Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygg världens sämsta banbil! Träna världens sämsta förare!
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10923 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Bygg världens sämsta banbil! Träna världens sämsta förare!

Oavsett om man utgår från en framhjuldriven eller bakhjulsdriven bil (hoppas vi slipper diskussioner om vilket är sämst av fwd, awd eller rwd, såväl som vad som är sämst av McP och femlänk, märkesdiskussioner o s v.) så försöker man ju klura ut hur man ska förbättra väggrepp eller handling när man optimerar för bankörning.

Men om man vänder på det och frågar sig vad man skulle modifiera för att göra bilen riktigt jävla hopplös?

Dels är det lite kul att tänka så, men destruktiva tankar kan faktiskt ibland leda fram till något konstruktivt.

Slitna delar är lite för enkelt för att platsa som lösning, tycker jag, men det kan ju gärna tjäna som inspiration. Panhardstaaget gick av/lossnade på min Volvo 145, t ex, går det att göra körupplevelsen ännu sämre? Går det att hitta på en sämre däcksuppbyggnad än 100-profils diagonaldäck?

Vilken skrämmande/tråkig upplevelse tror du man får av din modifikation?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re: Bygg världens sämsta banbil!

Pär Hansson skrev:
Oavsett om man utgår från en framhjuldriven eller bakhjulsdriven bil (hoppas vi slipper diskussioner om vilket är sämst av fwd, awd eller rwd, såväl som vad som är sämst av McP och femlänk, märkesdiskussioner o s v.) så försöker man ju klura ut hur man ska förbättra väggrepp eller handling när man optimerar för bankörning.

Men om man vänder på det och frågar sig vad man skulle modifiera för att göra bilen riktigt jävla hopplös?

Dels är det lite kul att tänka så, men destruktiva tankar kan faktiskt ibland leda fram till något konstruktivt.

Slitna delar är lite för enkelt för att platsa som lösning, tycker jag, men det kan ju gärna tjäna som inspiration. Panhardstaaget gick av/lossnade på min Volvo 145, t ex, går det att göra körupplevelsen ännu sämre? Går det att hitta på en sämre däcksuppbyggnad än 100-profils diagonaldäck?

Vilken skrämmande/tråkig upplevelse tror du man får av din modifikation?




Det låter som det är en drifting bil du är ute efter? Där ska det ju inte hålla i ett dugg utan sladda och kasa hit och dit utan att komma dit man vill. Däcks uppbyggnad vadå det går ändå sönder.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Re: Bygg världens sämsta banbil!

---

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Börja med att förbättra styrningen så den inte stör din upplevelse (helst ingen känsla alls). Lite tröghet i systemet gör det nog ännu bättre, så man kan styra lite i förväg, men helst inte jätteförutsägbart

Snörstyrning som på en lådbil kanske (understött med fötterna)? Men det är ju skoj på ett annat vis.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Ratten kan vara extremt liten, kanske i form av en förkromad kätting som på 80 tals roddar.

Ett högt chassie som är helt slut brukar vara härligt, varför inte en standard förarstol helt nersutten och som endast sitter på plats med ett par buntband så man vet inte riktigt när det släpper men släpper gör det.

Någon sorts lagg på på gaspedalens uppsläpp upplevde jag tidigare i somras, istället för att släppa av tryckte bilen på en extra sekund efter uppsläppet vilket var intressant på bana, speciellt i kombination med överladdning.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4148



För att optimera dålig väghållning bör man naturligtvis ha pendelaxel bak.
Ändring av både spårvidd och camber vid fjädring förstör all typ av vägkänsla. Naturligtvis ska fjädringen vara altför mjuk och långslagig. Bara då får man en känsla av att hela bakvagnen viks under bilen vid kraftig kurvtagning. Finns flera exempel på tillverkare som använt denna lösning. Simca är en av dom. Har för mig att Merca hade denna typ av lösning en gång i tiden också.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Tänk att jänkarna redan tänkt på detta och sammanfattat allt i en enda bil:




Hopplös styrning, hjulupphänging som i sin tur är upphängd i gele(sjukt obehagligt om man inte är van med den känslan), stenhårda däck med mjuka däckssidor. Kombinera detta med hög vikt och en helsoffa i skinn i framsätet och du har en riktig vinnare

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



Vill minnas att jag läst någonstans att man i tidernas begynnelse hängde på vikter på axlarna för att få hjulen att bibehålla markkontakten, dvs ökade den ofjädrade vikten.

Det negativa med denna typ av applikation är ju att man dock riskerar att sänka tyngdpunkten på bilen vilket i detta sammanhang måste räknas som högst olämpligt...

Tar man dessutom helt bort stötdämparna så kan man nog se fram emot en bil som hoppar fram på vägen.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



jättetjocka spacer fram så och liten ratt så den rycker och liter så man knappt orkar hålla i ratten om man kör i en grop eller på curbs. Fel kugstång så inre leden inte sitter nära fjädringens inre led med massor av bumpster till det så är bilen oduglig att köra.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Re:

Daniel Engström skrev:
För att optimera dålig väghållning bör man naturligtvis ha pendelaxel bak.
Ändring av både spårvidd och camber vid fjädring förstör all typ av vägkänsla. Naturligtvis ska fjädringen vara altför mjuk och långslagig. Bara då får man en känsla av att hela bakvagnen viks under bilen vid kraftig kurvtagning. Finns flera exempel på tillverkare som använt denna lösning. Simca är en av dom. Har för mig att Merca hade denna typ av lösning en gång i tiden också.


Para det med stel axel eller de-Dion fram så blir det nog extra läbbigt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 455



Crown Vic/Lincoln är ju ganska hopplös som banracing bil men knappast sämre än valfri Dodge Van.

När det gäller dålig väghållning så borde den ideala kombinationen vara framhjulsdriven bil med torsionsfjädring fram och stel bakaxel. Förspänner man torsison stavarna för mycket så kommer framvagnen att kicka ut vid minsta ojämhet i vägbanan och bli helt livsfarlig att köra. Självklart bör bilen också ha styrsnäcka från valfri cheva mellan 1965-1995.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

En styrväxel som inte sitter fast utan rör sig oberäkneligt när viss kraft sätts an. Det är "intressant" vet jag av egen erfarenhet av en räserbil.


Annars, vad gör man för att få bilen oberäknelig? Jag kan nog ta massa nackdelar bara de är konsekventa. Riktigt billiga däck brukar väl räcka för att bilen ska bli både otydlig och inkonsekvent i både sitt uppträdande och kommunicerande.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



"Rätt byggd" skulle detta kunna vara den idealiska budgetracern dvs inte om man är ute efter snabbaste tid runt banan, men för att med en liten budget kunna få maximal körupplevelse med fyrhjulsdrift runt apex mm

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166






_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Ha en gaspedal med inbyggt motstånd, allra helst variabelt, som gör att det verkligen inte händer något när du trycker på den, sen inget och och inget och inget och sen plötsligt håller du nästan stumt. Kopplat till lite mer hästar än chassit klarar av kommer det ge intressanta utgångar och efterslängar.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Ska vi ens börja närma oss hur föraren ska vara funtad?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654



Min MB 450 SLC lär platsa in bra i denna kategorin. Stor, tung med ca 1600kg och en trött stor V8a på 4,5L på ca 220hk.



Något säger mig att denna är mer modiferad än klistermärkerna.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



Re:

Magnus Thomé skrev:
En styrväxel som inte sitter fast utan rör sig oberäkneligt när viss kraft sätts an. Det är "intressant" vet jag av egen erfarenhet av en räserbil.


Just det! Styrväxeln kan vara upphängd i någon form av oljestötdämpare, så den glider omkring lite medan man styr och sen inte åker tillbaka till samma läge. thumbs up

Sen skulle sista biten av rattaxeln kunna vara fjädrande så det sviktar mycket och ratten går att böja lite uppåt och neråt. Om man sedan tejpar in hela ratten med någon gammal eltejp med dåligt klister, så kommer tejpen att börja lossna och klibba medan man kör. Irriterande och svårt att få bort kletet från händerna sen.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Kraniel skrev:
[img]Miatan från helvetet (eller från England om man ska vara nogrann)[/img]



_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1911



# Kraftigt ojämn viktfördelning, gärna både fram/bak och höger/vänster och förstås ingen cornerweight så den beter sig olika i höger/vänstersvängar.

# Vek kaross som rör sig nästan lika mycket som fjädringen.

# En del bilar har olika hårda bussningar i bakvagnen för att skapa passiv medstyrning, om man monterar dessa på fel platser borde det kunna bli intressant.

# Mycket "stiction" i stötdämparna och kärvande leder i hjulupphängningen.

# Motsägelsefull setup. Statisk understyrning mha fjädrar/krängningshämmare/hjulvinklar och mycket överstyrning genom dämparinställningarna (eller tvärtom). Även blandning mellan hård krängningshämmare/mjuk fjäder och tvärt om fram och bak kan knappast vara någon fördel.

# Värmekänsliga stötdämpare som tydligt ändrar karaktär efter en stunds körning när oljan blir varm.

# Svårdoserade bromsar med överkänslig bromskraftsförstärkare som alltid slår till full broms även om man bara bromsar lite eftersom man gjorde en hastig pedalrörelse (har för mig att detta finns i modernare bilar för att forskning har visat att många inte har bromsat fullt vid kollision)




P.P. skrev:
Ha en gaspedal med inbyggt motstånd, allra helst variabelt, som gör att det verkligen inte händer något när du trycker på den, sen inget och och inget och inget och sen plötsligt håller du nästan stumt. Kopplat till lite mer hästar än chassit klarar av kommer det ge intressanta utgångar och efterslängar.

Så var det på en Honda Legend -89 mina föräldrar hade. Det var lite klet i spjällhuset som gjorde att spjället klibbade fast i stängt läge när bilen hade stått en stund så när man försökte gasa satt pedalen fast och släppte sedan tvärt. Med 2,7 l V6 med bra bottendrag så blev det "ganska" ryckigt ett par gånger innan jag fattade vad som var fel och kunde fixa det.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygg världens sämsta banbil! Träna världens sämsta förare!
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10923 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande