Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Banracingbilar
SÄLJES: BMW E30 M52B28 BMW CUP modifierad?
7777 besök totalt
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
SÄLJES: BMW E30 M52B28 BMW CUP modifierad?

Nu tror jag det är dags att skiljas, och tänkte se om det fanns intresse från någon annan att ta över.





Bilen är i grund och botten en E30 318i 1989, men numera är den registrerad via SFRO som ombyggt fordon med en M50B25, fullbur, 1 passagerare, ombyggd bakvagn mm. Alltså helt gatlegal i detta utförandet (om man blundar för den 1 extra hästkraften som M52an har på pappret).

Jag tror inte jag kan få med allt som är gjort, men mycket av ombyggnaden finns att läsa om i min projekttråd.

Motor
M52B28 från en E39 1998.
Original styrsystem med bibehållen EWS, boxen är chippad av Fekzen med anpassning för M50 insug och S50 extraktorgrenrör.
Motorn är totalt renoverad.
Toppen är ventilstyrningarna bytta och brotschade, ventilerna slipade, ventilsätena frästa.
Vevpartiet är balanserat ihop (tryckplatta, svänghjul, vevaxel, remskivor osv).
Ovanstående är gjort hos Hedströms motor och finns kvitto på över 10k.
Alla lager är bytta, alla packningar är bytta, många skruvar är nya, kolvringarna är bytta.
Sitter S50 oljefilterhus på med stålomspunna teflonslangar (riktiga pressade industrislangar och inget aluminiumskräp) till en 19 raders oljekylare.
M50 insug.
S50 grenrör.
Lätt aluminiumblock med dubbla helicoils till topplocksbultarna.
Schmiedmann förstärkt vattenpump.
Bosch platina tändstift.
Allt rengjort och lackerat.

Växellåda är den kraftiga ZF från 328/M3.
Stålomspunnen slang till slavcylindern.
Lättat M20 svänghjul.
Sachs racing tryckplatta 618.
Original fjädrad lamell med nytt urtrampningslager.
Kopplingsgaffel modifierad för M20 svänghjulet.
Kardan från E36 328.
Ny hardyskiva och stödlager.

Extraktorgrenröret är ombyggt så det går till enkelt 2.5"
Mellan grenrör och katalysator är det rostfritt 2,5" rör som är lindat med avgasbandage för att hålla temperaturen nere inne i bilen och hålla katalysatorn varmare.
SBFgodkänd racekatt
Simons största rostfria 2,5" ljuddämpare på slutet
Den går väldigt tyst så ingen risk för svartflagg

Bränslesystemet består av en delad originaltank med ny originalpump. Den oanvända tankhalvan sitter dock kvar och huserar lite slangar och ett bränslefilter.
Stålomspunna teflonslangar från tanken fram till motorutrymmet.

Bakvagn
Blästrad och pulverlackad svart.
188 diffhuset med en Drexler motorsport lamellbroms i, ryktas om 75% men jag vet inget annat än att den bromsar BRA.
3,25 i utväxling, följer även med 3,73 och 4,10 men de är lite slitna.
Egen framtaget justeringskit för hjulvinklar typ "DTM" med möjlighet att justera både camber och toe.
Mecmoves dyraste motorsport ledlager "Rodobal MTE" (5000kr bara dem) med neopren"mössa" som skyddar mot smuts.
En MYCKET lättrörlig bakvagn med bra grepp.
2,25" racingfjädrar från Millway med hjälpfjädrar
Stötdämpare med topplagringar är K-sport, ställbara
Nya hjullager

Framvagn
Blästrad och pulverlackad
Schmiedmanns förstärkta bärarmar
Nya hjullager
Coiloverhylsor, 2,5" racefjädrar och hjälpfjädrar från Millway
Stötdämpare och topplagringar från K-sport, ställbara

Bromsar
Allt nytt eller renoverat
Original skivor runt om
Carbotech XP8 bak och PF01 från PEAN fram
Kylning med 2,5" slangar in i naven fram
Stålomspunna slangar, nya rör hela vägen
Bromsservo från en Golf 1

Kaross
4 dörrars med dåligt igenlagd taklucka
Underredsmassa borttagen och slipad och lackerad undertill med Hagmans CA-primer och vit topplack
Hela undersidan är sömsvetsad
Glasfiber motorhuv från ACM med huvlås
Glasfiberfront från ACM Samsons modell med ACMs nya luftintag till bromsarna
Glasfiber koffertlucka av okänt ursprung, något tung
Glasfiber M3 Evo vinge ombyggd av mig till ställbar. Uppkapad och rejält förstärkt.
Urkapade dörrar runtom, plåten till förardörren finns kvar om man vill köra BMW cup.
3mm polykarbonatrutor runtom
Ny framruta (2012)
Insida totalt rensad på typ allt.
Egengjort elsystem med endast det nödvändigaste.
ACM glasfiber instrumentpanel som väger noll och ingenting
Moccaratt med äkta Snapoff-nav (gult)
Egenbyggd shortshift
Nya mätare från VDO (2012)
Hastighetsmätare
Varvräknare
Vattentemp
Oljetemp
Oljetryck
Fullbur från Finess med rör från bakre tornen till främre.
Rejält löstagbart fjäderbensstag fram.
Sparco Evo 2 plus glasfiberstol för lite större pojkar (högre i ryggen)
Sabelt 3" 6p bälte

Sitter Kumho V70A 225/15 på runtom som gått 20-30mil. Har även Dunlop 205/15 och Toyo 205/15 i varierande skick som följer med.

Priset kan tyckas högt, men även om man räknar lågt så bygger man inte en likvärdig bil för ens nästan dehär pengarna och då är inga av de hundratals timmarna arbete medräknade.
Betänkas kan att bilen har gått 1200mil sen jag byggde om den första gången, varav hälften på bana utan i stort sett några problem alls. Ofta hinner jag köra mig spyfärdig på träffarna för det bara är att tanka och köra.
En VÄLDIGT välbyggd och driftsäker bil.
Den enda bana där jag har klockat med någon precision är Anderstorp och då kör jag på runt 1,55. Knutan ligger runt 1,08 de gångerna jag haft lite flyt.

Priset sätter jag till 95 000:-


Tycker du det är högt så räkna efter vad alla delar kostar och hör av dig vad du själv tycker den är värd...
(Tyvärr har jag en egen kalkyl så vi kan jämföra...)

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Jahaa, straxt efter annonsen lades ut hade jag en liten incident med en C70 nere på Knutstorp, vilket resulterade i en touch i 20km/h mellan mitt främre vänstra hörn och hans bakspoiler...

Jag körde klart varvet och in i depån, men kylaren hade hoppat ur sitt fäste och vattenpumpens remskiva hade mumsat sig ett litet hål i den...

Sen dess har den stått uppallad i garaget och blivit dammigare och dammigare.

Jag har nu insett att den inte kommer bli körd mer så som den borde bli körd, så därför dumpar jag priset till 75 000kr som den står.

Det som behöver lagas/köpas är
* Ny vattenkylare
* En spricka i glasfiberhuven (plåthuv följer med i rätt färg)
* Ett par sprickor i framspoilern
* Framskärmen vek in sig längst fram, borde gå att knacka till rätta
* Nytt hel o halvljus + blinkers vänster sida
* Ny grillplast vänster sida


Jag kan tänka mig en E46 som delbetalning,
krav
* Faceliftad (2002-)
* Rostfri
* 316 eller 318
* Manuell låda

Den kan ha rasad motor, rasad växellåda, rasad bakvagn eller alla tre, för tanken är att det ska bli en elbil med 270hk

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Blev ombedd om några bilder på dess nuvarande tillstånd...

Huven knäckt i ena hörnet.



Fronten intryckt i ena hörnet, alla bitar sitter fortfarande ihop, så ett par snitt med vinkelslipen så de faller tillrätta, och sen lite ny glasfiber + spackel så är det ihop.




Hörnet på vänster framskärm intryckt, är kanske inte lönt att försöka knacka ut, min tanke var att kapa bort en bit av en frisk skärm och byta ut helt enkelt. Följer med färg i rätt kulör.



Frontstrukturen fått sig en knäck, hela denna delen har jag haft löstagbar med ett par skruvar, och dessa skjuvades av så det mesta som är förstört är de infästningarna...







Innerskärmen har fått sig en liten knäck också.





Tänkvärt kan vara att detta är en kärra som gott och väl håller jämnt skägg med M3E46 på en sådan snabb bana som Anderstorp, där man inte har riktigt lika stor nytta av E30:s låga vikt som på ex Knutan...

https://www.youtube.com/watch?v=TlH5zRqPEWA&list=UUj4g_KOg0nPsHsur . . . .

_________________
Peter Sternersson
Citera
Autobike
Örebro
Här sen Aug 2012
Inlägg: 5



Har en e46 eller 2 faktiskt...
318 ti 143hk -03 1995cc? 4dr 16000mil skadad hela sidan dörrar Hö
318 118hk -01

_________________
Andreas Jansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Peter_1982 skrev:
[/URL]


Ska inte avgasrören sitta i andra änden av bilen.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Re:

Autobike skrev:
Har en e46 eller 2 faktiskt...
318 ti 143hk -03 1995cc? 4dr 16000mil skadad hela sidan dörrar Hö
318 118hk -01


TI är inte intressant tyvärr, har du några bilder på den skadade kärran?



ButterflyRacing skrev:
Peter_1982 skrev:



Ska inte avgasrören sitta i andra änden av bilen.....

Jooo där hade de kanske gjort mer nytta Tyckte det var ett enkelt o billigt sätt att få instyrningar till kyltrattarna i fronten med bitar av avgas...

_________________
Peter Sternersson
Citera
SÄLJES Banracingbilar
SÄLJES: BMW E30 M52B28 BMW CUP modifierad?
7777 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande