| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bilen drar snett.
|
2 besök senaste veckan (4580 totalt) |
|
Bilen drar snett.
Jag har precis plockat ner framvagnen på min golf med mc phearson (stavning??) Bytte alla bussningar och samtidigt monterade jag excentriska topplagringar. Jag hamnade hyfsat rätt med topplagringarna på vänster rsp. höger sida. Mätprotokoll från hjul inst.. camber: V fram -2,27 H fram -2,34; caster V fram 5,59 H fram 5,41 men jag hamnade konstigt på KPI: V fram 2,16 H fram 3,25 och Komb vinkel?? V fram 2,09 H fram 3,10. Toe justerades enligt fabriks inst. (har inte den uppgiften nu), lika på båda sidorna inom 0,01grader. Bilen drar kraftigt snett åt vänster och gör jag en kraftig burn-out syns det tydligt på däcks spåren att vänster fram ger mycket mer gummi i asfalten i innerkant än ytterkant medans höger fram lämnar ett mer jämnt spår. Än fast camber är med så liten skillnad mellan höger och vänster. Är det KPI som spökar för mig? Där jag lämnade in bilen på hjulinställningen så visste dom inte ens vad KPI är. Några tips på hur jag kan få KPI jämnare och slippa att bilen drar så förbannat snett? Spindelleden är justerbar i längsled så jag misstänker att KPI blir annorlunda om spårvidden är olika på vänster resp. höger sida. Slarvade och mätte inte när jag monterade spindellederna. _________________ Mathias Hellqvist |
|
Mja, KPI som sådan borde inte ha någon större inverkan i sig så länge det går rakt fram - men ändrar sig inte styrradien ganska rejält som bieffekt när man justerar camber/KPI med dessa konstruktionerna? Styrradie är ju extra känsligt på FWD; kan räcka med några mm fel ET på fälgarna för att det ska bli slingrigt vid pådrag. Symmetri höger/vänster borde väl rimligtvis vara än mer kritiskt.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
|
Du har inte problem med olika tryck på framhjulen? Bilen är som ett bord med ett för kort ben?
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
|
Jag har spenderat hela dagen med att söka på sai,kpi, ackermann, scrub mm mm
Nu snurrar det rejält i skallen av all info så nu bär det iväg mot garaget för skruvande och rensning av skallen. För att få till hjulinställningen lite bättre har jag kommit fram till:Jag ska vrida ena topplagringen (dom är excentriska och har massvis av monteringshål så man kan justera). Så att caster mellan höger vänster fram inte skiljer, men 5,59grader och 5,41grader kanske är så ytterst lite så det inte spelar nån roll? Försöka mäta längden på bärarms infästning - spindelled på höger vänster sida för att få samma längd och förhoppningsvis kunna få ner skillnaden på KPI som är över en grad vänster höger. Eftersom cambern ligger så jämnt mellan höger vänster och KPI skiljer över 1 grad så borde längden på ena bärarmen vara mätbart längre?. (övre bulthålet på spindeln är ovalt så man kan justera cambern) Har kanske förlängt höger bärarm med den justerbara spindellleden och kompenserat med justeringen för camber? Vad som jag inte kan förstå är att: cambern är väldigt lika på vänster höger sida men enligt däckspåren i marken så är cambern massor massor mer negativ på vänstersida. Kolsvarta tjocka spår av gummi vänster innre, knappt synligt vänster yttre och jämnsvarta spår på höger däck. Jämför med att mäta tempen på däcket för att kolla att cambern är rätt justerad på en racebil. Är det nått annat som kan påverka detta udda fenomen då både camber och toe på båda hjulen är lika enligt hjulinställnings utrustningen?? Har kollat lufttrycket i däcken och det är lika på båda däcken Vad är komb vinkel?? det skiljer 1 grad mellan höger vänster Hoppas nån orkar läsa mitt svammel och komma med några tips på vad som bör justera och vad som kan anses som ligga inom tolerans. Visst kan jag bara lämna in bilen på en hjulinställning men tyvärr så vill dom bara ställa enligt tabellen dom får upp för en standard golf vr6 och när det är ändrat med tex mina excentriska topplagringar så vill dom inte ställa utan man får själv vara med och justera. _________________ Mathias Hellqvist |
|
Det låter ju lite som om "effektiv" camber skulle kunna skilja mellan sidorna... Var och hur mäter du camber? Finns det något flex som skulle kunna påverka cambern om något annat är asymmetriskt?
Å andra sidan så har du ju en del camber (till skillnad från standardinställningarna på de flesta bilar), och då får man ju lätt denna effekten om det blir för lite vikt på ena hjulet. Så, cornerweight? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
|
Nu har jag kommit tillrätta med problemet.
Jag hade två olika märken på däcken fram men båda är 205/40-17. Körde hela förra året med samma framdäck utan problem att bilen ville dra sig åt nått håll. Men nu när jag har bytt ut mjuka gummibussningar mot delrinbussningar i bärarmen och en 20mm tjock alu platta med ledlager som topplagring så börjar bilen plötsligt ge utslag på små skillnader i chassiet. Den lilla skillnad som fanns i rullomkrets mellan däcken åts tydligen upp av det mjuka chassiet förra året men nu när sakerna sitter fast på sin plats så märks det klar skillnad på små justeringar. Ska kanske också nämna att jag körde med ej justerbara fjädrben förra året och nu har jag höjd inställbara coil overs så kanske det är större skillnad mellan höger vänster fram i vikt också. Jag lurade mig mycket på att bilen drog snett och bara vänster däck blev slitet på insidan än fast cambern var lika på båda sidorna. Nu förflyttade jag mer vikt på det hjulet som hade mindre rullomkrets pga av det styvare chassiet. Slutsats: Ibland bortser man det enklaste, självklara och letar fel på fel ställen. Dock ska jag justera chassiet så KPI blir mer jämnt mellan sidorna, det lär ju inte bli sämre. _________________ Mathias Hellqvist |
![]() |
Skruva banåkabil
Bilen drar snett.
|
2 besök senaste veckan (4580 totalt) |