Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Dino Atlas Sport 2000 -01
1, 2, 3   >>
10586 besök totalt
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
Bil och bil...

Hur som helst så har jag blivit med Sport 2000 kart, en Dino Atlas från -01
Komplett och klar thumbs up

Vad är Sport 2000??
(Det finns dom som kan detta 100ggr bättre än mig, men...)
Nationell klass.
Kartchassi fritt, med enbart broms bak (frambroms kommer att tillåtas, nytt för i år... )
Motor, vattenkyld 125cc motor med slirkoppling på ~30hk
Bridgestone enhetsdäck
Komplett med "fullkittad" förare, 165kg minimivikt
Klass för oss "äldre", 22år-

Jag provkörde den för tre veckor sedan, inomhus i Hammarby och kunde då konstatera att det inte direkt rörde sig om en hyrkart...
Banan blev smal och hal och motorn sotade nästan igen när jag körde ( )
Men när Hasse sedan "tog bort sotet" så... KÖÖÖÖP!!



Nästa steg blir att ta licens, den 20 Mars i Rasbo.
Skaffa de prylar som man inte har men behöver...
Sedan är det bara att invänta "fader vår" och torr bana på Rörken (Uppsala) så är det dax att bevisa sin kapacitet!! ( )

Mitt syfte med denna kart är att få lite Racing på nära håll, har minst fyra banor inom fem mils radie hemmifrån samt att det är lätt att ta sig till och från...



_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
Uppdatering 2004-03-03

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Välkommen till karting gänget

btw. Det ska troligen bli ett STCC-uppgörelse i Sport2000 Janne Flash Nilsson har en, o Mattias Andersson funderar på att köpa en oxå.

angående frambromsarna vet jag inte vad jag tycker.. hm..

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
Välkommen till karting gänget

Tackar!! vi är flera på rejsa som har Sport2000 om jag har förstått det, rejsamästerskapen i S2000!!

AndreasNyström skrev:
angående frambromsarna vet jag inte vad jag tycker.. hm..

För mig kvittar det efter som jag inte skall tävla, men klart är att det är ett tretoämne!!

Det jag tycker är trist med hela storyn är att man skapar ökade kostnader i en klass vars syfte (väl??) inte är att det skall vara det värsta. Vill man ha ett j-a mos och frambromsar så får man väl köra ICC thumbs up

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Hj.

Va kul. Jag har fått provköra Anders Y:s 2000 och det var definitivt en upplevelse. Det är verkligen attack á la 911. Vad man än gör så släpp iaf inte upp.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
BTG skrev:
...Vad man än gör så släpp iaf inte upp.

OK, jag antecknar i läroboken

Tackar!

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Vad kostar en sådan där tingest? Finns ju betydligt fler kartingbanor än bilracingbanor i närheten

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Vad kostar en sådan där tingest? Finns ju betydligt fler kartingbanor än bilracingbanor i närheten

Ny, komplett från 38-40K och uppåt

Begagnad ~20K och uppåt

Ett nytt chassi kostar ~20K och uppåt
Ett nytt chassi med frambroms kostar ~30K och uppåt
En ny komplett motor för Sport2000 kostar ~18-20K

Vad man sedan väljer?? jag köpte begagnat för att se, lära och ha kul!!


Mycket för pengarna!!

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Hur gick det med licensen?

själv får vi ingen licens förrens preleminärt 13april, och första tävlingen går 24 :/

har fått lösa ut prövapå-licens för o träna, vilket kostar 150:- / gång

hur gick licensen till?.. bara lära sig lite flaggor utantil?.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
Hur gick det med licensen?
hur gick licensen till?.. bara lära sig lite flaggor utantil?.

Whoops, sorry...

Jo, det gick bra, vi var två nya "Sport 2000-gubbar" (35+) och resten ~10år med föräldrar.
Man gick igenom lite tänkvärt gällande vett och etikett, hur hela upplägget är från tävlingsinbjudan, anmälan, ankomst, besiktning, träning, kval, startuppställning, formationsvarv, race, målgång, protest...

Sedan och dess kompisar med rött o blått o gult o svart o allt vad det var

Sedan blev det förhör och det var bara "kidsen" som fick svara (eller kanske bara var dom som kunde... )

Så, tre dagar senare kom inbetalningskortet från SBF, om några dagar är man debutant licensiat!!

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Jag ser att ni funderar över det nya med frambromsar... det är ju inte det stora "problemet" ni kommer få. Ifall ni vill hänga med när det är tävling är det ju förgasarna det hänger på, ni får ju ha 24mm förgasare nu och det blir ganska brutal skillnad när man har 24mm. Jag har testat Stefan Malm's sport 2000 (om ni vet vem han är) och han hade 24mm förgasare och frambromsar. Förgasaren ger duktigt med mycket mer varv och kraft. Däremot frambromsarna är skit. Det funkar inte att köra med frambromsar om man inte har så mycket fart som man har i ICC. Det blir helt konstig körstil, men mycket dyrare blir det inte.

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



hehe, jag fick svar om min licens idag, och praktiken på banan, hålls av Micke Johansson
han har jag kört hyrkart med rätt mycket, så det ska nog inte vara några problem hehe )

grattis till din Licens Robert
kanske ses på ngn bana!.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
Joni skrev:
Jag ser att ni funderar över det nya med frambromsar... det är ju inte det stora "problemet" ni kommer få...

Jag ser inte bromsarna som ett problem med tanke på att jag bara kommer att köra på träning för att det är roligt
Joni skrev:
Ifall ni vill hänga med när det är tävling är det ju förgasarna det hänger på, ni får ju ha 24mm förgasare nu och det blir ganska brutal skillnad när man har 24mm. Jag har testat Stefan Malm's sport 2000 (om ni vet vem han är) och han hade 24mm förgasare och frambromsar. Förgasaren ger duktigt med mycket mer varv och kraft...

Samma sak här, min gamla harv får gå så länge, jag kommer att ha fullt upp med att hålla i mig med det som är
AndreasNystrom skrev:
grattis till din Licens Robert
kanske ses på ngn bana!.

Tackar
Nja, jag kommer troligen mest att ses på Rörken/Uppsala alternativt på Ös-We ring/Upplandsväsby på träningstider... men vad vet man, jag har blivit biten av saker förr och innan man vet ordet av så växer tävlingsjä---en ut ur en...

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
Då var oskulden tagen på riktigt!!

Sicken liten bitsk ragata det var, först ville hon bara sura (eller var det bara jag som inte visste hur man skulle göra... ) och när hon väl var med på noterna blev det en resa vill jag lova eller flera faktiskt

Lite nya erfarenheter...
BTG skrev:

...Vad man än gör så släpp iaf inte upp.

och vad gör man i lånad kart (lika som min, fast mindre sur...) i tredje böjen på kalla däck... whoooow, den reser iväg, jag släpper
(hmmm, hur var det Micke nu sa... Vad man än gör så släpp inte)

Så efter första passet var tempot ungefär

Efter andra passet så var det lite mer åt

Sedan tredje passet så började livet likna och jag fick en lite snabbare kille (GUBBE!! ) att åka bakom mig och "putta" lite på mig för att sporra mig till lite mer tempo, vilket det blev för varje varv. Sedan släppte jag förbi honom för att få en rygg att åka på (eller jag tänkte det...) ut med hornen och med det ivern, skapligt häng, bromsar lite sent, fel spår, för tidigt apex, för tidig på gasen, ännu mer fel, BROMSA... sedan när vi rullade tillbaka karten från andra sidan banan så hade adrenalinet laggt sig igen... Och denna erfarenhet skall in i

Ös-We ring var platsen för dagen, mest för att få lite hjälp med inställningar av ett par kompisar, kan vara skönt att det finns någon på plats som kan karten innan och utan, allra helst när det strular.
Banan är kul, men väldigt guppig. Ser nu fram mot hemmapremiär på Rörken/Uppsala.

Det mesta sitter kvar där det skall, utom två skruv som gick av vid drevkåpan, blir någ lite j-vligt att får bort, men men...

Karting thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Jag är lite avis på dig låter som du hade en kanonkul dag!.

Själv var jag på Norrköpings kart-bana idag och var mekhjälp åt en kompis som körde där med sin
yamaha.
Där var det samma problem. Väldigt mycket kälskott som gjorde banan väldigt guppig, men det
fixade dom till med någon vält senare under året tydligen.

Vilken kart gick bäst då?, din eller den lånade?

gaah vad jag är sugen på o köra!.
Kart är nog den roligaste formen av racing!

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
Jag är lite avis på dig låter som du hade en kanonkul dag!.

Själv var jag på Norrköpings kart-bana idag och var mekhjälp åt en kompis som körde där med sin
yamaha.
Där var det samma problem. Väldigt mycket kälskott som gjorde banan väldigt guppig, men det
fixade dom till med någon vält senare under året tydligen.

Vilken kart gick bäst då?, din eller den lånade?

gaah vad jag är sugen på o köra!.
Kart är nog den roligaste formen av racing!

Jo, det var mer än kul, och vädret var perfekt och matchade min egen temp och tempohöjning under dagen
Banan är guppig beroende på att den är dålig. Tydligen vet man inte hur länge den kommer att få vara kvar och därför gör man inget åt den.

Efter som jag bara körde lånekart ett par varv och mina första varv till på köpet så kan inte jag säga att det var några större skilnader, det var mest
Tyckte i och för sig att min drog iväg lite bättre och det bekräftade kompisarna senare när dom var ute och jagade varandra med min och deras kart. Tydligen så har jag en nyare motor som är starkare i botten, klart tillräcklig för mig...

Kroppen känns förvånansvärt bra, trodde att jag skulle vara ~lam idag, men det är mest på några punkter på kroppen som har bytt färg, under skulderbladen och utsidan av låret, av stolen och sedan på insidan av knäna av tanken.

När vi höll på att packa ihop så drog hyrkartarna igång och då förstod man varför banan var svårare än jag kunde minnas från tidigare övningar... dom gick SÅ sakta!!! Knattarna i micro/mini är rena speedkulorna i jämförelse... Rejsas framtid thumbs up

om karting är den roligaste formen av racing vet jag inte, men utan tvekan mest "bang for the buck" och så nära F1 jag kommer att komma.

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
...om två lika dana skruvar går av, varför är den ena plättlätt att få bort, den första, medan den andra ställer till med ett j-a hallå...

Två M6:or som håller kåpan över motordrevet och kopplingen hade gått av, se bild
Dessa är av 12/9 kvalisort och inte helt roliga att borra i. Den första tog ~5 minuter medan den andra säkert höll mig sysselsatt i mer än en timme...
Nu är nya skruvar inhandlade och skall monteras i kväll



Det och rensning av däck var allt som behövdes efter min första "Shake-Down" vilket känns helt lagom kontra den körningen som jag fick thumbs up thumbs up

Jag lärde mig också att tändstift är förbrukningsvaror, har dom slagit igen så är dom i stort sett körda > blir till att införskaffa en laddning och ha med sig, man vill ju inte bli stående i depp-ån för ett sketet stift

Dax att införskaffa en starter och en kartkärra, fixa licens till ove (min nya Co-driver) så är det bara att köra igen!!


_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Robert Reinsson skrev:
...om två lika dana skruvar går av, varför är den ena plättlätt att få bort, den första, medan den andra ställer till med ett j-a hallå...

Två M6:or som håller kåpan över motordrevet och kopplingen hade gått av, se bild
Dessa är av 12/9 kvalisort och inte helt roliga att borra i. Den första tog ~5 minuter medan den andra säkert höll mig sysselsatt i mer än en timme...
Nu är nya skruvar inhandlade och skall monteras i kväll




Mina tre tips vad det gäller komma runt problemet med M6 i stål och Alu och varma motorer.
1. CRC kopparpasta på gängorna är ett måste.
2. Dra M6 med max 0,6-0,7 kg (inget finskt moment = tills det knäpper i armbågen)
3. Helicoila alu gängor som används ofta.

Ang stift... Det går att skölja ur dom med aceton och bränna på med gasollåga...
Varför slår dom igen, vet du det? För mycket på lågfarten kan ge elaka stiftkostnader.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag hade problem med tändstift till min Rotax i början och likadant om nån ovan testar den. Det berodde främst på för mesig körning. Om jag t.ex. på Järfällabanan inte kommer upp i varv så att det slutar "fyrtakta" innan första hårnålen så är faran stor att det blir tändstiftsbyte innan man tagit sig runt första varvet. Inte nåt större problem nu, men med tvärkallla däck som spinner vid gaspådrag ut ur depån och gör det helt omöjligt att styra sig igenom den första kurvan(man måste bromssladda sig igenom), så är det inte helt superenkelt om man är ovan.

Men du, Robert, har väl ställbart munstycke, eller? Då borde det vara ett mindre problem.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
Framför allt så slog dom igen tack vare meskörning av en total rookie

Sedan flödade förgasaren av någon outgrundlig anledning till att börja med och det gör knappast saken bättre, troligen var det något skit eller liknande, alternativt så var det för mycket soppa i tanken och det blev övertryck...

AndersY skrev:
Men du, Robert, har väl ställbart munstycke, eller? Då borde det vara ett mindre problem.
Benjamin Ernryd skrev:
Ang stift... Det går att skölja ur dom med aceton och bränna på med gasollåga...
Varför slår dom igen, vet du det? För mycket på lågfarten kan ge elaka stiftkostnader.

Jo, men först spelade det ingen roll hur vi skruvade, den överflödade ändå, men sedan så löstes det och vi fick till vettiga inställningar på förgasaren. Det är lågfart- och högfartsmustycke som är ställbara på en sådan förgasare. Den vill gärna ha lite uppställt på lågfart, men jag har inte "gått kursen ännu"

Benjamin Ernryd skrev:
Mina tre tips vad det gäller komma runt problemet med M6 i stål och Alu och varma motorer.
1. CRC kopparpasta på gängorna är ett måste.
2. Dra M6 med max 0,6-0,7 kg (inget finskt moment = tills det knäpper i armbågen)
3. Helicoila alu gängor som används ofta.

Kopparpasta kanske inte är så dumt, Bosse Bilis favorit detta borde även göra att den inte vibrerar loss lika lätt, eller?
Dra ganska lite med andra ord, den finska är inte att rekommendera, det kan jag hålla med om!!
Som tur var så var hålet väldigt djupt och den gamla skruven förhållandevis kort så det blev lite skador på gängan längst ut, men det är lätt 15mm gänga kvar och jag har köpt längre skruvar...

AndersY, vad kör man med för stift i Rotaxxarna??

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287


Trådstartare
Så var hemmapremiären avklarad, på Rörken utanför Uppsala thumbs up
Vi åkte dit igår, glada i hågen, ove och jag. Ove hade skaffat en Skoda pickup som dagen till ära gjorde premiär, med den ära, som karttransportör.

Vi kom på plats, packade ur, ordnade med anmälan, byta om, varmköra karten, kolla så allt är OK, lasta vagnen och rulla iväg till maskindepån.

Dax för vår klass, jag hoppar i och ove kör starten, iväg, lite sladdigt genom första kurvan, ovan och med kalla däck, hur hittar man runt på denna banan, hooops, lite fel spår, det ändrar vi nästa varv, tempot ökar, f-n det sladdar fortfarande, men det går fint att drifa lite, blir däcken inte varma snart?
, passet slut, in i depån och ur karten... Och då ser jag varför det varit sladdigt

Hade det regnat och regndäcken varit på så hade bredden bak varit bra...
Efter som vi måste slå ihop hjulen bak för att få in karten i pickupen eller för all del på släpet, så kanske det är att föredra att slå ut den igen när man skall köra, vilket inte var gjort under första passet, fram med boken och anteckna!
Justera, justera, justera...

Dax för pass två och premiär för ove i en kart vassare än hyrkart...
Iväg, genom första dubbel 90 graders högern, lite sakta, men som sagt, toknybörjare, in i partiet 90V-90H-90V, försvinner bakom en kulle som skymmer från depån, bakom kullen kommer kart 1, 2, ... , 4
Ingen ove!! springer iväg för att kolla vad som hänt och där sitter ove i en stillastående kart och
Hämta startern, lubba iväg, kommer fram, -den surade hela vägen fram hit till den dog, säger ove.
OK, sånt händer lätt. Hämtar vagnen och är beredd på att passet skall sluta.

Hur vad det AndersY sa...
AndersY skrev:
Jag hade problem med tändstift till min Rotax i början och likadant om nån ovan testar den. Det berodde främst på för mesig körning. Om jag t.ex. på Järfällabanan inte kommer upp i varv så att det slutar "fyrtakta" innan första hårnålen så är faran stor att det blir tändstiftsbyte innan man tagit sig runt första varvet.

Jaja, det är väl bara att ladda i en ny plugg och minska lite på lågfarten... rota, rota, rota ...är tändstiften som jag handlade förra veckan? Backen är tom :sgn-arg:
Finns det någon som har stift?? hittar ingen, testar att göra rent stiftet, i med det, karten startar, men går lite muggigt och stannar igen ger upp!

Vad lärde jag mig senast när jag körde, nu skall vi se vad jag skrev i "boken" ...
Robert Reinsson skrev:
Jag lärde mig också att tändstift är förbrukningsvaror, har dom slagit igen så är dom i stort sett körda > blir till att införskaffa en laddning och ha med sig, man vill ju inte bli stående i depp-ån för ett sketet stift


Glöm aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig att ta med tändstift, gärna en hel säck!!!
Nu blev vi, lika förbannat, stående i depp-ån för ett sketet stift och oves första repa blev tyvärr bara 5 kurvor lång > men det gav honom mersmak

Så det är väl bara att "bryta ihop och komma igen"

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Dino Atlas Sport 2000 -01
1, 2, 3   >>
10586 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande