| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Renovera bromsok utan powertools?
|
1976 besök totalt |
|
Hejsan, har köpt ett renoveringskit till bromsarna på MR2an. Idag ska bilen på pallbockar och oken av. Inga problem. MEN alla guiderna jag hittar hänvisar till tryckluft och blästringsskåp m.m. och jag hittar ingen guide till hur man göra det utan dyra verktyg som jag inte har. * Går det att göra detta ändå? * Hur? |
||
|
Om ingen av kolvarna sitter riktigt fast borde du kunna pumpa ut dem med pedalen till de nästan poppar ur oken innan du kopplar loss oken från bilen. Sen brottar du ut kolvarna det sista på arbetsbänken med enkla handverktyg. Blästringen är väl överkurs om du bara skall byta gummidetaljerna.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Få ut kolvarna kommer jag nog lyckas med. Målet med renoveringen är att få en kolv som går trögt att gå smidigt igen, sekundärmålet är att lära mig renovera bromsok!
|
||
|
Re:
Ok, vilken grovhet/kornstorlek bör man använda? |
||
|
Skaffa en fettspruta och en nippel som passar antingen i bromsrörsanslutningen eller plugga där och pumpa in fettet via luftnippeln.
Fettet är lite lugnare än tryckluft, blir inte samma chockverkan. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Ok, varför ska man fylla oken med fett? Vilken sorts fett? |
||
|
Pumpa med fett är för att få ur kolvarna.
Tvätta rent ok (cylindrarna) och kolvar med avfettning, förtunning eller nått riktigt noga. prova att kolvarna löper fin utan packningar, är det inte massor med rost och de kärvar så putsa kolvarna/ cylindrarna med lite svinto eller liknande så de är blanka och kolvarna går fint i oken. smörj in med lite bromsvätska och montera ihop. Använd inget vanligt fett, finns speciellt fett om du vill smörja in det. Har du glidok så gör lika dant där på glidytorna, oftast krävs lite grövre grejor att få dom rena från rost mm men smörj in med kopparpasta tex som tål värmen. Även glidytorna för klossarna ska vara fina, brukar även smörja dom med kopparpasta för att det inte ska bli rostigt på ytorna som klossarna ska glida på när de blir slitna framöver en del säger att man inte ska göra det på grund av värmeledningen men det har funkat bra för mig och bromsarna funkar även nästa år utan att behöva slipa rent ytorna. Lycka till. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Jag utgår alltid från att kolvarna sitter fast på bromsok som ska renoveras. Men det kan ju bero på att jag mest pysslar med grejer som är 30-40 år gamla
Kör man med fettspruta så är det vanligt hederligt smörjfett som gäller, om det finns sånt att få tag på nu för tiden. En varning angående kopparpasta, den kan vara elak mot gummidetaljer. Gummit blir torrt och spricker. Till glidpinnarna i glidok finns det nåt gummibaserat fett http://allraceoil.com/pbrrubbergreas Detta har jag använt i glidok och det funkar perfekt. Snällt mot gummidelar och det tål hög temperatur. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
För oss som tävlar och får upp ganska höga temperaturer i bromsarna kan jag rekommendera CRCs siliconsmörjning för bromsar. För glidpinnarna då alltså!
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1976 besök totalt |