Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Lotus Super Seven S4 1974
5037 besök totalt
kghaas
Oslo, Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 48


Trådstartare
Jeg har kjopt meg en orginal Lotus Super Seven S4 1974 modell. Denne modellen er bygget I ca. 700 eksemplarer og denne bilen er en av de siste 38, som ble bygget av Lotus. Denne bilen ble satt sammen av Caterham, var blå og ble solgt til Tyskland. Den ble tatt med til Norge som flyttegods i 1978.
Siden 2004 har den stått innelåst i en garasje frem til jeg kjopte den 2011.

Om S4:
S4 modellen fikk god kritikk, og var overlegen den tidligere S3 modellen. Den var også en salgssuksees I sin tid. Når Lotus valgte å slutte med Seven biler og solgte rettighetene til Caterham, var det rettighetene til S3 som de solgte.
Alle biler som Caterham, og andre som har begynnt å bygge Seven type biler er derfor basert på S3. I Seven kretser så er S4 en skjeldenhet og det er delte meninger om utseende.


Logg:

SEPTEMBER 2011:
Henting:


I garasjen:




Startet med renovering:



OKTOBER 2011:
Bygger om fra RHD til LHD








NOVEMBER 2011:

Siden jeg fikk feil på besikning på bremser bak, så valgte jeg like godt å oppgradere til skivebremser. Bestillte et kit fra Arrow-engineering i UK.
Jeg skal kjore med 13", så jeg trengte de minste skivene. Det krever at enden på akslingen må maskineres ned fra 137mm til 130mm. Siden jeg ikke har en svarv, så var det bare vinkelsliper, tomgang og 3de gir som gjalt. 7 minutter per side og perfekt



Så tok jeg ut akslingen. Det er en Escort English axel med Capri 9" trommel bremser. Innfestinger på akslingen er spesifikt for Lotus.


Kit'et som jeg kjopte var helt komplett, og med Alu calippere. Veldig lett. Jeg veide nytt mot gammelt:
Capri 9" Drum setup: 16,4kg (begge sider)
Disk kit:13,8kg (Begge sider)


Calippere er fra Mini One



JANUAR 2012
Test montering


Pga unoyaktigehter i Fords Aksler så var det nodvendig å space ut med 4mm skiver


FEBRUAR 2012
Akslingen er nå på plass i bilen, men naboen min fikk vannlekasje så jeg må torke ut for jeg gjor noe mer. Trykk for video....


MARS 2012:
Har fått gjort klart til lakk. Litt pussing og maskering så er det klart.

Har også fått noen deler som skal på etter hvert.


Difusor fra Kitcarspares.co.uk Ser veldig bra ut. kjopte også seter og ratt. Ratt ikke bra, seter ok. Man får det man betaler for....






APRIL 2012:
Brukte noen timer i garasjen og vips, så er den Orange. 3 lag med oransje og 5 lag med klar. For tidlig å si om det ble bra, da jeg har for lite lys. Noen områder var alt for dårlig opplyst slik at jeg lakket nesten i blinde. Men når man forst har startet så går det jo ikke an å snu...





Fargen ble veldig bra. rullet ut og fyrte opp motoren i dag. Da tok lednigene fyr, og det stod en stor royksky ut av instrumentpanelet.....
Må nok legge opp nytt ledningsnett etterhvert.



MAI 2012
Bilen er nå på veien og går som en kule!
Xflow motoren har en herlig lyd hvor det smeller og spytter. Dette er racer bil

Har ikke rukket å ta den med på bane ennå, og tror ikke jeg gjor det i år. Vil nok ha en kraftigere båge for det.

Bilutstilling med junior




_________________
Knut Aas

Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038
Porsche 944 TURBO
MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008
Citera
kghaas
Oslo, Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 48


Trådstartare







_________________
Knut Aas

Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038
Porsche 944 TURBO
MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008
Citera
kghaas
Oslo, Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 48


Trådstartare

_________________
Knut Aas

Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038
Porsche 944 TURBO
MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3376



Kul bil! Måste erkänna att jag tidigare inte gillat S4:an men jag har faktiskt ändrat åsikt nu när jag ser din - tror att den kommer att uppskattas mer ju längre tid som går. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
kghaas
Oslo, Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 48


Trådstartare
Ja, S4 litt elsk/hat. De fleste liker S3, og jeg synes S3 er penest i fronten. Jeg liker derimot bakskjermene på S4 best...
Det har forrige skjedd mye med bilen siden bildene er tatt: 2l duratec motor, microsquirt, bremser, girkasse, rollbar,
osv...

_________________
Knut Aas

Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038
Porsche 944 TURBO
MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Lotus Super Seven S4 1974
5037 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande