Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996: Tysken är såld | << 1, 2, 3, 4 ... 66, 67, 68 >> 107 besök senaste veckan (730232 totalt) |
Äntligen någon som inser att Porsche inte är något annat än en hög med plåt Den är inte helig... Nu kommer jag få alla märkesfanatiker efter mig _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||||
+1 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Om det är någon som får alla märkesfanatiker efter sig så borde det väl vara jag!?!? |
||||||
Tackar för alla uppmuntrande hejrop!!
Någon glasfiberkaross blir det nog inte... än iaf.. vem vet vad som händer i framtiden Tänkte fortsätta uppdatera tråden här ikväll, det är det väl ingen som har nåt emot?! |
||||||
Jag tänkte gå in mer på specifika delar i bygget nu.
Ställ frågor om det är nåt ni undrar över så ska jag försöka svara så gott jag kan! Första ämnet handlar om Styrväxeln, ursprung och placering och så. En blunder kommer sällan ensam, här hade jag inte tänkt på att en styrväxel skulle få plats så jag fick bygga om med en massa rör.. Men som sagt, gör om gör rätt! Till styrväxeln då, som härstammar från en BMW E46 M3 Cab -02. Provade så den skulle passa och med lite justering av ramen så går det alldeles utmärkt, får dock förskjuta den 50mm åt höger så styrstången kan anslutas in i styrväxeln. Detta resulterade i att jag fick tillverka styrstopp så att rattutslaget blir lika åt båda håll. Hade ändå tänkt använda mig av sådana så att inte styrarmarna kolliderar med fälgarna. Rattutslaget blir endast 20grader åt vardera håll, detta borde väl räcka för att ta sig fram på både gata och bana!? Efter att jag kontrollerat vart jag skulle tar ur i ramen för styrväxeln så sparkade jag igång plasmaskäraren och skar ut där det behövdes. För att få mjuka kraftövergångar så kapade jag till ett par rörstumpar och klöv och svetsade i. Såhär blev det efter att jag gjort fästen och monterat dit styrväxlen! |
||||||
instinktivt känner jag en fara för ditt liv med framhjul som inte kan svänga 20 grader är inte mycket när röven försöker köra om en.. på gatan blir det omöjligt att parkera osv.. therealpinto har säkert någon rekommendation på minsta lämpliga styrutslag _________________ //Johan Karlsson |
||||||
Med tanke på vad jag rullar omkring med till vardags så är det många som undrar vad jag håller på med när jag kommer körandes i -20 och full snöstorm Tro mig, många fanatiker där ute _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||
Jag ville få 100% Ackermann så med den bredden och ET på fälgarna jag ska använda så har jag inte så mkt att välja på tyvärr.. Testade fullt rattutslag på kompisens Skyline R34, han hade bara 27grader. Så jag tänkte att det får bära eller brista. Tror inte banbilar kan svänga så mkt mer med deras breda slicks som de använder? Nu kommer det inte bli någon shoppingvagn kanske heller så det där med parkering oroar jag mig inte för, man får väl dubbelparkera längre bort från ingången vid Ica istället! |
||||||
Kör du snökedjor också!? |
||||||
Tackar! Fler bilder kommer |
||||||
Då var det dags för de omtalade fälgarna då!
Av en ren slump sprang jag på ett par snygga billiga fälgar på Bildelsbasen, bredden var tillräcklig och ET't var funktionellt så jag slog till. Nån som känner igen fälgarna? Full av optimism och i tron av att det skulle dyka upp fler likadana inom en snar framtid så klickade jag som sagt hem dom. Vad jag inte visste var nypriset om jag inte skulle hitta fler begagnade.. Gick och kollade på lokala bilhandlaren och väl där fick jag en chock! Som tur hade jag ingen brådska så jag avvaktade. Året efter dök det upp en framfälg till så nu saknades bara en bakfälg. Men den kom aldrig och jag kände verkligen inte för att köpa en ny. Sen en dag såg jag nåt på blocket som jag kände igen, det var ett helt set! 500mil hade de rullat och var i kanonskick OCH med sulor på till och med!! Med den prislappen kunde jag inte låta bli så jag skickade iväg en kompis som bodde närmre att hämta dom åt mig. Nypriset med däck och fälgar ligger nånstans runt 2-3 månadslöner före skatt, jag behövde bara punga ut med vad ett hjul kostar nytt typ! Hade visst vid det laget hunnit måla om i garaget med, vad tycker ni om resultatet?? För er som inte känner igen fälgarna så kan jag meddela att de sitter på den här bilen till vardags när de inte vanhelgar en Porsche... |
||||||
|
||||||
I och med att bilen blir så pass bred med de fälgarna så går den ju inte på en vanlig hyrkärra om man skulle vilja, eller mot sin vilja, transportera den på en sådan. Något var tvunget till att göras!!
Skulle jag köpa en kärra?? Kostar pengar Mats, du vet... Skulle jag bygga en kärra? Nej det blir för mkt jobb och det är också dyrt.. Byta fälgar it is! Vilka bilmodeller har rätt bultdelning och så pass högt ET som jag behövde då? Inga.. Jag beslutade mig för att försöka hitta ett par lämpliga fälgar att modifiera! Efter många timmars letande hittade jag ett set 17" plåtfälgar till en billig peng. Ringde och prutade lite sen åkte jag ner och hämtade dom. 17x7 tum och ET48. Eftersom jag skulle svetsa om fälgarna så lämnade jag iväg dem för blästring. Då skulle centrumet bytas "bara"... Nya centrum lät jag skära ut i laser. De nya centrumen placerades i fälgarna Efter mycket mätande och lite skruvande så kunde jag svetsa fast dem! Maxade garagegrannens enfas-MAG men jag tror de ska sitta kvar Svetsat och klart! Eller...? Nej de gamla centrumen måste ju bort! Dags att gå lös med plasmaskäraren igen! Slipade till den skurna kanten och Voilá!! Det är knappt nån skillnad på storlek alls!! Om det är nån som undrar så kan man stoppa in plåtfälgen i bakfälgarna.. Lite zinkspray åkte på så de ej ska rosta. Helt okej resultat tycker jag! Det nya ET är 68mm. |
||||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996: Tysken är såld | << 1, 2, 3, 4 ... 66, 67, 68 >> 107 besök senaste veckan (730232 totalt) |