Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Åka dogbox
1718 besök totalt
Thompa
haninge /sthlm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Åka dogbox

Yes, köpte ju förra året en ganska ball driftingbil från Usa som rullat bla I Formula drift, körde rätt flitigt med den förra året men såg det lite av ett test år då det var mkt nytt från att gatsladda till fullfjädrad driftbil med mkt effekt, extrem väghållning, högerstyrt och en dogbox....

Lådan är en 4 petad(h-möstrad) G-force GSR vad jag förstått vanlig i nascar?? men även drifting i USA, tog ju en tid att vänja sig med att bara skicka i växlarna utan att koppla, då sånt sitter i ryggmärgen men ett mkt bra sett att kunna hålla bilen på sladd utan att få konstiga korektioner att parera.... men nu i våras när vi skulle busköra lite på elmia mässan så sa det ka-pang om lådan (och lite andra grejer med) tror dock på att det hela beror på matrial utmattning/fabrikations fel, (detta är vad jag tror hänt) då själva växlings axeln som styr slidarna i lådan gått av och jag fick i två växlar med ca 100km/h på bakhjulen....resten kan ni räkna ut själva..

Men nu är grejerna ihop och det drar ihop sig för årets första shakedown, och nu när jag insätt att det går att skotta en skottsäker låda har jag börjad fundera lite på hur man på bästa sätt kan spara på matrialet ( mkt förtext för en fråga men thats me )

så vad säger er erfarenhet av sånna här lådor, har ju studerat mkt film och sett att alla FD förarna tex kopplar när dom gasar upp bilarna i början, och under nerväxling ska man väll alltid koppla?? men tex bör man släppa något/helt på gasen när man växlar upp vad finns det för big nono's när det gäller dogbox ?? bör jag sträva efter att alltid använda kopplingen ändå?

mvh Thompa

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Åka dogbox

Thompa skrev:
Yes, köpte ju förra året en ganska ball driftingbil från Usa som rullat bla I Formula drift, körde rätt flitigt med den förra året men såg det lite av ett test år då det var mkt nytt från att gatsladda till fullfjädrad driftbil med mkt effekt, extrem väghållning, högerstyrt och en dogbox....

Lådan är en 4 petad(h-möstrad) G-force GSR vad jag förstått vanlig i nascar?? men även drifting i USA, tog ju en tid att vänja sig med att bara skicka i växlarna utan att koppla, då sånt sitter i ryggmärgen men ett mkt bra sett att kunna hålla bilen på sladd utan att få konstiga korektioner att parera.... men nu i våras när vi skulle busköra lite på elmia mässan så sa det ka-pang om lådan (och lite andra grejer med) tror dock på att det hela beror på matrial utmattning/fabrikations fel, (detta är vad jag tror hänt) då själva växlings axeln som styr slidarna i lådan gått av och jag fick i två växlar med ca 100km/h på bakhjulen....resten kan ni räkna ut själva..

Men nu är grejerna ihop och det drar ihop sig för årets första shakedown, och nu när jag insätt att det går att skotta en skottsäker låda har jag börjad fundera lite på hur man på bästa sätt kan spara på matrialet ( mkt förtext för en fråga men thats me )

så vad säger er erfarenhet av sånna här lådor, har ju studerat mkt film och sett att alla FD förarna tex kopplar när dom gasar upp bilarna i början, och under nerväxling ska man väll alltid koppla?? men tex bör man släppa något/helt på gasen när man växlar upp vad finns det för big nono's när det gäller dogbox ?? bör jag sträva efter att alltid använda kopplingen ändå?

mvh Thompa

Om inte din motorstyrning stöder att tändningen bryts ett kort ögonblick skaffa en lös 'quickshifter' och montera. Ställ in korrekt, så tändningen bryts precis så mycket det behövs för att du enkelt ska få ur växeln och i nästa.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Åka dogbox

Inga lådor är skottsäkra.

Nu vet jag inte hur din låda ser ut / är uppbyggd.
Du spar oftast lite på grejjerna om du använder koppling när du växlar. Jag använder tex alltid koppling när jag växlar upp ihop med att jag släpper ökning av gasen eller vad man ska säga, jag släpper inte gasen men jag låter bli att gasa mer Många av mina kollegor håller helt enkelt stumt, inga tändningsbryt ingenting utan bara en snabb högerhand.

Vid nerväxling är det 50/50 ungefär med eller utan koppling. Det är ju här den stora fördelen finns när du kommer på tvärs in och inser att du behöver ner en kugge men vänsterfoten ligger ju på bromspedalen för att justera.

Den viktigaste servicen på min låda är fingret som styr växelkullissen, iom att man pangar i växlarna så fort så till slut bryts den av med följd att man antingen får i många växlar eller så trillar den ner på fel sida om drevsatsen och åker med in. Jag har bytt växelfinger till ett i smitt stål - det kanske finns nåt motsvarande till din låda.

Tvåan får jag byta efter 1.5 säsong ungefär, det beror oftast på att doggarna inte går i klockrent då det snurrar väääldigt fort när jag ska dra i tvåan.

Kör på riktig olja, växla fort och bestämt.

haninge /sthlm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
sån här låda jag har http://www.gforcetransmissions.com/tran_gsr.asp

spräng skiss http://www.gforcetransmissions.com/pdfs/GSR%208.5x11.pdf

tyvär har jag bara bilder på "skadorna" men så här ser dog ringarna ut och dom två "slidearna", förs ju fram och till baka av två gafflar

gafflarna sitter ju på en och samma axel och denna hade gått av här, var på jag tror att jag fick i två växlar samtidigt

givetvis trilla biten från dogringen ner i ettans växel :/ och slog av en kugg vilken såklart är den ända som är ett stycke med botten stocken

vi passade även på att byta 4:e växeln då den började se lite risig ut, och kom ganska lindrigt undan ändå med 15k totalt ink frakt,

har ju kört på lite olika oljor, men från och med i år är det bara en rak 140 omega olja som kommer hällas i lådan (som jag nu mer säljer oxå) kommer köra den både i låda och bakaxel..

nä visst finns det inga skottsäkra saker, specielt inte i drifting ang tagga ner växlar, så har jag faktis inte kört nån banan där jag behövt växla ner på ställ bara upp... och ju mer jag kör destå mer har jag lärt mig använda sladden att bromsa farten mer, åker ju med en två vägs diff(känns ungefär som en svetsad ) och går det för fort har det funkat hitils att bara släppa och låta det låsa bakvägn allt dra lite i kryckan... risken när man börja bromsa med fram hjulen på ställ är att man snurrar ....därremot kan man ju bromsa sig in i kurva för att få bilen att överstyra...men det är mer dom som kommer från rallyn som kör så..

Åka dogbox
1718 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande