Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2395 besök totalt |
Syrran fyllde jämnt och hade festen på en vingård i italien. Då kan man ju inte låta bli att passa på med lite kul turer i krokarna. Valde att flyga till Milano och bokade en specifik bil åt det sportiga hållet, men fick en "buss" i stället.
Färden gick därefter norrut och efter en övernattning i Tirano gick det uppför mot Passo Dello Stevlio. Vi körde upp på västra sidan och ner på östra sidan. Det är en spännande serpentinväg och man får köra väldigt sakta. Möte med bilar, motorcyklister och cyklister gör att man inte kan stå på... Resan fortsätter i morgon! Alla mina bilder ifrån Stelvio: http://www.nillet.com/annat/12italia ![]() Halvvägs upp på västra sidan. ![]() Halvvägs upp och det bär mer uppför. ![]() "Bussen" ![]() 4 grader, lätt snöfall och 2758 m.ö.h. ![]() Östra sidan var besvärligare. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Om du utgår ifrån Milano så har du Ferrari i Modena, Lamborghini i St. Agata och Ducati i Bologna inom räckhåll. Sen finns Pagani utanför Modena och min favorit Panini Collection (Maseratis fabriksmuseum) i krokarna av Modena. Ett annat kul tips kan vara att kolla in den gamla ovalen vid Monza banan.
Sen finns även http://www.maranellorosso.com/ med Ferrari och Abarth bilar men det är i San Marino och inte värt omvägen. http://www.motorvalley.com/museums-a http://www.motorvalley.com/museums-a Tog en sväng förbi Stelvio för några år sedan och det är en häftig naturupplevelse men körningsmässigt är det inte så imponerande. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Det kommer mera...
Eftersom det var andra resan till området har vi varit på några ovanliga ställen också. Får se hur mycket jag hinner skriva om i kväll... Panini collection var en höjdare men där var vi förra gången, vi skulle kört dit igen för det har byggts en bana på spottavstånd därifrån, men vi hann inte... ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Från förra resan (2006): http://www.nillet.com/annat/italien/
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Från Stelvio fortsatte resan till en liten by som heter Maranello.
Vi kom dit på kvällen och museet (och fabriken) hade varit stängd under dagen på grund av jordbävning. Övernattade gjorde vi på Maranello Village som var hyffsat billigt och inte helt oväntat kretsade allt kring ett visst bilmärke. Min resekompis är ferrarifanatiker och vi var i museet igen även om det inte är ett bra museum. Vi tog bussturen in på fabriken och banan, men man fick inte se så mycket. Resekompisen fick äntligen köra Ferrari hos en av de många uthyrarna och vi avslutade med en måltid på Ferrari restaurangen. Det nyöppnade museet inne i Modena (Museo Casa Enzo Ferrari) var egentligen inte så bra det heller. Det var stilfullt men det innehöll inte mer än en Ferrari. Resten var lånade bilar från andra museum. Många Alfa Romeo eftersom deras museum i Arese håller på att renoveras, men även flera Stanguellini, Maserati och en De Tomaso. Alla mina bilder från Ferrari finns här: http://www.nillet.com/annat/12italia ![]() Museet i Maranello i kvällsljus. ![]() Hotellet Maranello Village. ![]() Ferrari:s restaurang där några förarkontrakt undertecknats. ![]() 3 månader sedan Museo Casa Enzo Ferrari öppnade. ![]() Verkstaden på Museo Casa Enzo Ferrari. ![]() Hittade denna bild ibland de historiska bilderna. Carozzeria Sport Cars gjorde karossen till Ulf Norinder:s skadade bil.[/img] _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Bredvid nya Ferrari-museet i Modena ligger Maserati:s fabrik. De har även ett showroom, inte mycket att se men är man i krokarna så...
Mina bilder från Maserati-fabriken: http://www.nillet.com/annat/12italia Vi körde även förbi Bugatti Automobili som var där de tillverkade bilar innan Audi köpte upp namnet efter kunkursen. Mina bilder från Bugatti: http://www.nillet.com/annat/12italia Sedan körde vi förbi Pagani men där fick vi bara 5 minuter så det blev till att fotografera och åka därifrån. Mina bilder från Pagani: http://www.nillet.com/annat/12italia Fyller på med mer från resan i morgon... ![]() Bakre entrén till Maserati-fabriken. ![]() Främre entrén med showroom. ![]() Nerlagda fabriken. ![]() Man kunde tydligen komma in, men vi hade inte tid över. ![]() Pagani Zonda Tricolore. ![]() Vilken bil Pagani Zonda R är! _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Glömde...
Visste inte vad som satt på bilen, vet ni? ![]() Fick leta upp märkningen, det är en oljekylare... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Planen var att köra en trackday på Mugello men det fanns ingen just då. Däremot såg vi att det var Ferrari Challenge på Mugello och åkte dit ändå.
Det var 458 på löpande band och en och annan 430 som körde. Samtidigt kördes det en cup och Superstars. I Superstars var det några namn vi kände igen, Johnny Herbert och Vitantonio Liuzzi. Men vänta nu här högtalarna pratade om en svensk... Johan Kristofferson kände vi inte till men efternamnet var bekant, i depån bytade vi några få ord med honom och han var överraskad över att få se svenskar. Han låg etta i serien och körde därför med mycket straffvikt. På kvällen googlade vi fram att han var kändare än vi anade, han kör bla STCC och hans far heter Tommy. Mugello var en mycket fin anläggning och den ligger vackert bland bergen. Alla mina bilder från Mugello: http://www.nillet.com/annat/12italia ![]() Johnny Herbert är äldre och väger något kilo mer än när han körde F1. ![]() Vädret var behagliagre denna dag, som svensk sommar ungefär. ![]() Johan Kristoffersson kvalade bra (vi var där på lördagen). ![]() Banan ligger vackert. ![]() Mugello:s entré. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Såg i Evo att Mazzanti Automobili utanför Pisa hade en ny bilmodell på gång. Eftersom vi var i området passade vi på att fråga om vi fick hälsa på. Vi fick en rundtur i nya "ateljén" där vi fick se bilen som just nu är i produktion och prototypen som är på gång.
Antas är en bilmodell som byggs på beställningen där kunderna får välja mellan olika motorer och andra alternativ. Kunderna kommer från mellanöstern och numera mest från Kina. Vulcan är en bilmodell som togs fram men sedan såldes hela projektet. Nya modellen heter Evantra och vi fick se koceptbilen. Ute i verkstaden höll man på att snickra på prototypen men där fick vi inte fotografera. Företaget har två verksamheter, den andra restaurerar gamla bilar. Företaget finns på 4 platser och där vi var höll man på med en replika på en Porsche 906 åt en kund som inte vågade köra med sin riktiga bil. http://www.femauto.it/en/ Mina bilder från Mazzanti: http://www.nillet.com/annat/12italia ![]() Nya "ateljén". ![]() Luca Mazzanti och Antas. ![]() Antas inredning. ![]() Konceptversionen av Evantra. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Bilen kostar bara ca 2,5 mille så de måste spara in på någoting. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2395 besök totalt |