mig iväg och beställa en i verkligheten. Tack så jättemycket för länken! Det blir till att rita klart spindeln i helgen då... Om jag inte verklighets-meckar istället iof.
Det blir skapliga krafter i dedionen vid inbromsning. Man kan inte dimensionera mot knäckning, utan får feta på godset till flexet minskar till lämplig nivå. Men det blir som sagt hyfsade krafter. Dessutom blir de ojämna eftersom tredje länken fick offsetas åt höger för att diffklumpen var i vägen. Blir intressant att märka hur det uppför sig... Är inte riktigt säker på vad du menar, men den sitter upphängd i tre-länk med parallella stag (viss anti squat på de nedre på bilderna dock), samt ett panhardstag. |
||||||
Det var exakt det jag menade. Det är ju lätt för dig att räkna ut vridkrafterna. Bara du håller dig inom zonen för elastiska spänningar (med god marginal!) är det säkert lugnt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Calling fuling eller någon annan som är bra på "jometri"
Håller på att försöka få till en bra kompromiss mellan camberkompensationen och ett rollcentrum som inte rör sig för mycket, men lyckas inte riktigt. När camberkompensationen är bra (vilket den är på bilderna) så börjar RC röra på sig. När RC ligger still, blir camberkompensationen urusel. Lite inputs från läsarna hade inte skadat. Var går gränsen för usel RC-förflyttning? Tyngdpunkten, CGH, är i detta fall uppskattat. Dessutom är dess förhållande mot den fjädrade delen av bilen fast, vilket kanske inte är riktigt verkligt. Därför tänkte jag försöka hamna på en kompromiss där RC ligger och pendlar någonstans mitt emellan CGH och bilens mittpunkt. Vid 0º roll. Vid 2º roll Cambern kompenserar ca 0,5º/grad roll vilket känns bra. Dock sticker RC (dvs "RC förflyttn." och "RC förflyttn. CGH" ) när man fått till camberkompensationen. Frågan är alltså; Eftersom jag inte får till det, och generell praxxis på rejsa verkar vara att man rekommenderar kring en halv grad camberkompensation samt att RC ska ligga stilla så måste jag ju ha ngåot mått som är helgalet. Jag menar, jag verkar ju vara den enda personen som inte lyckats (eftersom ingen annan klagat ). Dvs vad är det som är galet på bilderna? |
||||||
Är det en RC förflyttn på 22 mm du är missnöjd med ?
I min värld är det ingenting. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ingenting i min värld är noll. Allt annat är något, dock kanske relativt lite eller så. Men ingenting är ju ingenting som sagt. Oh well, kanske jag som silar myggen lite i detta fallet. Det är lätt att bli blind när 10mm motsvarar 1600 pixlar på skärmen. Då är det ju liksom hur mycket som helst... Det rör sig 11mm/grad krängning upp till fem grader. Därefter rör det sig 13, 15 och 18mm/grad krängning. Men det är väl kanske ett lite mindre problem - Åtta grader krängning blir det ju inte särskilt ofta. Skulle det hända, lär jag platsa i lyfta på innerhjulet-tråden... |
||||||
Det är bara RC höjden som spelar roll. (Definitionen av rollcenterhöjd är den höjd där en horisontell (centripetal-) kraft kan verka utan att orsaka roll. Var RC ligger horisontellt spelar ingen roll)
I nyhetsbrevet juni 2011, under rubriken "Camber Gain Recomnendation", ger Mark Ortiz konkreta råd om camber gain och RC höjd: http://www.eviltwinmotorsports.com/w _________________ Johan Lekås |
||||||
Nu har jag läst igenom hela tråden från början till slut. Låt mig först infoga en sk. lolcat:
(Nu blir det lite långrandigt...but here goes) Sedan det jag egentligen hade tänkt ta upp: det pratas om Mercaspindelleder såsom varandes smidda av någon teutonsk vulkangud (dvs stryktåliga) men endast rörliga i en riktning...hur då en riktning? Jag är ju lätt MB-anfrätt och har en hög gamla W124 i olika stadier av förfall stående ute på gården och skulle gärna använda mig av MB-delar i andra byggen (läs:A310) Kan man använda sig av sådana i ett gängse A-armsbygge (dubbla A)? Tittade på lite bilder för att fräscha upp minnet, ser att lite tyngre modeller av W124 har svetsat fast spindelleden i bärarmen, inte helt lyckat att använda sig av...men det finns lösa att köpa också. Hade planer på att använda spindeln från en E420 eftersom den ska få gå till sista vilan om ett par veckor. Ser ut såhär: (nej det är inte ett McP även om det kan se så ut. Stötdämparens infästningar kan göras om till en hållare för övre spindelled, i alla fall i min fantasi) Tror att den går att bygga om lite för att funka med dubbla A:n. Allt går. Om det är bra eller inte lär jag väl märka, man tager vad man haver (MB fram o Audi bak...112/5 bultmönster i båda ändarna, så kan jag nyttja några av de mängder MB-fälgar som finns lite här och var på ägorna). Men då uppstår nästa fråga: om man tittar på en spindelled från W124 så ser den ut såhär: Den ska alltså pressas in i bärarmen underifrån om jag förstått saken rätt...hur kan det hålla för en tung bil? Känns som om hela kulan kan ramla ur i ett kraftigt gupp. Nu gör den ju inte det (väl), men kan det vara det som fått Mercedes att svetsa fast leden i bärarmen på senare/tyngre modeller? _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 219, 220, 221 >> 158 besök idag (1114834 totalt) |