| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Michelin Sport Cup kontra Pirelli Corsa?
|
1771 besök totalt |
|
Hej, jag är i valet och kvalet inför vilka däck jag ska välja till min Porsche. Michelin verkar ju givna, men jag har hört att de inte är ideala i regniga förhållanden (t.ex vid tester av CSL....). Då verkar ju Pirelli lite "tryggare". Jag kommer främst köra på bana och ev ngn slalomtävling, men man ska ju ta sig till och från begivenheterna oxå?! Hur är det med slitage, vilka däck "håller" längst? (beror ju självklart på hur man kör, men generellt sett?) Har någon några bra tips? Tack! /Tom _________________ Tom Sterner |
||
|
Hej!
Jag har kört på MPSC under förra sommaren och då en del i regn.. Tycker inte att dom är så dåliga, men visst finns det bättre däck när det är blött... men det är inga problem och åka till och från banan med dom! Däremot så tycker jag inte att MPSC är idealiska till slalom, då dom inte får upp tempen ordentligt... Men på bana är dom toppen!
_________________ |
||
|
Det är nog upp till hur man avser använda sina däck. Lite bana mycket landsväg - mycket bana ingen landsväg.
Måste bara säga att jag inte kan hålla med Joakim (tyvär). MPSC är farliga i regn! Men lite landsvägsmil är däcksmönstret minimalt (det är iof minimalt från början). Man får hålla sig i 70 och inget mer. Har kört 2 år och några fler uppsättningar på detta mpsc och jag vet inte om man kan rekomendera detta däck till allehanda användninga faktiskt. På rejsbanan Annars _________________ Stefan Larsson |
||
Nyfiken på hur du skulle jmfr med andra rdäck du kört på gatan. Livslängd, våtgrepp (inte pölgrepp utan våtgrepp ) Dvs hur är de mot Pzero C, hur är de mot Corsa o så.
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Jag har avverkat ett antal omgångar Pirelli Zero C or Corsa samt Michelin Cup. Tyvärr har jag inga exakta jämförelser vad gäller slitage - det är i praktiken omöjligt att jämföra med samma bil och samma förhållanden. Min känsla är i alla fall att Michelin däcket ger en längre livslängd än Pirelli däcken.
När det gäller rena banåkarprestanda är jag enormt positiv till Michelin och tycker att de är helt överlägsna Pirelli puckarna. Bättre grepp, bättre känsla och kontroll, tål värme bättre - jag helt enkelt ett suveränt däck. Men när det gäller regn-egenskaper så lutar jag mest åt Stefans håll. Där är Michelin sämre. Jag har bland annat ett varv från en mycket regnig Nordslinga i färskt minne. Det regnade rejält och jag kunde omöjligt köra fortare än 70 km/h utan att GT3:an vattenplanade! Däcken var inte nya men långt ifrån slut. Corsa är ju också långt ifrån ett bra regndäck men enligt min uppfattning funkar det lite bättre än Michelin. Min generella rekommendation: - om du bara kör på bana och till och från banan - köp Michelin och ta det lugnt när det regnar. - om du även använder bilen till semesteråkande och allmäna transport, köp Michelin men köp också en omgång extra fälgar och lägg vanliga däck på dem. Visserligen blir det en del hjulbytande inför banåkarhelgerna men i längden får du lägre däckskostnad totalt eftersom du inte sliter R-däcken på landsvägen. En omgång beg fälgar brukar ju gå att kunna köpa för rimliga pengar och är ofta lättsålda så de bör inte innebära någon större kostnad (om än en viss investering). om du är ute efter ett R-däck med goda regn egenskaper så titta närmare på Dunlop Super Sport race. Jag har inte så stora erfarenheter av det men de tyskar på Ringen ag pratat med gillar det i regn. På bana är de dock betydligt långsammare än både Pirelli och Micheln så personlingen skulle jag aldrig välja det. Lycka till! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
|
Kollade just "loggen". Min första omgång Michelin klaradde drygt 80 varv på Nordslingan, dvs ca 160 mil plus kanske 50 mil transportsträckor. Min andra omgång klarade drygt 90 varv den gångna säsongen och är inte helt slut - man börjar bli försiktig på gamla dar!
Jag tycker detta är klart godkänt, men ha i minnet att Nordslingan inte alls sliter däck i samma utsträckning som våra svenska banor.
Som kuriosa kan ju nämnas att Sabine Schmitz som kör Ring-taxit på Nordslingan med en M5 och gatdäck byter var 10:e varv! Kvinnor och bilkörning...
_________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Hom kör väl rätt brett så varje varv kanske blir som när du kör 9? Hennes däcks rullsträcka kanske blir densamma
_________________ Mvh Patrik Toftered |
||
|
Anders är snabbare än mig Magnus, både att svara och på banan.
Tycker Anders beskriver det med väl valda ord. Gällande slitage så vet jag att Kenth Dahlin åker mycket länge på sina corsa med 993RS. Så pass så att jag tycker det är Själv gillade jag zero c. Tycker att det däcket har bra egenskaper över lag. Är det torrt kan få däck mäta sig med michelin. Så, det hela hänger åter igen på användningen. Skall man traila och inte åka landsväg->michelin, blir det mera landsväg än banåka så kanske dunlop kan vara något? _________________ Stefan Larsson |
||
Nix, har inte haft Corsa på den, så jag kan inte jämföra... har bara haft Rosso på, och jämfört med dom så tycker jag inte att det bullrar mer iaf! _________________ |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1771 besök totalt |