| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderfundering
|
1022 besök totalt |
|
Fjäderfundering
Efter många timmars tittande vad andra kör för fjäderhårdheter har jag börjat bilda mig en uppfattning om vad som funkar och inte funkar, men har en liten fundering angående hur hårdheterna anges? Säg en fjäder som är 4" lång, och jag letar upp på ett amerikanskt forum att det är 700lbs/in som gäller, men istället köper en fjäder som är 5" lång och anges till samma 700lbs/in, är dessa fjädrar olika hårda? _________________ Alexander Malerbakken |
||
|
Re: Fjäderfundering
Nej. De är lika hårda. De trycks ned lika långt vid given last, då de har samma fjäderkonstant. 700 punds last trycker ned båda fjädrarna en tum långt. _________________
|
||
|
Tre saker påverkar hårdheten om vi har samma material.
Materialets grovlek (tjockleken på stången man lindat till en fjäder). Ju grövre desto hårdare. Lindningens diameter (Fjäderns bredd), ju större desto mjukare. Antal varv, ju fler varv desto mjukare. kapar du ett varv blir fjädern propotionellt hårdare. Gör du fjädern längre med ett varv blir den mjukare. Gör du stigningen per varv lite större för att få den längre blir den lite tyngre vid samma hårdhet... Gör du den längre genom att göra fler varv måste du dessutom gå upp i material, och då blir den mycket tyngre. Så för att spara vikt ska man inte ha längre fjäder än att man precis kan utnyttja hela fjädringsvägen utan att fjädern nånsin bottnar. För att fjädern inte ska skallra vid utfjädring sätter man dit en jättemjuk hjälpfjäder som är bottnad isig när bilen står i normalhöjd. _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderfundering
|
1022 besök totalt |