Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4250 besök totalt |
Funkar nått av dom billigaste gatdäcken som regndäck?
Behöver nya gatdäck o kollar på dom billigaste däcken på dackonline o undrar om man kan ha dom som regndäck.. nån som kört bana med dessa i torrt o regn? http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh Linglong L688 Starperformance UHP Rockstone F105 Nankang AS-1 & NS2 Federal ss-595 Rotalla F105 Nexen N8000 _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
I de allra flesta tester brukar billiga gatdäck ha halvdant grepp i torrt och vara usla i vått (både vad det gäller grepp, bromsförmåga och vattenplaningsmotstånd) så jag tror inte på den idén tyvärr, snarare skulle kanske några premiumgatdäck med bra testresultat i vått kunna funka som regndäck för trackdays.
En del av "halv-R-däcken" (Yokohama AD08, Federal 595 RS-R, Kumho Ecsta XS, Hankook RS-2, Toyo R1R osv) skulle kunna funka i vått också med sitt öppnare mönster. Har bara kört mina Federal 595 RS-R en gång på Knutstorp och en gång i konbana i vått så jag har inte så mycket att jämföra med men på gata funkar de fint i vått och åtminstone som nya känns de inte farliga vad det gäller vattenplaning. Har kört Uniroyal RainSport 1 i konbana i vått också men det var andra gången jag körde konbanan någonsin så jag kan inte dra några slutsatser om hur bra de fungerade. Dock brukar de ligga i topp vad det gäller vattenplaningsmotstånd i tester och har rätt styv stomme för de slets jämnt på min bil trots gathjulinställningar och originalchassi. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Ska du ha grepp i väta så är det gummiblandningen först och främst, sen mönstret.
Gummiblandning på TW100 och under skadar inte om man säger så. Men man kan ju nå låg mönsterlivslängd utan att det ger bättre grepp... Så TW säger inte allt. Om man är sportdäcksåkare (TW200 tex) så är det väl bara att ha ett set med lite mer mönster när det blir fuktigt. |
||||
Hankook RS-2 är snorhala i blött och kallt! (har sådana på alfan) R-däck är bättre. Mjuka R-däck är nog bäst och givetvis är riktiga raceregndäck bäst på bana i regn...
Har åkt på Kumo SPT Ku31 som inte är så dyra och fungerar skapligt inga superdäck. Nokian V är skitläskiga när det är kallt och blött. Som sagt så fungerar oftast premiumdäck typ Michelin och Continentals finaste sportdäck bra (inte rullalättdäck och pungteringssäkra). Det är mina erfarenheter jag kan bidra med. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Har kört på T1R för länge sedan o dom greppa bra på torr bana, MEN halva däck mönstret försvann efter bara 1dag på Gotland Ring ![]() Vilka Kineser har du kört med som var kass? kollar man betyg på däcken så är Nexen N8000 det enda som "auto bild sportscars (german)" ger bra betyg. Har köpt sådana till min andra bil men ej hunnit testa dom än.. Med Google translate skriver dom: Styrkor: god säkerhet reserverna med vattenplaning i kurvor, neutrala manöverduglighet på våta och torra vägar Svagheter: något ökat rullmotstånd _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Tråden handlar om regndäck, då håller de garanterat längre än en dag. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag köpte Nexen N8000 235/40-17
Och körde på Gotland i ös regn förra helgen o dom funkade MYCKET bra, var bara en Cup Porsche med regn slicks som körde mycke snabbare, annars körde jag om massa olika bilar med R-däck. Nexen bettade väldigt bra, fick provocera ordentligt o med hjälp av handbromsen för att drifta i regnet, så det var inga tvära plötsliga släpp av bakvagnen i kurvorna utan mycket snälla däck. Mycket bra däck för 844kr/st ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4250 besök totalt |