| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetemp nu igen, mätt i tråg alt vid termostathus!
|
3699 besök totalt |
|
Tjena! Jag har en M50b28 turbinmodell i asconan, på den mäter jag oljtempen nere i sumpen, på gata med inspirerad körning så hamnar jag på ca 70 grader varm olja, ca 85 på mantorp i 15+ grader. Denna mätning ger ju svar på medeltempen på oljan, efter kylning av oljekylaren. Är det nån här som har efarenhet av att mäta i sumpen OCH vid termostathuset där oljan släpps ut till kylaren? Tycker att jag har oförskämt låg temp, förra året hade jag ca 120-130 grader (iof mätt med en jätteexakt biltemamätare) vid termostathuset. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re: Oljetemp nu igen, mätt i tråg alt vid termostathus!
Någonstans mellan 15-30 grader kan du nog räkna med att tempen höjs genom ökning av trycket och bortforsling av värme från motorn. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Tempen i sumpen är ju samma som tempen i flödet till oljepumpen. Reservation för att jag tänker våtsump med luftflöde runt sumpen. |
||||
|
Har man torrsump kan man mäta det som kommer ur motorn, men du har väl vanlig våtsump med integrerad pump, så jag förstår inte hur du tänker. Flödet är väl från motorn ner i sumpen, sedan via pumpen till kylaren och sist igenom filtret upp i motorn, och sen tillbaka till sumpen. Om du vill veta vad som går in i motorn kan du mäta på returen från kylaren. Hade det så på Miatan för ett halvt sekel sedan. Det är steget bättre än i sumpen där som Niklas säger, det kan ligga och svalna lite. Då vet du iafl vad som går in i motorn. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Hur kan tempen vara 70 grader i sumpen och 120 grader vid termostathuset? Kylningen i sumpen är helt försumbar enligt min mening. Oljan ligger mindre än en minut i sumpen innan den åter skickas upp i motorn. Jag mäter oljetempen efter pumpen i kanalen från oljefiltret och utan kylare låg normalt oljan 10 grader över motortemperaturen. Vid hård körning givetvis högre.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
120 var oljan förra året med helt annan maskin och utan oljekylning mätt vid termostathuset.
Gjorde en tankevurpa Ang flödet där. Oljan är Som varmast i sumpen såklart. Vi får se imorgon på mantorp vart tempen vandrar! Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Blir det verkligen bra? Om jag inte minns fel har Opel Calibra en termostat som inte öppnar dörrens vid 107 grader, och då bordendet väl inte bli rätt förrens den har öppnat? Eller tänker jag fel igen...
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
hade du en snilleblixt nu
förutsättningen för att oljekylaren används är ju då att termostaten är öppen, om man har en sån ... sen, om den är byggd att öppna vid 107 grader är det väl någon som har tänkt ut att 107 är en lagom temp, och då behövs j nte kylarenunder den tempen, så då är det j oväsentligt om mätaren då inte mäter, eftersom deninte behöver mäta, man är ju bara intreserad av maxtempen. Så jag tycker det är helt ok med att mäta efter kylaren ändå
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re:
Hela sumpen (oljetråget) fungerar som ett element och strålar bort värme, en hel del äldre bilar med lite rejsiga ambitioner har tråg med många och stora kylflänsar för att få bort mer värme och kanske slippa en oljekylare. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Det är fortfarande försumbart. Oljetråget har en yta mot omgivande luft i storleksordningen som en stor kastrull och i en kastrull kan man värma upp vatten eller olja till 100 grader med bara några hundra W tillförd effekt. Alltså kan man uppskatta den avgivna effekten genom tråget till några hundra W, inte flera kW som man kan avge genom en effektiv oljekylare. Visst förekommer det flänsade tråg men i slutänden räcker det inte till för bankörning även om det givetvis är bättre än ett slätt plåttråg.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Jag håller helt me Guson i detta, kylningseffekten i tråget är väldigt låg och oljan står där väldigt kort stund, en stor mängd olja som är uppvärmd kyls inte av snabbt i samlad mängd, kom oxå ihåg att oljan aldrig är stilla i en motor. Menar den står inte 5 min o kyls av i kanten på tråget intill en even kylfläns....
Oljan är som kallast ut ur oljekylet om sådant finns och som varmast bör den vara om konstruktionen är rätt i oljekanalen som löper mot oljekyl. För att säkert veta oljetemp kan man mäta in o ut ur oljekyl, mätt på motorn (och om man vill i tråget, så ser man skillnaden) men det blir många mätare o hålla reda på.....
Viktigast är ju att se så oljan inte rusar upp i temperatur under körning av någon anledning, och att inte belasta maskin innan viss temp uppnådd i början, ja brukar köra mkt lugna varv innan 70 grader. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
|
vet inte alls om det är intressant för dig men förra året så åkte jag (m50turbo) å hade konstant jätte hög temp vid oljetrycks kontakten (120+) men slog av strax efter det.
I år så har jag m3 hus och termostat och 19raders oljekyl och det är omöjligt att komma upp över 95c. Btw såg dig på mantorp
_________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
|
Hittade förörvrigt en snygg bild på dig här!!
http://www.facebook.com/media/set/?s _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3699 besök totalt |