Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Konservera motor
3669 besök totalt
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Konservera motor

Hur bör man bäst 'konservera' en inköpt reservmotor som förhoppningsvis blir ståendes i vanligt garage (inomhus och normal innetemperatur) i minst 10 år?

Byta olja? Någon speciell olja?

Något annat?

Ska man dra runt motorn med startmotorn ibland eller bättre att låta stå?

Förtydligande med reservmotor, reservmotor till tänkt banåkabil märke och modell för stunden okänt.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Fyll den med motorolja ända upp till påfyllningslocket, kanske dra runt den med startmotorn några varv också.

En sak att tänka på är att gummipackningar och packboxar kan stelna till efter några år i "kallt" tillstånd, så det kan börja svettas ut lite olja runt vevaxelns ändar.
Men om den ska ställas undan i 10 år så lär man ändå byta alla gummipackningar innan uppstart.

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Köp motorn om 10 år

Citera
racerberg
Stockholm
Här sen Maj 2012

Det ultimata är väl att alltid starta upp en motor minst en gång i månaden? Men självklart är det ju inte det smidigaste då den står utanför bil etc. Om inte det är möjligt så bör man väl åtminstone dra runt den någon gång i månaden?

Vill bara tillföra en rolig off topic sak. Hade en gammal bubbla från 63 som fick motorhaveri, så jag köpte en motor av en bonde som hade en 34 Hp motor liggande i en lada. Den hade legat där de senaste 25 åren övertäckt med hö, ostartad, priset var 400 kr med tanke på risken. Alla kloka racerförare hade fyllt på med ny olja och bytt stift, jag la i den och startade direkt, körde flera mil med bilen sen gick den ut för försäljning Driftsäkerhet? Jag kan tillägga att den vevade runt max 2 varv innan den hoppade igång.

"Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death"
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Jag hade nog tagit isär den och märkt upp allt samt lagt allt i ordning på en kvartspall med kragar.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Tycker den här ger bra ideer

http://www.cadillacclub.se/service/vinter.html
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Serva innan å upp på pallbockar av med hjulen osv.

Hade en bubbla isbil som jag bytte motor på. Hittade en på gården utomhus(inte under tak täckt med en gammal matta. Enligt farfar hade den stått där i 12år. Den hade först lite dåligt komp på 4rde cylindern men de gav sig när den blev varm.

Köpte även en toyota gt4 som stått ute i 7 år. På med ett batteri å så vred på nycken. Startade på andra varvet. Dock dog den efter 2 minuter... Soppatorsk...

Så tror motorer är ricktigt tåliga.

Serva. I med lite olja på kolvarna å så säg nattinatti

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Enda problemet jag haft var med en motor i min Nissan S12.

Den hade stått i ett par år med topplocket avskruvat så kolvar och cylindrar hade rostat ihop.

Efter bankande och vevande med rostolja samt en snabbhoning i varje cylinder när kolvarna stod i undre dödläge så ansåg jag att den var duglig.

Den kunde inte starta med egen maskin pga fasta kolvringar men efter att vi bogserat upp den i 90 km/h på tvåans växel så skakade allt loss och den startade.
Efter 15 min så gick den precis som vanligt och kompprovet visade samma på alla 4 cylindrar.

Man kan väcka döda motorer thumbs up

----

Pappa konserverar båtmotorn innan varje vinter.

Den är ju saltvattenkyld så han drar runt massa rent vatten och sen suger han i en konserveringsvätska i den.

Det finns konserveringsolja för bil att köpa.
Jag hade nog nöjt mig med att ha i motorolja som vanligt samt en skvätt olja i varje cylinder och veva runt motorn en gång per år så inget fastnar.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Enda som är "kritiskt" är sådant som inte täcks av oljefilm. T.ex. brukar det bli korrosion på kamaxelnockar och eventuellt på insidan av cylinderväggar. Bästa är att åtminstone veva runt den ett varv per år...även om det sker med handkraft.

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Jag kan egentligen inget i ämnet men skulle nog kört först med sådan konserveringsolja som Nikel länkar till och sedan stoppat in hela motorn i en lufttät plastpåse tillsammans med lite fuktslukare. Som lite overkill kan man tända ett värmeljus i plastinneslutningen precis innan man försluter den. Då får man bort i princip det mesta av syret och då bör det hålla än längre.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Förvara den i en lokal med luftavfuktare.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Jag hade nog tagit isär den och märkt upp allt samt lagt allt i ordning på en kvartspall med kragar.

Men då har man ju ingen reservmotor, vitsen med en reservmotor är ju att man på någon eller några timmar ska kunna ha den på plats i bilen och startad

Inte riktigt dtm-mercha med 12 minuter för motorbyte...

Har ju kommit en rad tips, blir väl att dra runt den utan bränsle någon gång i halvåret så det blir lite oljetryck och rotation.

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Missar jag ngt nu eller??

Du skrev att du skulle ha den stående i 10år....
Är det en "reserv/ersättningsmotor" som kan komma i drift på begäran är det som vilken sommarbil som helst mao...

Oroa dig inte, Ny olja, plugga ingångar, å wb-40 i cylindrarna, Samt olja kammarna då du vrider runt 1gång om året..

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Jovani skrev:
Missar jag ngt nu eller??

Du skrev att du skulle ha den stående i 10år....
Är det en "reserv/ersättningsmotor" som kan komma i drift på begäran är det som vilken sommarbil som helst mao...

Rolle skrev:
förhoppningsvis blir ståendes i vanligt garage (inomhus och normal innetemperatur) i minst 10 år?

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
Konservera motor
3669 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande