| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Airjacks och funderingar på lufttub
|
3473 besök totalt |
|
Har börjat kolla på lufttub till mina airjacks. Hur långt kommer man på en 12l dykartub laddad med runt 250-300 bar? Antar att man behöver runt 15 bar för att lyfta bilen så frågan är bara cirka hur mycket volym det är i systemet. Kan ju givetvis mäta och beräkna i garaget men det är alltid intressant med erfarenheter från de som kör med airjacks. Spontant känns det som att det borde vara runt 5 liter volym i systemet. Och behövs det då ca 15 bar så blir det 75 liter luft. 250 bar i en 12l flaska innebär 3000 liter luft. Så ca 40 lyft. Låter rimligt? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Cupen vill ha > 30 bar för att åka upp. Gissar även att en 12 L flaska bara "rymmer" 200 bar.
Skulle kunna tänka mig att ha en 12a på däckvagnen man släpar med sig till depån vid kval och race men för övrigt skruvande är nog en 50 l att rekomendera. Edit. kan kolla i morgon var jag köpte regulatorn. det var rätt bra pris på den om jag inte minns fel. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
|
Re:
Ujuj 30 bar. Men den har väl bara 3 stycken luftdomkrafter? Ja, 12l flaska är 200 bar. Haha helt rätt att 50 l vore bättre. På samma sätt som att jag vill ha 200 m2 garage och en stor lastbil att köra till banan och helst ett team mekaniker och kanske rent av en proffsförare också
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Re:
Om jag inte minns fel så betalar jag ca 500 + moms för en fyllning av 50 litarn. Räcker en halv säsong. Något billigare än allt det andra du skrev
_________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
|
Re:
Jag tänkte mer på att en 50l flaska blir jobbigt att förvara och pressa in i bilen tillsammans med allt annat på väg till banan
Kolla gärna upp var du köpte regulatorn. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Finns 300bars 12L också, sen kan du ju köra med två flaskor och byta om det tryter (eller bygga flaskpaket om det lockar).
Men regulator som ger 30bar finns väl inte med gängor för dykartuber, eller är det nån special (för industrituber borde det väl inte vara svårt)? |
||||||
|
Samma gänga på både tekniskt luft och dykartuber, G5/8", inv på tuben. Finns att köpa hos Ebbe Johansson men är en ganska fin regulator, dvs dyr. Den behöver inte lämna så mycket, så skulle köpa utomlands, typ hos demon steals eller så. Har aldrig sett någon använda 50L tuber till domkrafterna, låter vansinnigt klumpigt att hantera, brukar bara användas till depåstoppspuffror.
Vi och de flesta andra proffsteam kör med 12L dykarflaskor, använder du den bara till domkrafterna så är det hur lugnt som helst, vi behöver inte fylla under helgerna o vi åker nog upp o ner lite mer än vad du kommer att göra... _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
|
Re:
http://frode.coxco.se/ydykse/shop/de och en tusenlapp i kontroll vart femte år. |
||||||
|
Re:
Håll utkik på Blocket, jag fick tag i en fin 12l som hade använts till lite pistolskytte för under 1000-lappen! _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Re:
Tack för info. Har försökt googla fram lämpliga regulatorer men inte hittat något bra. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
http://www.caseliner.eu/product/paol
Demon har den också, men misstänker att tjeckerna är billigare, för Demon är aldrig billiga på något. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
|
Re:
Ser fina ut men dyrare än jag tänkt mig. Känns overkill att lägga flera tusen på en regulator när man ska lyfta lite då och då.. Måste gå att hitta något vettigt för under 1000-lappen tycker jag. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3473 besök totalt |