| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Verktyg: Från 10mm till 1/2" hylsfäste?
|
1106 besök totalt |
|
Hejsan! Är sugen på att använda min fina batteridrivna slagskruvdragare till hjulbultarna, använder givetvis momentnyckel också. Chucken är på 10mm och hylsorna jag har är på 1/2". hur ska jag bäst göra Den lösning jag kommer på är att man köper olika adaptrar och skarvar uppåt i storlek, dock kommer jag behöva en 1/2" hane till 1/2"hane. Finns det? Ett annat alternativ är att köpa en insexhylsa med10mm insexa på, men behöver även då en hane-hane. finns det? _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||
|
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Re:
Missat dom! Om de håller så. Fast det är ju inte precis någon dunder maskin jag har, får testa! Har så lång pinnbultar att det tar så lång tid att dra åt alla muttrarna. Åker på en gång och kollar in dem! _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||
|
Re:
Maskinen gav upp först.. Tänkte prova att lossa en bult som är dragen med 120Nm och en skruv som håller chucken gick av. Lyckades få ut resen av den men måste nu hitta en ny skruv. Inte så svårt men vore najsigt o ha den hel till helgen igen. _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||
|
Re:
Ska du lossa med maskin så behöver den orka lite (speciellt om muttrarna är ditslagna med maskin av nån neandertalare). |
||||
|
Re:
Jag vet, det var jätte dumt att ens testa. Men nyfiken som man är
_________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||
|
Re:
Aldrig tänkt på det, kalla grejer o varma. Vad är vanliga åtdragingsmoment egentligen (fråga ställd av neandertalaren som drar åt lite... hrrrm... lagom med dragskaft )
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Hjulbult klarar ju en del övermoment (annars skulle hjulbytarställen konsumera massor av bult med mutterknackandet), men det finns exempel på bultar som gått av vid långlopp som blir blöta efter ett tag (dvs drifttempen går ner märkbart från den vid torrkörning och om det momentdragits på racevarma bult så blir det tajt när det kallnar). Anton kan säkert lägga ut en teori om det, men jag vet bara att det inte är bra att bra lika hårt vid varmt som vid kallt, och att 100Nm inte är speciellt mycket med halvmeterskaft (bara 20kg). Men glödande skivor i bandepån ger en annan temp på hjulbutarna än den i maskindepån 10 minuter senare (efter ett invarv). |
||||
MVH från han som för några år sen lyckats dra åt alla hjulbultar så de blev lite längre för varje hjulbyte. Och smalare på mitten. Med en väldigt udda stigning på gängan mitt på hjulbulten. Är nog preskriberat nu Ja två gick av till slut. Var läge att byta alla och därefter lugna sig lite i åtdragningen
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jo många drar nog allt för hårt, speciellt de som använder mutterknackare och matar på. Idag när jag skulle få dit mina bultar så tog jag hylsan och snurrade på bultarna så mycket jag kunde för hand och sedan momentnyckeln på 120Nm, så var det max ett varv som gick.
_________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||
|
Re:
1500Nm (på lite större fordon i alla fall, truckracing måste ju räknas som banåka ) och då kan du dra i ett lång förlängare hur mycket du vill utan att det blir problem
_________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1106 besök totalt |