| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Mazda RX-7 Turbo II 1989 272 hk banprepp!!
|
4356 besök totalt |
|
SÄLJES: Mazda RX-7 Turbo II 1989 272 hk banprepp!!
Nu är OKO till salu! Vart på en rad träffar, bandagar och många av er har sett henne i sina glansdagar! Bilen är en svensksåld 89:a och uttagen i juli 1991. I min ägo sen 1999. Stått avställd de senaste 4 åren pga tappat intresse. Påställd och fixad under slutet av 2012 sedan avställd. Kanonskick - Nybesiktigad utan anmärkning, skattad och klar bara att köra! Nytt och bytt: nytt batteri, nybytt olja i växellåda, diff, ny bromsvätska (Motul RB600), nya tändstift. Fint skick och går alltid igenom besiktning tack vare att luftpump och katalysator har behållits. Låter rätt dovt på tomgång och är stenhård i koppling och fjädring på gatan men funkar ändå helt OK till vardags. På bana är den mycket välbalanserad och uppför sig mycket bra, har kört ifrån Porschar och annat av mycket nyare snitt! Går mycket bra. Mappad på rullande landsväg 272 hk i maskin. Mycket bytt och gjort under åren. Ingen rost. Fin i lacken för att vara 21 år, dock finns några småskavanker. Motorn renoverad vid 12800 av Jörgen Blennow. Nu har den gått 14720 mil Larm med fjärr (2 st nycklar och fjärr finns) Eltaklucka, skinnklädsel i hyfsat skick (lite slitskador på förarstol) Dunlop SP Super Sport 225/25-17" runt om på Momo GT 8X17. Godkänt mönster men sjunger på sista versen. Medföljer original T2 fälgar, 16" med hyfsade däck MOD-lista Mazda RX-7 TII -89 "OKO" Motor Renoverad 13 BT med original portning, Atkins 2 mm apextätningar och renoverade packningar. Mazda Competition motorkuddar och växellådskuddar ECU R-'s Motorsport omprogrammerad ECU Bränsledator Apexi S-AFC Turbo "Hybrid" Hitachi-Garret med T04B kompressor S-3 trim Wastegate Portad original. Sheepdog BOV. Laddluftkylare ARC Topmounted. Laddtrycksstyrning Knightsports EBS2 elektronisk med 1 solenoid Bensinpump från FD3S (RX-7 gen 3, klarar 330 hk) Spridare Original 2X550cc + 2X 720cc Tändkablar MazdaSpeed silikon 8 mm blå Tändstift NGK BUREQ9 runt om Luftfilter Simoni Racing. Ombyggt insug 3" "TID-mod" Avgassystem MazdaSpeed 3" från kat och bakåt. Bönez 2,5" Downpipe och High-flo cat Svänghjul Original. Remsskivor Indigo aluminium 20% mindre och lättare, blåanodiserat Koppling ACT Heavy Duty Street/strip Växellåda Shortshift kit MazdaSpeed Oljor Castrol GTX3 i motor, Red Line i diff och växellåda BlingBling Mazdaspeed oljepåfyllningslock, Mazdaspeed kylarlock Chassi Racing Beat Sänksats 30 mm, hårdare fjädrar Racing Beat Krängningshämmare fram och bak Ställbar camber bak (hemmagjorda länkar) Tokico HP High Performance stötdämpare MazdaSpeed Fjäderbensstag fram aluminium polerat, Bussningar runt om bytta Energy Suspension Polyurethan "Master bushing kit" Däck Dunlop SP Super Sport Race 225/45-17 runt om Fälgar MOMO GT 17x8" Bromsar Bromsok orginal renoverade 4-kolvsok i aluminium, rödlackerade Skivor Forum Racing Slitsade Belägg Endless NA-M fram, Hawk HPS bak. Stålomspunna bromsslangar Inredning Pedaler Jamex Ratt Sabelt Monaco Växelspaksknopp Mazdaspeed Turbotrycksmätare Omori Lambdamätare noname Massor med delar medföljer, går att bygga tillbaka den till original.... ta med följebil! Några småsaker som är mindre bra: AC trasig. En liten antydan till rostfläck på takluckan. Dimljusen funkar ej. Endast ett läge funkar för vindrutetorkarna (känt fel på RX-7, har utbytesrelä) övrigt funkar allt. Detta är alltså den faceliftade FC:n som kom 1989, med runda instrument, runda baklyktor (på mode igen sen några år!) lite annan utformning på turbon så att den gav 200 hk istället för 182 som den tidigare S4:an hade, som sålde ganska bra i Sverige 87-88. Av de bilarna finns det ca 100 bilar rullandes, en hel del import. S5:an är lite tyngre med mer ljudisolering, lite annan framvagn, större bromsar med ABS, andra sidokjolar och spoiler, i mitt tycke en helt annan bil och mycket snyggare än de tidigare! Intresserade ringer 070-747 0039, Henrik Barckman. Finns i Stockholm. Stått i varmgarage alla år, ej vinterkörd. Riktigt bra alternativ till Porsche 944 etc NU sänkt pris 55 000 kr - måste verkligen bli av med denna fina underbara bil!!
_________________ Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7 |
|
Går RIKTIGT bra på bana, bara polyurethanbussningar runt om gick på 20 papp att byta.... bra bromsar, grym väghållning, folk fattar inte att Mazdas sportbilar verkligen är byggda för att hålla - har kört hur mycket som helst på bana och bilen har ALDRIG svikit, jo en gång körde jag slut på beläggen men det var inte vilens fel....
Däcken sjunge rpå sista versen men har fortfarande en del grepp, de bästa "gatR-däcken" som gjorts enligt mig och många andra. Original kryssekerfälgar 16" medföljer med gamla Bridgestone Potenza... bra med en extra uppsättningfälgar om man vill köra rena R-däck på bana tex!! [img] [/img]
_________________ Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7 |
|
Upp!
Såldes aldrig i slutet av förra sommaren utan ställdes av i brist på tid. Gått några få mil sen uppfräschning bla nytt batteri, nya oljor, nya stift mm. Nu till topp-pris, färdig banpreppad sportbil bara att köra iväg med, går grymt bra både på bana och gata! Nu 60 000 kr måste bli av med den!! _________________ Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7 |
![]() |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Mazda RX-7 Turbo II 1989 272 hk banprepp!!
|
4356 besök totalt |

