| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur ta bort asfaltsmassa?
|
1 besök senaste veckan (5834 totalt) |
|
Hej Håller på att ta bort asfaltsmatta i ett banåkarobjekt. Jag har sökt på forumet utan några svar eller trådar som behandlar det. Stora bitar går att bryta bort men det blir lite prickar kvar av mattan, jag misstänker att det är bitumen och inget lim som mattan sitter med? Jag har provat med bromsrengöring, det funkar men det tar en bra stund med att gnugga bort resterna av mattan med, lika så cellolusaförtunning. Kallavfettning, det löser inte upp fläckarna utan bara lite på ytan. Jag vill helst inte slipa bilen plåtren inuti, annars hade det varit lätt att lösa det. Någon som sitter på ett bra tips för att få bort resterna? Jag funderar på att köpa biltemas labeloff och testa med, någon som har provat det? Mvh |
||
|
Re: Hur ta bort asfaltsmassa?
Jag körde värmepistol och en gammal kniv. Antar att en spackelspade skulle funka ännu bättre. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||
|
|
||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Jag får bort själva mattan men inte resterna, jag beställde en dunk sånt här idag:
http://www.pingens.se/p/avfettning-2 Det ska ju lösa asfalt iaf. Jag ska köpa labeloff imorgon med och testa med. Förtunning tycker jag att det tog tid att få bort det med. Annars är mitt tips från 3M:
Men då blir det plåtrent. Det är dyra trissor men sjukt fort som dom avverkar allt utom plåten. Använde det till att få bort rutlimmet när jag tog bort taket. Och har provat lite inne i bilen med. Jag är inte så sugen på att få bilen plåtren inuti. Även om den ska lackas iofs.. |
||
|
Jag löste med lacknafta.. lägg en trasa indränkt med nafta ovanpå... (visst fn, jag har ju grillställning), men det funkade på insidan av caprigolvet.. efter en timme var det som smör och man kunde ta 95% med en japanspackel. Resten kunde man torka. Men jag ska nog ta det sista med förtunning innan jag målar med etsprimer.
En kompis satte bilen på pallbockar och kjolade med presening och satte in en kupévärmare under bilen och det blev ockå löst och fint av värmen. _________________ Arne Lindgren |
||
|
Även om du är igång just nu så, kanske det ger någon ett tips...
Frysa mattan. Kyla är ju gratis på vintern och kostar lite kolsyresnö/motsv den varmare tiden på året. När mattan är frusen, är det bara att gå lös med klubbhammare. Behövs ingen efterbehandling med kem. rent och snyggt direkt. /Rikard _________________ Rikard Niva |
||
|
Re:
Lacknafta är väl koncentrerad avfettning ungefär? Vilket borde vara asfaltslösande. |
||
|
Re:
Låter som att labeloff tar resterna då? Vilket är det jag söker. Ska in på Biltema imorgon och köpa det och prova med. (nej,jag vet inte hur man gör för att quota flera inlägg i samma )
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (5834 totalt) |