Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -06
1 besök senaste veckan (3965 totalt)
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hej alla!
Hittills har jag endast varit en "reader". Jag har läst och suktat i detta forum ett par år.
Nu har jag äntligen tagit steget till att köpa mig en egen liten Rejsa-bil.
Bilen är en Clio Sport -06 som gått 7700mil och är blå till färgen.

Idag har jag varit på Mantorp och avverkat 30+ varv med busen. GUUUD vad roligt. Mer mer mer skriker hela kroppen.
Vi hade ett par instruktörer med och OJ vad mkt det finns att lära sig.
Har bara haft bilen ca 1v så detta var mest för att lära känna bilen och dess beteende.

Nu till mina frågor:

Bromsarna tog slut. Behöver nya OMGÅENDE. Ska man vända sig till Renault(volvo) / Mekonomen och köpa original eller ska jag beställa värre från t ex PEAN eller K-tec? Jag har tittat en del på Ferodo Ds / Ds2500, är de värda priset? Hur lång leveranstid?
Ska jag byta till stålomspunnet direkt? Kommer jag som amatör känna så stor skillnad att det är värt det?
Bilen är en pendlarbil, till o från jobbet ca 6mil om dagen(även en sambo som kör den). Så bromsarna ska fungera bra på vägen oxå. Jag hoppas på att även hinna köra några gånger på Sviestad i år.

Vill ha spacers. Som många andra skriver så tycker jag att däcken sitter för långt in i skärmarna. Blir det ett ökat slitage med spacers? Bana/landsväg?

Framöver kommer jag även behöva köpa lite nya däck. Måste antagligen ha 17"? Tips o rekommendationer mottages.

Tar gärna även emot andra tips o ideer om körning, bilen, träffar, mm ,mm.


Tack

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Grattis!


Inte originalbromsbelägg IMHO. Inte Mekonomen noname. PEAN thumbs up Ferodo om bilen inte är så tung (osäker på vad en Clio väger in på). Kolla in fler svar i frågan innan du bestämmer dig thumbs up:

Värmetåligare bromsvätska thumbs up

Stålomspunnet är IMHO överreklamerat men en del tycker det ger något.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ferodo DS3000 om du vill ha riktigt bett annars DS2500, bra belägg till rätt pris

Ny vätska måste du ha, köp Motul RBF600 ute hos Beviks. Stålspunnet är inte prio 1.

Däck, Khumo V70 K90 från Camskill.co.uk, är nog det bästa och mest prisvärda r-däcket du kan hitta. Du bör ta en funderare på en rejält ökning av camber ifall du ska köra r-däck.

Spacers är inte några problem, se bra till att beställa riktiga hubcentriska spacers, tex genom MantonRacing. Personligen tycker jag det är en fördel att köra pinbult i kombination med spacers.

Lycka till med bygget

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Gott!
Då blir det DS2500 o ny bromsvätska innan Sviestad den 18/6(tror det var den 18'e?).
Eftersom jag hade panik, så köpte jag vanliga belägg på Mekonomen, PEAN hade stängt i fredags.
Undrar om man kan "spara" på belägg? Tänkte att jag kunde byta mellan DS och org beläggen när jag ska köra på bana. Kan beläggen bli dåliga av att ligga på hyllan en vinter?

R-däck får nog bli till nästa säsong isf. Om jag inte hittar Extra uppsättning fälgar billigt.
Hur fungerar det med massa Camber om man kör den en hel del till vardags?

Pinbulltar kan jag förstå är en stor fördel!

Är det någon som vet vad det är för insexnyckel för att lossa på oken? Var nyss ut och efter mycket om och men fick jag upp bilen, loss på skruvarna, bort med fälgen och insåg att jag inte hade tillräckligt stor insex...SUCK!

En annan fråga, hur trycker man lättast in kolvarna på så stora ok? Förut har jag använt en tvin för att pressa in kolven. Ska man köpa ngt "kit" på biltema? Speciellt om det kommer bli en följetång på att byta belägg ofta.



Moderatorn: Kanske ska flytta denna till "våra racebilar"?

Tack för all hjälp!

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Rockhound skrev:
Gott!
Då blir det DS2500 o ny bromsvätska innan Sviestad den 18/6(tror det var den 18'e?).
Eftersom jag hade panik, så köpte jag vanliga belägg på Mekonomen, PEAN hade stängt i fredags.
Undrar om man kan "spara" på belägg? Tänkte att jag kunde byta mellan DS och org beläggen när jag ska köra på bana. Kan beläggen bli dåliga av att ligga på hyllan en vinter?

R-däck får nog bli till nästa säsong isf. Om jag inte hittar Extra uppsättning fälgar billigt.
Hur fungerar det med massa Camber om man kör den en hel del till vardags?

Pinbulltar kan jag förstå är en stor fördel!

Är det någon som vet vad det är för insexnyckel för att lossa på oken? Var nyss ut och efter mycket om och men fick jag upp bilen, loss på skruvarna, bort med fälgen och insåg att jag inte hade tillräckligt stor insex...SUCK!

En annan fråga, hur trycker man lättast in kolvarna på så stora ok? Förut har jag använt en tvin för att pressa in kolven. Ska man köpa ngt "kit" på biltema? Speciellt om det kommer bli en följetång på att byta belägg ofta.



Moderatorn: Kanske ska flytta denna till "våra racebilar"?

Tack för all hjälp!


Beläggen blir inte dåliga av att ligga på hyllan, däremot kanske du inte kommer palla att hålla på och byta. Ds2500 är så pass snälla att du lika gärna kan köra med dom jämt.

Btw, du behöver inte ta bort oken för att byta belägg. Det brukar sitta en eller två låssprintar, du knackar ut den och kan sedan dra beläggen rakt ut ur oken.

Med belägg och ok kvar på plats brukar jag bara köra in en stor skruvmejsel mellan skivan och belägget och bryta lite försiktigt. Kolvarna brukar gå tillbaka rätt lätt. När du fått tillbaka ena sidans kolvar stoppa då in något av lämplig storlek (helst presspassning) mellan belägg och skiva. Använd sedan skruvmejseln för att trycka tillbaka kolvarna på andra sidan av oket. Klart, plocka bort verktyg och gammla belägg, stoppa i de nya, dit med lås sprintarna och kör

Mycket camber kanske man inte vill ha i en pendlarbil, med 2,5 grader är iaf inga problem alls.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Så, nu är beläggen nya och även bromsvätskan ny. Köpte Motul rbf 600 på Beviks! Tack för tipsen Dignell!
Ska bli intressant med nya bromsar/vätska på Sviestad på måndag. Dock så blev det NoName bromsar från AutoExperten då PEAN inte hade Ferodo, och jag hade smått panik.

Hoppas bara på bra väder o roliga bilar!

Är det fler som ska dit på måndag?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Rockhound skrev:
Så, nu är beläggen nya och även bromsvätskan ny. Köpte Motul rbf 600 på Beviks! Tack för tipsen Dignell!
Ska bli intressant med nya bromsar/vätska på Sviestad på måndag. Dock så blev det NoName bromsar från AutoExperten då PEAN inte hade Ferodo, och jag hade smått panik.

Hoppas bara på bra väder o roliga bilar!

Är det fler som ska dit på måndag?


Det var så lite så

Belägg köper du lämpligast via DemonTweeks eller K-tec racing i UK. Är du betalande medlem på Cliosport.net har du 10% respektive 5% rabatt på dom butikerna, det lönar sig snabbt.

Jag kommer på måndag förutsatt bra väder.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Oki. Ska kolla vad det kostar. Vill köpa så mkt, däck, svarta fälgar(måla mina), spacers, fjädrar eller dämpare, mm..:-)
Tycker iofs att bromsarna bettar riktigt bra org.

Jag bor ju nästgårds så jag åker nog dit o hoppas på fint väder någon gång under kvällen iaf.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Oki. Ska kolla vad det kostar. Vill köpa så mkt, däck, svarta fälgar(måla mina), spacers, fjädrar eller dämpare, mm..:-)
Tycker iofs att bromsarna bettar riktigt bra org.

Jag bor ju nästgårds så jag åker nog dit o hoppas på fint väder någon gång under kvällen iaf.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Så, nu har jag varit på Sviestad och kört igen. Galet kul!!
Denna gång använde jag Harrys Laptimer och lyckades filma lite. Riktigt kul att se och kunna jämföra hatigheter och tider. Även om jag vet att den inte är helt exakt.
Finns fortfarande MYCKET kvar att lära. Första gången på Sviestad, med bil, fick jag åka med Dignell för att lära mig lite spårval(tusen tack, om jag inte sagt det tidigare!!). Denna gången fick jag åka med Per i en Porsche Cayman S vilket oxå var mycket givande!!!

Det tråkiga är att flexröret verkar ha spruckit, så nu låter bilen som en riktig rallybil, i dålig mening.
Har någon tips på vart man kan köpa nytt? Ska man beställa bara den delen eller är det lika bra att byta hela systemet?

I övrigt har jag precis satt på mina svara fälgar. Kul med lite förändring.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Rockhound skrev:
Så, nu har jag varit på Sviestad och kört igen. Galet kul!!
Denna gång använde jag Harrys Laptimer och lyckades filma lite. Riktigt kul att se och kunna jämföra hatigheter och tider. Även om jag vet att den inte är helt exakt.
Finns fortfarande MYCKET kvar att lära. Första gången på Sviestad, med bil, fick jag åka med Dignell för att lära mig lite spårval(tusen tack, om jag inte sagt det tidigare!!). Denna gången fick jag åka med Per i en Porsche Cayman S vilket oxå var mycket givande!!!

Det tråkiga är att flexröret verkar ha spruckit, så nu låter bilen som en riktig rallybil, i dålig mening.
Har någon tips på vart man kan köpa nytt? Ska man beställa bara den delen eller är det lika bra att byta hela systemet?

I övrigt har jag precis satt på mina svara fälgar. Kul med lite förändring.


hela grenröret måste byttas gjorde det på min, tro det delen ligger på drygt 8000:- från renualt, sen tog det x antal timmar och bytta då man måste släppa ner framvagns byggan mm, så räknar en 12-15k om du gör att på en renualt verkstad.

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Ja det var ju en trevlig kostnad. 17700:- skulle Renault ha totalt. Bara delen kostade över 9000:-
Som tur var tog försäkringsbolaget kostnaden och jag fick betala 5000:- i självrisk vilket känns helt ok med tanke på totalsumman.
Dock fick jag tjata lite på försäkringsgubben, men efter att han sagt att de endast står för grenrör kunde jag övertala honom att det faktiskt var grenröret som måste bytas.

Så nu är det bytt och passade även på att byta olja och filter.

Även nylackade svarta fälgar till vinterdäcken sitter på bilen.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -06
1 besök senaste veckan (3965 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande