Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4150 besök totalt |
Kombi som banbil?
Någon som kör en kombi som banbil, och hur fungerar detta jämfört med sedanmodellen av samma bil?. Jag har alltid tyckt att Volvos 855 i BTCC var tuff. Skulle vara kul o höra om det finns många kombi-banbilar? .. länkar ? bilder ? info ? ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
DC körde ju med det ett tag:
http://62.181.100.23/webhotel/dc/dc_ _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Jag har kört en del med min A6 Avant och det fungerade väl hyfsat.
Finns ju en del RS4:or som kör också, även om det är få som kör riktigt snabbt med dom här i Sverige av någon anledning... _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
De var väl inget snällt att länka till en bild där de brinner ur avgasröret och bärgaren är parkerad jämte
![]() ![]() Här på NUrburgrings GP-slinga gör den sig bättre ![]() ![]() Mer bilder finns på www.dc-racingteam.com under Bildarkivet 2002 _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||
Som Saabentusiast tyckte jag att jag kunde vara lite elak... ![]() ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Att en kombibil inte var perfekt bevisar ju Volvo eftersom de bara hade 850 kombin första året de körde BTCC. Andra året bytte de till sedanen, om jag inte minns fel så var det bättre på map vridstyvhet och aerodynamik.
_________________ /David Söderblom |
||||
I beg to differ ![]() ![]() Däremot tycker jag att SAAB 9-5 bara duger i kombiversion. De nyare BMW-arna tycker jag jag nästan är snyggast i Touringversion... Själv kör man ju 320 Touring för att den är snyggast... att den är billigare än sedanen i försäkring spelar knappt nån roll ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Trodde dom slutade köra med kombi för att det blev förbjudet i reglementet? ![]() (kan ha fel ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
I ERF har det rullat 2 Volvo 245 de senaste åren. Klart potenta bilar, men varför de valt kombikarossen vet jag inte. Dock valde det ena teamet att bygga en ny kaross inför 2003 och då blev det (ännu) en 240 sedan.
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Måste säga att jag tycker tvärt om!!!! Volvos kombibilar är de enda som är snygga i 700 serien iaf??? ![]() Dock är väl 240:n snyggare sedan (om den kan bli snygg??) kanske Men av de nyare finns de väl några fina sedaner? Hmm... C70:n och S60:n! Men annars är det ganska många i t.ex Volvo TPC som kör kombi med gott resultat på bana. Dock bara på banträffar vad jag vet men det finns en del som kör iaf! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Nästan men inte riktigt. Det blev tillåtet att ha större vingar på bakluckan och då gick det inte att åka kombi längre om man skulle utnyttja dem. ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
finns en FET Ford Sierra kombi långloppsbil te salu i Halmstad - den som står i gokarthallen.
70 000 e begärd. 110 km/h i ettan gör den visst perfekt shopping bil ju ![]() ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Med ett förflutet som fortåkare på landsvägen.......tycker jag att tex Volvo 245an är bättre balanserad än sedanen.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vill väl inte gå så långt som att kalla mitt skåp "banbil" men den fyller sitt syfte ganska bra, dvs hjälpa mig ha skoj på bana då&då.
Har inte kört varken 406 sedan eller coupé på bana, men ett par st. har sagt att de känns något framtunga och överstyrda med sexorna. Jag tycker inte jag har det problemet, kanske tack vare "ryggsäcken". Å andra sidan har kombin en hel del extra kilon att släpa på, så jag tvivlar på att den är snabbare på varvet. Det är ju svårt att säga säkert utan att ha jämfört, men jag tror iaf inte att kombin är tråkigare att köra än sina smidigare syskon. Den behöver iofs styvas upp och fixas lite från original åtminstone för "känslan" medan coupén är lite sportigare satt från från början, även om det är en GT och ingen sportbil. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Är det inte ofta/ibland som kombivarianterna av en modell har en vägegenskapsmässigt "sämre" hjulupphängning bak än seden/coupevarianterna av samma bil? Detta för det ska själva mindre plats i skuffen.
Vill minnas att fallet är så med Golf IV. Vi hade en helt standard 1.6 vanlig 5 dörrrars Golf och min far hade en 1.8T kombi. Utan att ha kört någon av dom på bana så anser jag ändå att vår 1.6:a hade markant bättre uppträdande. Har för mig att det skillde en hel del i bakvagnen på dom två. _________________ Pär Hylander |
||||
BMW 5-serie touring (E39) är väl så? Liggande stötdämpare? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag körde min Omega kombi på Kinnekulle när jag tog licens, det var bekvämt med AC och radio
![]() Glömde dock att stänga av antispinn så det gick lite trögt ur kurvorna ![]() Den bilen har samma delade bakvagn som sedanmodellen, enda som skiljer är att kombin har lite kortare stötdämpare som är vinklade mer inåt. Sedanen har längre dämpare som är monterade rakt upp. Min bil är en Sport, så den ska ha lite hårdare dämpare och 15 mm sänkning från fabrik, gör ju om 1800 kg bil till rena racern... Allvarligt talat så borde det väl inte vara några problem att rejsa med en kombi, men de är ju generellt sett tyngre än sedan/coupékarosser. Vridstyvheten går att fixa med en välbyggd skyddsbur. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4150 besök totalt |