| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpa rätt 2,25" fjädrar
|
1649 besök totalt |
|
Köpa rätt 2,25" fjädrar
Skulle behöva lite hjälp med att välja rätt fjädrar. Jag har sökt lite men det hjälpte mig inte så mycket tyvärr. Jag känner att jag inte har en aning om vart jag ska börja. Längd, hårdhet och med eller utan hjälpfjäder? Bilen i fråga är en Volvo 240 som jag byggt egna ställbara fjäderben fram och ställbara fjäderskålar bak. Jag har inte valt några dämpare ännu. Jag kommer nästan bara köra bana och prova på lite drifting med den. Kan hända att den får åka lite på gata. Har ingen inriktning ännu mer än att ha kul
Alla tips är uppskattade! _________________ //Tommy Fredriksson |
||
|
Frågan är kanske lite "bred"...det finns flera trådar som pratar om hur man beräknar rätt fjäder genom att ta fram en frekvens i Hz men det kräver rätt mycket grunddata.
Du kanske hellre skulle leta efter någon som kör 240 och kopiera de värdena. Jag själv som handlar med engelska delar mäter fjädrarna i lbs/inch, och skulle gissa på mellan 300 och 400 lbs/inch fram, för en bil som ibland ska gå på gata. Längden hänger mer ihop med fjäderbenets längd och vilken ride height du vill ha. Men hjälpfjäder är bra så kan man välja höjd lite friare utan att fjädern glappar. Bak är det lite klurig utväxling på 240-fjäder, så där behövs nog rätt hård fjäder, kolla med folk som kör sån, tycker jag... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Precis som du säger så hade jag nästan hoppats på att någon som kör en 240 kunde delat med sig av det han testat eller vad han kör med. Det är väl lite fel forum att fråga om volvo
Längden tänkte jag att jag skulle mäta på dom fjädrarna jag har på bilen nu och köra samma längd. Får väl helt enkelt köpa nya om det blir helt åt skogen. Chansade lite på att någon hade en bra grund som jag senare kan jobba vidare på om det inte fungerar för mig Den kommer gå så ytterst sällan på gatan att det nästan är att räkna bort. Att den är hård i fjädringen är något jag bara får acceptera.
Av förra årets erfarenhet så va den väldigt hård och bestämd på gata men väldigt mjuk när jag körde på mantorp. Nästan okörbar skulle jag vilja säga. _________________ //Tommy Fredriksson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Köpa rätt 2,25" fjädrar
|
1649 besök totalt |