| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ersättnings skruvar till splitfälgar
|
7 besök senaste veckan (4258 totalt) |
|
Tjenare har fakkat upp 5 bultar till mina BBS fälgar och vill nu ersätta med annat icke originalt.. Kan möjligtvis dessa kvaliteer som följer vara ett bra val..(kommer lackera bultarna efter montering) MC6S M8x30 12.9 ISO 4762/DIN 912 INSEXSKRUV OBEHANDLAD med tillhörande mutter som heter M6MF M8 8 FZB DIN 6923 FLÄNSMUTTER FLÄNSDIAM = 17.9mm ska även använda mig av Loctite 222 gänglåsning svag. Kommer detta bli lika bra som original bultarna?? Vissa har rekkomenderat rostfria A4 i m8x30 men dessa kostar ju likvärdigt med original(runt 3500:-)och vad jag kan läsa mig till dessutom sprödare än 12.9 bultarna... Fälgarna är BBS RC041 eller bmw style 29 som dom också kallas.. _________________ Jonaz Carlson |
||
|
nja snarare så att alla 80 såg risiga ut från början..har sedan lackat om dom till guld..men nu ser dom lite bättre ut men inte dugligt åt mig..så alla skall bytas ut...
Sedan råkade jag hitta m8x30 a4 rostfritt på jobbet men är kass på hållfasthetslära.. _________________ Jonaz Carlson |
||
|
det brukar finnas BBS-splitskruv och liknande på ebay.de för humana pengar annars.
Och i mina BBS sitter det 10.9 original. Om du går ner från 12.9 till 10.9 kan du få zinkade istället eftersom färgen knappast kommer tränga in överallt runt bultskallarna. |
||
|
Re:
så då skule alltså dessa K6S M8x30 10.9 FZB Artikelnummer: 188490 ISO 7380 KULLRIG INSEXSKRUV BLANK. FÖRPACKNING OM 100 STYCK. OBS! PRIS ANGER STYCK! kunna vara ett bra alternativ då menar du?? Jätteglad för svaren jag får då jag måste ha ihop fälgarna inna veckan är slut.. _________________ Jonaz Carlson |
||
|
Det där har jag också hört från flera håll att Alu och Rostfritt är no, no. Men hur kommer det sig då att många båtmotorer blandar Alu och Rostfritt?
|
||
|
saken är ju att fälfbanan är lackerad i samtlige hål där bultarna satt förut med splines.
Centrumet är också lackat i hålen där bulten tidigare gick igenom..sålunda finns det inga gängor i aluminiumet överhuvudtaget.. så den rostfria bulten kommer sitta igenom ett lackerat hålrum..med andra ord kommer knappast aluminiumet och det rostfria att träffas rent ytmässigt.. _________________ Jonaz Carlson |
||
|
Det kommer inte bli bra med rostfritt i aluminium
Dessa fälgar är väll 2delad splitt å skruven dras in i innerdelen av fälgen, å den är väll ändå aluminium?
Hade jag gjort det hade jag dragit i en gängtapp å rensat ur gängorna som är lackerade nu, min erfarenhet är att gör man det inte så är skruven en vacker dag bara plötsligt borta
Som sagt finns de ju bultar på ebay, runt 100 euro för ett sett till fyra 30 bults tror jag de var =) _________________ Henrik Stålberg BMW 320i -87 Räcer BMW 325i touring -01 Brukis Kawasaki KX250f -09 Leksaken Lynx RC 600 -07 Vinterleksaken |
||
|
Standard 8.8 M8 har väl en brottsturka på ett par-tre ton åtminstone, och det sitter väl 20(?) skruvar i varje fälg. När det gäller gängor i aluminium brukar dom ändå ge upp ungefär samtidigt som vanliga skruvar går av, så nyttan med nått starkare än 8.8 känns högst begränsad...
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (4258 totalt) |