Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Airjacks och funderingar på lufttub
3473 besök totalt
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Har börjat kolla på lufttub till mina airjacks. Hur långt kommer man på en 12l dykartub laddad med runt 250-300 bar?

Antar att man behöver runt 15 bar för att lyfta bilen så frågan är bara cirka hur mycket volym det är i systemet. Kan ju givetvis mäta och beräkna i garaget men det är alltid intressant med erfarenheter från de som kör med airjacks.

Spontant känns det som att det borde vara runt 5 liter volym i systemet. Och behövs det då ca 15 bar så blir det 75 liter luft. 250 bar i en 12l flaska innebär 3000 liter luft. Så ca 40 lyft. Låter rimligt?

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Har var det inte så många svar... har i alla fall köpt på mig en 12l tub nu. Tips om var jag hittar lämplig tryckregulator?

Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007

Cupen vill ha > 30 bar för att åka upp. Gissar även att en 12 L flaska bara "rymmer" 200 bar.

Skulle kunna tänka mig att ha en 12a på däckvagnen man släpar med sig till depån vid kval och race men för övrigt skruvande är nog en 50 l att rekomendera.

Edit. kan kolla i morgon var jag köpte regulatorn. det var rätt bra pris på den om jag inte minns fel.

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Lars Gustafsson skrev:
Cupen vill ha > 30 bar för att åka upp. Gissar även att en 12 L flaska bara "rymmer" 200 bar.

Skulle kunna tänka mig att ha en 12a på däckvagnen man släpar med sig till depån vid kval och race men för övrigt skruvande är nog en 50 l att rekomendera.

Edit. kan kolla i morgon var jag köpte regulatorn. det var rätt bra pris på den om jag inte minns fel.

Ujuj 30 bar. Men den har väl bara 3 stycken luftdomkrafter?
Ja, 12l flaska är 200 bar. Haha helt rätt att 50 l vore bättre. På samma sätt som att jag vill ha 200 m2 garage och en stor lastbil att köra till banan och helst ett team mekaniker och kanske rent av en proffsförare också

Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007

Re:

GustafB skrev:
Lars Gustafsson skrev:

Ja, 12l flaska är 200 bar. Haha helt rätt att 50 l vore bättre. På samma sätt som att jag vill ha 200 m2 garage och en stor lastbil att köra till banan och helst ett team mekaniker och kanske rent av en proffsförare också

Om jag inte minns fel så betalar jag ca 500 + moms för en fyllning av 50 litarn. Räcker en halv säsong.
Något billigare än allt det andra du skrev

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Lars Gustafsson skrev:
GustafB skrev:
Lars Gustafsson skrev:

Om jag inte minns fel så betalar jag ca 500 + moms för en fyllning av 50 litarn. Räcker en halv säsong.
Något billigare än allt det andra du skrev

Jag tänkte mer på att en 50l flaska blir jobbigt att förvara och pressa in i bilen tillsammans med allt annat på väg till banan
Kolla gärna upp var du köpte regulatorn.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Finns 300bars 12L också, sen kan du ju köra med två flaskor och byta om det tryter (eller bygga flaskpaket om det lockar).
Men regulator som ger 30bar finns väl inte med gängor för dykartuber, eller är det nån special (för industrituber borde det väl inte vara svårt)?

McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Samma gänga på både tekniskt luft och dykartuber, G5/8", inv på tuben. Finns att köpa hos Ebbe Johansson men är en ganska fin regulator, dvs dyr. Den behöver inte lämna så mycket, så skulle köpa utomlands, typ hos demon steals eller så. Har aldrig sett någon använda 50L tuber till domkrafterna, låter vansinnigt klumpigt att hantera, brukar bara användas till depåstoppspuffror.

Vi och de flesta andra proffsteam kör med 12L dykarflaskor, använder du den bara till domkrafterna så är det hur lugnt som helst, vi behöver inte fylla under helgerna o vi åker nog upp o ner lite mer än vad du kommer att göra...

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

jag har 3st 80mm airjacks på min lotus 980kg.
lyfter upp bra med 10 bar.

9 går bra men lite segare..

jönköping
Här sen Aug 2008

vad kostar en 12 liters dykartub?
oxå sugen på att kunna ha med den i bilen 12 liter är ju inte stort.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

emelie skrev:
Strax under 4k
http://frode.coxco.se/ydykse/shop/default.asp
och en tusenlapp i kontroll vart femte år.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

emelie skrev:

Håll utkik på Blocket, jag fick tag i en fin 12l som hade använts till lite pistolskytte för under 1000-lappen!

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

McRae skrev:
Samma gänga på både tekniskt luft och dykartuber, G5/8", inv på tuben. Finns att köpa hos Ebbe Johansson men är en ganska fin regulator, dvs dyr. Den behöver inte lämna så mycket, så skulle köpa utomlands, typ hos demon steals eller så. Har aldrig sett någon använda 50L tuber till domkrafterna, låter vansinnigt klumpigt att hantera, brukar bara användas till depåstoppspuffror.

Vi och de flesta andra proffsteam kör med 12L dykarflaskor, använder du den bara till domkrafterna så är det hur lugnt som helst, vi behöver inte fylla under helgerna o vi åker nog upp o ner lite mer än vad du kommer att göra...

Tack för info. Har försökt googla fram lämpliga regulatorer men inte hittat något bra.

McRae
HQ
Här sen Maj 2004

http://www.caseliner.eu/product/paoli-rgprsf-67/?l=eng#.UGDNVrLN85Q

Demon har den också, men misstänker att tjeckerna är billigare, för Demon är aldrig billiga på något.

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

McRae skrev:
http://www.caseliner.eu/product/paoli-rgprsf-67/?l=eng#.UGDNVrLN85Q

Demon har den också, men misstänker att tjeckerna är billigare, för Demon är aldrig billiga på något.

Ser fina ut men dyrare än jag tänkt mig. Känns overkill att lägga flera tusen på en regulator när man ska lyfta lite då och då.. Måste gå att hitta något vettigt för under 1000-lappen tycker jag.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Jag kör dubbla 50 liters på vagn.. med en fin regulator..

Optimalt vore dubbla 12or dyck i alu..

Skruva banåkabil
3473 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande