Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | 1, 2, 3 ... 219, 220, 221 >> 166 besök senaste veckan (1117933 totalt) |
2009 revs bilen ned för omfattande renovering och modifiering. Denna renovering börjar på sidan 50.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php En liten presentation av min pontiac som är tänkt som asfaltsskrynklare! Mål: att göra folk förvånade ------------------------------ siffror; Vikt utan förare och 82 liter bensin; 1690 (föraren väger ungefär lika mycket som 82 litet soppa ) viktfördelning (52/48%) cgh (enligt strippbyggare) 55 cm ofjädrad vikt bak ca 160 kg (kapar många kilon i vinter med ny bakvagn!) ofjädrad vikt fram ca 95 kg hjulbas 2745 mm spårvidd fram 1600 mm spårvidd bak 1545 mm ------------------------------ Kaross: ganska original än så länge solida bussningar mellan hjälpram och kaross fyrkantsprofiler skall svetsas i golvet mellan framram och bakram även en liten bur/båge finns i tankarna karossen är delvis sömsvetsad, samma sak gäller framramen luftintag under kofångaren är förstorat och är tänkt att ta in kylluft till kylare och bromsar. Grillen ovanför kofångaren är stängd för att inte få in onödigt mycket luft i motorrummet. rensad kofångare fram för att spara "ett par" kilon. ------------------------------ inredning: dörrsidor; kåååålfiber. Ok, erkänner.. det är snyggt. Momo RS2 stolar, 5 pkt bälte momoratt, wilwood löstagbart rattnav Autometermätare - massvis! topeak cykeldator monterad i rattcentrum - funkar som hastighetsmätare och enkel färddator Växelspaken är förlängd för att vara enklare att nå från ratten. Slaglängd ca 17 cm Kortning är aktuellt så fort tid finns... ------------------------------ drivlina: motor: Pontiac 400 borr 104,7 mm slaglängd 95,3 mm volym 6555 cm3 Bottendel -Pontiac originalblock, borrat 0.030", toppdeckat, linjehonat både vid kamaxel och vevaxel. Avgradat -gjutskägg och förbättrad oljeretur från topparna. Pinnbultade överfall. -"high performancelager" för kam, stakar och vev -avgradad gjutskägg på veven. Externt balanserad -SCAT H-beam stakar, totalt 1,6 kg lättare än original med ARPbultar -TRW smidda kolvar, 400 gram lättare än original -Smitt stålsvänghjul, lättat 6 kg (till 9,5 kg) med rullager som pilotbussning istället för bronsstyrning. -Centerforce 11" tryckplatta och lamell -Siliconfylld svängningsdämpare -Sacs Kamkedja och CNCfrästa kamdrev -Hemmabyggd torrsumpsdrivning -Ministartmotor, 6 kg lättare än original Smörjsystem -Barnes 4-stegs torrsumpspump, genomgången och renoverad med nya o-ringar osv. Suger från två ställen på tråget samt i dalen ovanför kamaxeln (där tändspolen satt tidigare). -En bärkasse ANkopplingar ungefär -Hemmabyggt oljetråg -Peterson oljetank placerad bakom höger framhjul. Behöver demontera framskärmen för att kunna släppa ut oljan... -Peterson oljefilter och scavengenät toppar -Kauffman Racing aluminiumtoppar CNCportade till 290 CFM vid 28", 65 cc (kompression med standardhöjd på packningen 10,9:1) -Titan retainers -Ferrera rostfria ventiler -Comp Cams lättviktsfjädrar insug -modifierat Edelbrock Torker insug med 2" spacer. Lättat 2 kg, bortkapad EGR och modifierat för insprutning. matchportat mot topparna både på insug samt mot vattenkanaler. -Wilson racing spjällhus, 1000 cfm -Moroso termostathus med uttag för termostatlock -summit racing fuel rail -Bosch 42 lbs gröna spridare -En herrans massa ANkopplingar -Steeda justerbar bränsletrycksregulator -Electromotive TEC 2 styrsystem med fördelarlös tändning Övrigt -Elvattenpump -1 3/4" Headers med 3" collector. -3" avgassytem fram till dämparna (som ligger före bakaxeln) och därefter 2,5". X-pipa. -Servopump från någon winston cup bil -105A generator, lågt monterad -Effekt: Alldeles för mycket... det var aldrig meningen att det skulle bli sån här monsterrenovering... -Viktbesparing: Ca 73 kg! ------------------------------ 'specialmodifierat' SAAB 9000 kopplingslager Borg Wagner T56 6-vxl låda 2.66:1 på ettan, tätstegat till 4an och 0,50:1 på sexan bakaxel: stel gjutjärnsklump med 4,56:1 och en diff... ------------------------------ Chassie: fram: infästningspunkten för övre bärarmen något sänkt och tillbakaflyttad 650 lbs/in fjädrar med justertallrik - kan höja bilen 1,5" eller sänka 1" 1,25" kräningshämmare Koni justerbara dämpare polyuretan och delrinbussningar överallt... byter så sakteliga ut polyt mot delrin 330 mm Corvette eftermarknadsskivor med Corvette C5 ok och Hawk hiperformance belägg samt 3" kylslangar ------------------------------ bak: 175 lbs/in bladfjädrar (jag vet, det är lite häst&vagnstuk på kärran ) där framfästet är höjt för mer anti squat 1" krängare - ska bygga om den till justerbar när jag får tid (har sagt det i två år nu ) koni justerbara dämpare 300 mm skivor med Corvette C4 ok Beemerfälgar 17x8,5 och 17x10 ------------------------------ vinterns modifieringar ny huvudbromscylinder och bromsservo mastodontmotorrenovering!!!! ny lättöverskådligare instrumentbräda (ingen som är lite sugen på att koppla el?) lätta bilen lite här och där... |
||
här var det lite bilder!
ramen, pulverlackad och med nya bussningar. Hemmasvarvade delrinbussningar till krängaren bakaxel i klart skick Den högteknologiska bakvagnen i färdigt skick.. Och nej, det är inte en rallybil! frambromsarna Detaljstudie av blöta bromsok växellådskåpan, eftersom originalkåpan är för cheva, slaktades en annan pontiackåpa och sattes ihop till vad som syns på bilderna urtrampningslager alá saab! 70 kg växellåda! det ska va sex o välja på! motorrummet ser ut så här, bra med pulverlack, bara o tvätta lite o så blir det blankt o fint! hastighetsmätare! Stolarna Liter bilder på utsidan! Den här vyn kommer ni se mest av!!! |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
hmmm.... jag ser det så att det är en digital hastighetsmätare... det finns ju en massa bilar med digital hastighetsmätare... ärligt talat tänkte jag faktiskt inte så långt.... |
||
Dett borde inte vara ett problem, finns massor med motorcyklar med digital mätare (R1, Fireblade, GSX-R, osv) samt massor av Supermotard hojar med faktisk cykeldator..... mvh Bo _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||
Har du provat att väga den där "ramen" som framvagnen sitter i?
Där finns några extra hekton. Vi bytte ut den mot egentillverkade pinaler på en Camaro för ett tag sen och blev mäkta förvånade när vi skulle flytta de gamla bitarna. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
man tackar för kommentarerna!
nej jag kom aldrig så långt... bar omkring på den lite i garaget och när den skulle till blästraren, men hade aldrig vågen i närheten förrens det var för sent... Skulle dock tippa på att den väger kring 50-60 kg Utbytesversion finns på vill ha listan, men då får det bli corvetteupphängningar också |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
||
Jag har läst att det går finfint i amatörbyggen om man bara ser till att ha belysning på den också. Jag antar att det även gäller äldre bilar... Kanske det går att fixa så belysningen på denna lyser konstant (vilket jag har för mig att den modellen inte gör)? och jag tycker det ser uppfriskande ut med lågprofildäck på en jänkare. Jag tycker det brukar vara superfläskiga 13-14" eller 20" stylinghjul med två varv isoleringstejp på numera. Dessa hjulen är precis lagom, IMHo. _________________ Göran Karlsson |
||
Den är svintuff! Gillar BMW fälgar och manuell 6-växlad låda också!
På tal om motorer...är det inte bättre att behålla orginalmotor istället för att böka dit en BMW spis? Tänkt dig Megasqirt, alutoppar och eventuellt dubbla sniglar om det finns plats (och det verkar det finnas). Då får du ett hav av vrid och hästkrafter... Det finns utbredda lösningar för att få snurr på dessa motorer bland rag...sorry, bilinteresserat folk. och det verkar inte vara så hiskligt dyrt at plocka med dom heller... (fast jag kan inget om jänkebilar). Jättecool bil! Bakaxelupphängningen är lite sådär för bana men det kan man säkert fixa :-) _________________ G o r a n A m c o f f |
||
jag monterade 330 mm bromsarna fram... då fick jag inte över 15"fälgarna... 16" funkade inte heller... 17" är det några millimeter frigång... Och det görs bara suvdäck i högprofil o de e inte high performance |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | 1, 2, 3 ... 219, 220, 221 >> 166 besök senaste veckan (1117933 totalt) |