Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Riktiga regndäck eller bra gatdäck? skurna K21 vs Proxes R1R
1, 2, 3, 4   >>
42517 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Riktiga regndäck eller bra gatdäck? skurna K21 vs Proxes R1R

Hej

Har en fundering på vad som är vanligast i Roadsport, dem som inte trailar, när det kommer till däck och däcktransport.

Jag får plats med 6 st. hjul i bilen + verktyg och sånt som måste släpas med.
Och då kommer frågan automatiskt, vilka hjul skall man åka på och vilka skall man lasta i bilen, på väg till en körning?

Alt.1: Man åker på Kumho V70 K60 och har med sig 2 st extra K60 till framdäck,
samt 4 st riktiga regndäck tex: skurna V70 K21, från Wheelbase.

Alt.2: Åker ner på bättre gatdäck, tex. Toyo Proxes R1R (UTQG Rating: 140 AA A), som får tjänstgöra som regndäck vid behov.
Och så lastar man alla sina V70 K60 i bilen.

Båda allternativen har för- och nackdelar, men ville höra med er som har erfarenhet.

Alt.1: Fördelar:
- Man har alltid optimala däck för alla väder på tävlingen.

Alt.1: Nackdelar:
- Man kan köra slut på alla sina K60, så dem inte längre är åkbara på gatan, när man skall hem från tävlingen.
och då behöver man slita på K21-orna i onödan på väg hem = dyrt i längden.
- skurna K21 är inte så billiga.

--------------------------

Alt2: Fördelar:
- Bättre ekonomi, ca. 1000:-/däck, som fungerar både på bana och utanför
- Man har altid däck att kunna åka på hem.

Alt.2: Nackdelar:
- Man kan inte mäta sig med bilar som åker på skurna K21 i regnet.
------------------------------


Frågan är bara hur många har testat Proxes R1R i vätan och hur bra fungerar den?
Den är E-märkt och är klassad UTQG Rating: 140 AA A.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



R1R har testats i vätan och de fungerar mycket bättre än K61, men men, K22 är svårslagna.

Själv kör jag R888 GG som alternativ i vätan, de klarar ett par upptorkande lopp (även om mönstret tappar den vassa kanten). Sen har du GGG och SG...

Visst verkar denna sommaren varit blöt mest hela tiden, men väldigt fokuserade våtdäck kan bli lite ångest (speciellt vid risk för upptorkande då hela vitsen med att släpa med dem kan vara slutkörd på en stint, och det går inte fort då heller).

När jag rullade till/från så var det R888 GG mot backen och K60 på taket.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Vad menar du med "skurna"?
Däcken måste vara gatgodkända, dvs E-märkta.
De får inte modifieras, tex skära mer mönster.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

TPR skrev:
Vad menar du med "skurna"?
Däcken måste vara gatgodkända, dvs E-märkta.
De får inte modifieras, tex skära mer mönster.

De skärs av lev/tillverkare.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

TPR skrev:
Vad menar du med "skurna"?
Däcken måste vara gatgodkända, dvs E-märkta.
De får inte modifieras, tex skära mer mönster.

Det är skuret av Kumho själva och får användas med rätt intyg, gäller även i Roadsport, tydligen.
Har pratat med Martin på Wheelbase.

Tillåtna däck för BMW Cup Klass Standard och Modifierad skrev:
Kumho V70A i gummiblandning K22-soft med skuret mönster av Kumhos europeiska importör där mönstret anpassats för våt bana.
Dessa däck kan beställas av Wheelbase KB (se adress nedan).

Vid beställning anges produktkod "V70A-Wet" samt att däcken skall levereras med två intyg,
ett från Kumho Motorsport UK samt ett leverantörsintyg från Wheelbase KB.

OBS - Ovan nämnda Kumho V70A-Wet är EJ godkända att användas i BMW Cup utan dessa två intyg
som alltid skall kunna visas för tekniker eller reglementsgruppens representanter vid tävlingar i BMW Cup.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Benci skrev:
TPR skrev:
Vad menar du med "skurna"?
Däcken måste vara gatgodkända, dvs E-märkta.
De får inte modifieras, tex skära mer mönster.

Det är skuret av Kumho själva och får användas med rätt intyg, gäller även i Roadsport, tydligen.
Har pratat med Martin på Wheelbase.

Tillåtna däck för BMW Cup Klass Standard och Modifierad skrev:
Kumho V70A i gummiblandning K22-soft med skuret mönster av Kumhos europeiska importör där mönstret anpassats för våt bana.
Dessa däck kan beställas av Wheelbase KB (se adress nedan).

Vid beställning anges produktkod "V70A-Wet" samt att däcken skall levereras med två intyg,
ett från Kumho Motorsport UK samt ett leverantörsintyg från Wheelbase KB.

OBS - Ovan nämnda Kumho V70A-Wet är EJ godkända att användas i BMW Cup utan dessa två intyg
som alltid skall kunna visas för tekniker eller reglementsgruppens representanter vid tävlingar i BMW Cup.


Låter som en riktig gråzon om man behöver speciella intyg.
Det står "Egen skärning i däcket är ej tillåtet" är den nya tolkningen då att grannen kan göra det istället och är det ok då?
Skuret är skuret och original däckmönster är påverkat, eller?

Godkänt av vem?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Dessa skurna Khumo V70A-Wet i blanding K22 (soft) är även tillåtna i BMW Cup i klasser som tillåter R-däck
Då krävs intyg från.

Kumho Motorsport UK & Wheelbase KB.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Michael Bäck skrev:
Dessa skurna Khumo V70A-Wet i blanding K22 (soft) är även tillåtna i BMW Cup i klasser som tillåter R-däck
Då krävs intyg från.

Kumho Motorsport UK & Wheelbase KB.


Visst kan det vara så men diskussionen avsåg väl däck att använda i Roadsport och inte vad man får använda i BMW Cup?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Michael Bäck skrev:
Dessa skurna Khumo V70A-Wet i blanding K22 (soft) är även tillåtna i BMW Cup i klasser som tillåter R-däck
Då krävs intyg från.

Kumho Motorsport UK & Wheelbase KB.


Visst kan det vara så men diskussionen avsåg väl däck att använda i Roadsport och inte vad man får använda i BMW Cup?


Belyste bara att dessa däck inte är nån ovanlighet samt vika intyg som krävs

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Fischy..!

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Michael Bäck skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Michael Bäck skrev:
Dessa skurna Khumo V70A-Wet i blanding K22 (soft) är även tillåtna i BMW Cup i klasser som tillåter R-däck
Då krävs intyg från.

Kumho Motorsport UK & Wheelbase KB.


Visst kan det vara så men diskussionen avsåg väl däck att använda i Roadsport och inte vad man får använda i BMW Cup?


Belyste bara att dessa däck inte är nån ovanlighet samt vika intyg som krävs

thumbs up på det men tolkning/motivering kvarstår avseende vad som egentligen gäller i roadsport.
Konstaterar också att tolkningen är selektiv mot bilar med större fälgdimension då specialskurna däck inte finns för dem, däribland min egen.

Kanske skall maila Hoosier och be dem skära till och e-stämpla ett par lämpliga dimensioner i racevänligt gummi.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Re:

Magnus Bengtsson skrev:

Kanske skall maila Hoosier och be dem skära till och e-stämpla ett par lämpliga dimensioner i racevänligt gummi.

thumbs up

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Visst kan det vara så men diskussionen avsåg väl däck att använda i Roadsport och inte vad man får använda i BMW Cup?

Kan tyvärr ej återge samtalet med Martin ordagrant, men vad jag förstod så skulle dessa skurna K22 vara tillåtna även i Roadsport.

Han vann ju Roadsport B på dessa däck, så det har varit OK tydligen.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Benci skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Visst kan det vara så men diskussionen avsåg väl däck att använda i Roadsport och inte vad man får använda i BMW Cup?

Kan tyvärr ej återge samtalet med Martin ordagrant, men vad jag förstod så skulle dessa skurna K22 vara tillåtna även i Roadsport.

Han vann ju Roadsport B på dessa däck, så det har varit OK tydligen.


Jag är med på att du fått den informationen men som jag tidigare skrev;

"Låter som en riktig gråzon om man behöver speciella intyg.
Det står "Egen skärning i däcket är ej tillåtet" är den nya tolkningen då att grannen kan göra det istället och är det ok då?
Skuret är skuret och original däckmönster är påverkat, eller?

Godkänt av vem?"



Känns som det behöver klaras ut innan en hel hög med förare köper dessa däck, blir ju inte en mer godkänd och accepterad tolkning bara för att många hänger på strömmen för att inte bli ifrånkörda.

Jag anser det vara en ganska avsevärd skillnad i tolkning mot tidigare och som jag förstått roadsport deltagarna så tas nya tolkningar/förslag på regelomskrivning upp för diskussion först, vänd ut och in och får först därefter en eventuell acceptans genom förtydligande eller ändring i reglementet.

Och som jag också skrev, slutresultatet är selektivt bland deltagarna och då blir det ett sportsligt problem som inte ens pengar till fler/nya däck kan påverka.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



Visst är det en gråzon.

Öppnade mönster gjorda av Kumho Motorsport har förekommit i Roadsport i åtminstone tio år. Reglementet är skrivet lagom bra som vanligt
Men det är först nu när det körts med K22 som det uppmärksammats, och det är gummiblandningen som spelar störst roll IMHO.

Det som är mest fishy i grunden är att du kan köpa däck med E-märke som inte skulle klarar testerna för E-märkning (för att gummiblandnignen är för mjuk för att klara hållfasthetstesterna)...
En del tillverkare har inte E-märket på sina mjukaste blandningar, medan andra kör med samma vulkform som för de hårdare.

"Godkänt" är en sak, "accepterat" en annan, protesterat och nedslag en tredje.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4379



Vilka dimensioner finns K21 (eller är det K22?) i och vad kostar de skurna?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Niklas Falk skrev:
Visst är det en gråzon.

Öppnade mönster gjorda av Kumho Motorsport har förekommit i Roadsport i åtminstone tio år. Reglementet är skrivet lagom bra som vanligt
Men det är först nu när det körts med K22 som det uppmärksammats, och det är gummiblandningen som spelar störst roll IMHO.

Det som är mest fishy i grunden är att du kan köpa däck med E-märke som inte skulle klarar testerna för E-märkning (för att gummiblandnignen är för mjuk för att klara hållfasthetstesterna)...
En del tillverkare har inte E-märket på sina mjukaste blandningar, medan andra kör med samma vulkform som för de hårdare.

"Godkänt" är en sak, "accepterat" en annan, protesterat och nedslag en tredje.


Men vänta nu, skärs och används de vanliga Kuhmo V70 däcken också? Menar du Roadsport i Sverige eller någon annanstans? Det har i så fall hållits vääldigt tyst om detta till skillnad från övriga däcksdiskussioner.

Jag ser en viss men distinkt skillnad och därmed gränslinje mellan ett däck som är tillverkat på ett visst sätt och ett däck som har efterarbetats.
Som jag förstår så är det inte den e-godkända versionen av nämnda däck som används eftersom de de facto skärs efter tillverkning, beskrivningen av att dokumentation skall medföras för att övertyga tävlingsbesiktning tyder ju på det.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478



Håller med om att det är en gråzon och att det måste varit väldigt tyst om det eftersom jag hörde först om det i år efter att ha köpt Yokohama 022 för att använda i regn.

Krasst kan man väl säga att Kumho skär däcken under tillverkning. De har aldrig varit sålda och det är de som ger däcken sin e-märkning. Om man ska stoppa denna typ av verksamhet så får man utforma reglementet till att bara tillåta e-märkta däck som har gjutet mönster. Sen kan man fråga sig varför Kumho inte tar fram ett däck anpassat för regn.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Men vänta nu, skärs och används de vanliga Kuhmo V70 däcken också? Menar du Roadsport i Sverige eller någon annanstans? Det har i så fall hållits vääldigt tyst om detta till skillnad från övriga däcksdiskussioner.
Mönster levererat av Kumho Motorsport har använts förr, men då K6/K60, som inte fungerat så överlägset som K21/K22, i paritet med medium Toyo ungefär (men mycket bättre än standardmönstret på K60/K61).
Men det är inga mängder av förare som använt dem. På SSM var det tre bilar som rullade på K22 i vätan och alla tre utmärkte sig ganska tydligt, så stressen är lättfattad.

Sen finns det ju K12 också (ännu mjukare) i vissa dimensioner... De håller ett knappt varv när det är torrt, med E-märke...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



Re:

Magnus Mårtenson skrev:
Krasst kan man väl säga att Kumho skär däcken under tillverkning. De har aldrig varit sålda och det är de som ger däcken sin e-märkning. Om man ska stoppa denna typ av verksamhet så får man utforma reglementet till att bara tillåta e-märkta däck som har gjutet mönster. Sen kan man fråga sig varför Kumho inte tar fram ett däck anpassat för regn.
Det är rätt enkelt. E-märkningen testas fram med ett mönster och en gummiblandning, sen återanvänder man samma godkännande på övriga kombinationer (kreativt kanske man kan kalla det).
Att som brukare veta på om just det däck du köpt skulle klarat testerna är ju svårt (oavsett tillverkare med många kombinationer, tex ACB10 i supersoft).

Sen är marknaden för gatgodkända tävlingsdäck ganska liten (så kostnaderna för att E-märka ett regnvänligare mönster går inte att hämta hem). De större marknaderna kör med specdäck eller däck enligt listor. Det skulle ju vara en dum idé att sälja K22 till en gatåkare.

Martin G kan mycket mycket mer om historierna runt detta, men han är ju inte så lite partisk heller

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Kan vi backa ett steg och förklara vad skurna betyder? Tar man en kniv och skär i dem? Vad gör detta för greppet? Kan alla köpa dessa däck, och vad kostar det jämnfört med andra r-däck?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Riktiga regndäck eller bra gatdäck? skurna K21 vs Proxes R1R
1, 2, 3, 4   >>
42517 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande